בית משפט בשבדיה הודיע היום (ג') לגרטה טונברג ולמאות פעילי אקלים נוספים במדינה שהוא מתכוון לדון בתביעה ייצוגית שהגישו נגד הממשלה, בשל "מדיניות אקלים לא מספקת".
טונברג ו-600 פעילי אקלים צעירים נוספים מקבוצה Aurora, תבעו את ממשלת שבדיה בנובמבר, בטענה שעליה לעשות יותר כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס, על מנת לעמוד באמנה האירופית לזכויות אדם.
2 צפייה בגלריה
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט
גרטה טונברג בצעדה לבית המשפט בנובמבר
(צילום: TT News Agency/via REUTERS)
היום אישר בית משפט מחוזי בשטוקהולם לדון בתביעה, לאחר שהתובעים ערכו התאמות. "בית המשפט המחוזי הוציא היום הזמנה לדין בתביעה ייצוגית בעלת פרופיל גבוה", נכתב בהודעת בית המשפט. "בתיק הועלו דרישות מבית המשפט המחוזי לקבוע כי על המדינה מוטלת חובה לנקוט באמצעים מסוימים שצוינו, על מנת להגביל את שינויי האקלים".
לממשלת שבדיה ניתנו שלושה חודשים להגיב לכתב התביעה, לפני שניתן יהיה לערוך דיון בבית המשפט או להגיע להסדר. בהודעת בית המשפט נכתב כי לא ידוע מתי תינתן הכרעה בתביעה.
פעילי האקלים הצעירים בשבדיה דורשים שבית המשפט יקבע שהמדינה הייתה צריכה לצמצם את פליטות גזי החממה שלה בלפחות 6.5 עד 9.4 מיליון טונות בשנה, החל מ-2019.
2 צפייה בגלריה
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם
הצעירים בדרך להגשת התביעה בשטוקהולם בנובמבר
(צילום: TT News Agency/via REUTERS)
"הבריאות והעתיד של כדור הארץ, ושלנו, תלויים ישירות בשאלה אם הפוליטיקאים שלנו מכירים בחומרת משבר האקלים או לא, ולכן Aurora רוצה לעשות ככל שביכולתנו כדי לגרום לממשלה לעשות זאת", נכתב במכתב ששלחו חברי הקבוצה אשתקד.
הפרלמנט השבדי החליט כבר ב-2017, עוד לפני שטונברג החלה במחאת התלמידים שסחפה המונים ברחבי העולם, כי עד שנת 2045 המדינה הסקנדינבית תפסיק לפלוט גזי חממה לאטמוספרה והיא תהיה בעלת יכולת לספק 100% מהאנרגיה באמצעות מקורות מתחדשים וירוקים.

פעילי אקלים הגישו בשנים האחרונות תביעות משפטיות רבות נגד ממשלות וחברות, בהצלחה מעורבת. באחד התיקים המתוקשרים ביותר, בית המשפט העליון בגרמניה קבע בשנה שעברה כי על הממשלה להתאים את יעדי האקלים שלה כדי להימנע מפגיעה בצעירים.
ההחלטה בשבדיה התקבלה, יממה לאחר שמזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר כי "פצצת הזמן האקלימית מתקתקת". הוא דחק במדינות עשירות לצמצם את פליטות גזי החממה מוקדם יותר, לאחר שהערכה חדשה של מדענים קבעה שיש מעט זמן להפסיד בהתמודדות עם שינויי האקלים.