4 צפייה בגלריה
תרנגולות בלולי סוללה
תרנגולות בלולי סוללה
תרנגולות בלולי סוללה
(צילום: עידו ארז )
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום (רביעי) לדון בתקנות מכסות הביצים לשנת 2021, שהגיש משרד החקלאות.
לפי תקנות מכסות הביצים החדשות של המועצה לענף הלול של משרד החקלאות, מכסת הביצים תוגדל ב-110 מיליון ביצים בשנה. זאת בנוסף למכסת הביצים הקיימת כיום, העומדת על 2.33 מיליארד ביצים בשנה. ללא רפורמה של מעבר ללולים ללא כלובים, משמעות הגדלת המכסות היא במקרים רבים צמצום שטח המחייה של התרנגולות בלול.
לכן, היו"ר מרגי ציין בדיון כי יש להתחיל לעבוד על רפורמה למעבר ללולים ללא כלובים כבר ממחר, ולא לחכות לשנה הבאה. הוא קרא למשרד האוצר לממן את הרפורמה, והוסיף: "זה לא כסף גדול. אי אפשר לצייר את המגדלים כמי שלא רוצים את רווחת העוף, אבל גם המגדלים לא יכולים להמתין יותר כי בסוף לא תהייה ברירה והמכסות לא יעודכנו".
4 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
ביצים בסופר
(צילום: רועי עידן)
מרגי קרא לחברי הכנסת שלא לאפשר למשרד האוצר "לשחק בהם", וקרא למגדלים להתפשר. הוא הזהיר אותם מפני מצב שלא ניתן יהיה יותר לאשר את התקנות במצב הקיים. "יהיה קשה לאשר מכסות עתידיות ללא רפורמה", אמר.
ח"כ יצחק פינדרוס הציע בדיון לאפשר לכל מי שרוצה לגדל תרנגולות מטילות בלולים ללא כלובים. היו"ר מרגי התנגד ואמר כי זה יבטל את התכנון ויהפוך את השוק לפרוץ. ח"כ יוראי להב הרצנו שאל כיצד מתמרצים מעבר ללולים ללא כלובים, ואמר: "חובה עלינו לדאוג לזכויות בעלי החיים, זה ציווי מדאורייתא". היו"ר מרגי הזכיר כי מי שיעבור לגידול בלול חדש יקבל תוספת של אחוז אחד למכסתו, בנוסף על התוספת הרוחבית של 4 אחוזים.
יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה בדיון כי היא מנסה לגייס את כל המערכת ויכולה לסייע עם משרד האוצר, אך נתקלת בקיר אטום במשרד החקלאות. היו"ר מרגי אמר לה בתגובה שתכנס שולחן עגול, יחד עמו ועוד עוד כמה חברי ועדה, וכן עם נציגי האוצר ומשרד החקלאות כדי לפתור את הבעיה. "נתחיל לעבוד מהיום", אמר.
4 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי אם המדינה תתקצב את המעבר ללולים ללא כלובים, המגדלים לא יתנגדו. מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט, ציין כי לכתוב תקנות באשליה שיש רפורמה, בזמן שאין רפורמה, זה הרס החקלאות.
כמו כן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הוסיף כי החקלאים לא נגד לולי חופש, אך "מי שחושב שאפשר לעשות את זה ללא תמיכה ממשלתית לא יודע על מה הוא מדבר".
הוועדה החלה לדון בסעיפי התקנות, ודנה בהצעה שתוספת של 4 אחוזים למכסה תינתן רק למי שיעמוד בכמה דרישות, בהן בדרישות של השירותים הווטרינריים. נציגי המגדלים התנגדו לכך שהשירותים הווטרינריים יחליטו מי יקבל תוספת ומי לא. הווטרינר הראשי לבריאות העוף במשרד החקלאות, ד"ר רם כץ, אמר כי רק מי שיש לו מקום בלול יוכל לקבל היתר לתוספת.
4 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר תמיר גשן, הסביר: "הדרישות נועדו למנוע התפשטות מחלות, וככל שמצופפים (תרנגולות) מטילות, היכולת לשלוט בהתפשטות מחלות מתאיינת. כבר היום אנחנו בהתפרצות שפעת העופות".
הדיון התקיים היום לאחר שבשבוע שעבר סירב היו"ר יעקב מרגי לאשר את תקנות 2020, ודרש להגיש לאישור הוועדה את התקנות לשנה הבאה. הוא אף דרש ממשרד האוצר "להכניס את היד לכיס" ולממן שדרוג לולי הסוללה הישנים ללולים ללא כלובים וביקש להגיש לאישור הוועדה את התקנות לשנת 2021.
בתום הדיון, הוועדה לא הכריעה בסוגיה ולא סיימה לדון בכל התקנות. היו"ר מרגי ביקש לדיון הבא את התייחסות משרד החקלאות לכל ההערות לתקנות, ואמר כי יסיים את הדיון בהן ויקיים הצבעה בקרוב.
עמותת אנימלס: "בדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה חברי-כנסת מכל הקשת הפוליטית דרשו להפסיק לתת תמריצים בתוספת מכסות ללולי כלובים, ולגבש מדיניות תכנון שתעודד מעבר ללולים ללא כלובים. אנו קוראים לשר שוסטר להתעורר: ב-2020, הציבור לא מוכן לקבל כליאה של תרנגולות בכלובים מיושנים. טיוטת התקנות מציעה להוסיף עוד מאות אלפי תרנגולות לכלובים בסטנדרט שאינו עומד אף בתקן הנמוך ביותר שנקבע במדינות שנדרשו לסוגיה. מדינות מתקדמות עוברות ללולים מודרניים, בלי כלובים, ו-1,800 תאגידים כבר התחייבו להוציא ביצים מכלובים משרשראות האספקה שלהם, כולל תאגידי ענק שפועלים גם בישראל כמו נסטלה ויוניליוור ורבים נוספים. ישראל נשארת מאחור וגוזרת על תרנגולות ייסורים מתמשכים בכלובים צפופים שלא מאפשרים להן לדרוך על הקרקע, שלא לדבר על לפרוש כנפיים ולהתעופף. זאת התעללות שמנוגדת לחוק צער בעלי-חיים".
לחומרי רקע לדיון שהתקיים בכנסת לחצו כאן