מכשיר בן 2,000 שנה שמכונה "המחשב העתיק בעולם" שוחזר על ידי מדענים, בניסיון להבין כיצד פעל. אותו מכשיר, "מנגנון אנטיקיתרה", סקרן את המומחים מאז התגלה על קרקעית הים ביוון, במהלך צלילה ב-1900 לספינה רומית טרופה.
במכונת החישוב האנלוגית הקדומה השתמשו ככל הנראה כדי לחשב מיקומים אסטרונומיים של גרמי שמיים ולנבא מתי יתרחשו ליקויי חמה ולבנה. אבל רק שליש מהמכשיר שרד, והמדענים לא ידעו בדיוק כיצד תפקד ואיך נראה.
3 צפייה בגלריה
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
השחזור של מנגנון אנטיקיתרה
(צילום: UCL)
במחקרים קודמים התברר כיצד נראה החלק האחורי של המנגנון, אבל החלק הקדמי נותר בגדר תעלומה. כעת סבורים מדענים מיוניברסיטי קולג' לונדון כי בעזרת מודלים ממוחשבים תלת-ממדים הם פיצחו סוף-סוף כיצד נראה אותו מכשיר שהתגלה ליד האי אנטיקיתרה, ונקרא על שמו.
המדענים שחזרו את כל הפאנל הקדמי, וכעת הם מקווים לבנות דגם בגודל מלא של מנגנון אנטיקיתרה, באמצעות שימוש בחומרים מודרניים - ולבדוק אם אכן צדקו. בהמשך הם ינסו גם לבנות דגם משוחזר באמצעות החומרים שהיו זמינים בעת העתיקה.
ביום שישי, במאמר שפרסמו במגזין Scientific Reports, חשפו המדענים כיצד נראתה להערכתם מערכת גלגלי השיניים, כולל הפרטים הקטנים. "השמש, הירח והכוכבים מוצגים באופן מרשים, במפגן יוצא מן הכלל של גאונות יוונית עתיקה", כתב מחבר המחקר, פרופ' טוני פרית'.
3 צפייה בגלריה
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
נמצא בצלילה לאי יווני
(צילום: המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה באתונה)
3 צפייה בגלריה
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
כולל 30 גלגלי שיניים
(צילום: UCL)
"המודל שלנו הוא הראשון שמשלב את כל הראיות הפיזיות ומתאים אותם לתיאורים בכתובות המדעיות שנחקקו על המכונה עצמה", אמר. החלק האחורי של המכונה כולל תיאור של תצוגת היקום, שבו נראית תנועת חמשת כוכבי הלכת שהיו ידועים בתקופת בניית המנגנון - כוכב חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי. אבל רק 82 חלקים, בערך שלישי מהמנגנון כולו, שרדו.
המכונה, שתוארה כמחשב אסטרונומי וכמחשב האנלוגי הראשון, הייתה במקור סגורה בקופסת עץ בגובה 30 ס"מ. היא כללה כאמור כתובות – מדריך למשתמש, אם תרצו. בנוסף כללה המערכת יותר מ-30 גלגלי שיניים מברונזה שמקושרים לחוגות ומצביעים.
היוונים הקדמונים הניחו בטעות שהשמש וכוכבי הלכת מסתובבים סביב כדור הארץ, ולכן היה קשה בהרבה לשחזר את גלגלי השיניים כך שהשמש אינה במרכז. לפי ה"גרדיאן", עוד שינוי שנעשה במחקר הנוכחי הוא מצביע בעל שני צדדים שהחוקרים כינו "ידית הדרקון", ומראה מתי ליקוי חמה או ליקוי ירח צפוי להתרחש.
גם אם המודל אכן יעבוד, התעלומה עדיין לא נפתרה לחלוטין. טרם ברור אם מנגנון אנטיקיתרה היה צעצוע או מכשיר לימודי, או שהיה לו בכלל ייעוד אחר. "מוזר שלא נמצא שום דבר דומה לכך", אמר ד"ר אדם וויצ'יק. "אם הייתה להם את הטכנולוגיה ליצור את מנגנון אנטיקיתרה, למה הם לא השתמשו בה ליצירת מכשירים אחרים, כמו שעונים?".