מגה-כינוס החלל הבינלאומי בדובאי מתקיים השבוע עם כ-6,000 נרשמים מ-110 מדינות בהן ישראל. כינוס החלל מאורגן מדי שנה על ידי התאחדות החלל הבין-לאומית המציינת השנה 70 שנה לקיומה. הכינוס שהיה אמור להתקיים בשנה שעברה ונדחה בשל הקורונה, מתקיים בפורמט פיזי לחלוטין, ללא אפשרות להרצות בזום, בניסיון להתגבר על מגבלות המגיפה ולחזור לשגרה. יחד עם זאת יש הקפדה על בדיקות, מסיכות וישיבה בריחוק פיזי בהרצאות.
המדינה המארחת, איחוד האמירויות, התפרסמה בפברואר השנה כאשר הצליחה להכניס חללית למסלול סביב מאדים. משימות העתיד לירח ולמאדים היו אחד הנושאים החמים בכינוס. נאס"א חשפה פרטים על תוכנית "ארטמיס" (Artemis) המיועדת להנחית אדם על הירח בשנת 2024, אחרי הפסקה של יותר מ-50 שנה במשימות המאוישות לירח (האחרונה בסדרת אפולו הייתה בשנת 1972). הפעם הכוונה להקים בסיס קבע על הירח, שיאויש על ידי אסטרונאוטים, כמו תחנת החלל הבינלאומית.


על פי המידע שהועבר בכנס, השלב הראשון בדרך לירח יהיה שיגור תחנת חלל במסלול מרוחק מכדור הארץ, בשיתוף עם סוכנות החלל האירופית. ההתיישבות על הירח תהווה הכנה למשימה המאוישת למאדים, שתשתמש בניסיון ובכלים שיושגו במשימת ארטמיס. התכנון הוא לשגר למאדים צוות של ארבעה אסטרונאוטים, שניים מהם יישארו במקפת (חללית במסלול סביב מאדים) ושניים ינחתו על פני מאדים. השהות על פני מאדים תימשך כ-30 יום, וכל המסע יימשך שנתיים או שלוש שנים. עדיין אין תאריך מדויק, אך הכוונה לממש את הפרויקט בשנות השלושים או הארבעים.
לדברי ד"ר דויד פרקר, האחראי על חלקה של סוכנות החלל האירופית בתוכנית, תהיה זו קפיצה דו-שלבית, כשכל שלב יגדיל את המרחק פי אלף: מ-400 ק"מ כיום (תחנת החלל הבינלאומית) ל-400,000 ק"מ (הירח) ובהמשך ל-400 מיליון ק"מ (מאדים במרחקו הגדול ביותר מכדור הארץ).
עד אז, כך הציגו ראשי התוכנית בכינוס, המחקר המוביל במאדים נקרא "מארס 2020". הרובר החדש, "פרסבירנס" (התמדה), שהחל לפעול בפברואר השנה, הוא השלב הראשון בתוכנית בת שלושה שלבים, שמטרתה להביא דוגמיות סלע ממאדים לבחינה מדוקדקת בכדור הארץ כדי, בין השאר, לחפש עדויות לחיים בקטריאליים קדומים. לפי התכנון משימה זו, הנקראת "Mars Sample Return", תושלם בשנות השלושים המוקדמות.
גם ישראל קיבלה ייצוג מרשים בתערוכה הענקית של טכנולוגיות חלל המתקיימת במהלך הכינוס – ביתן התעשייה האווירית הציג מגוון פרויקטים, בין השאר דגם בגודל מלא של החללית "בראשית", שהתרסקה על הירח באפריל 2019, וכן תכנון של "בראשית 2", המיועדת להנחית שני מודולים על הירח.
בפרט חשפה התעשייה האווירית הישראלית לרגל הכינוס קונספט חדשני ללווייני תקשורת – מיני-לוויין שייקרא 'גיאונון' וכן את 'דרור 1', לוויין התקשורת הלאומי של ישראל.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל גאונון, דרור 1 ועמוס 4000
מימין לשמאל גאונון, דרור 1 ועמוס 4000
מימין לשמאל גאונון, דרור 1 ועמוס 4000
(הדמיה: התעשייה האווירית)
2 צפייה בגלריה
הלוויין גאונון
הלוויין גאונון
הלוויין גאונון
(הדמיה: התעשייה האווירית)
ואם כבר ישראל, היה מרתק לשמוע את ראש קבוצת האסטרונומיה של דובאי, שיראז אחמד אוון, שסיפר על יתרונות האקלים המדברי של דובאי לתצפיות אסטרונומית, והתפעל לשמוע על מצפה הכוכבים במצפה רמון בישראל. הספקתי להחליף איתו כמה מילים, דסקסנו על אפשרות לשיתוף פעולה מחקרי עתידי - ולחיי הנורמליזציה. חוקרים או חוקרות מאיראן או מסוריה עוד לא יצא לי לפגוש, אבל כמה כיף לגלות שתחום החלל ממשיך לחבר בין עמים.
פרופ' עמרי ונדל, מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית