לאחר שאתמול (שלישי) פורסם כי החללית בראשית2 תבצע ניסוי יחד עם ההתאגדות הבינלאומית Lunaria One במסגרתו יגדלו צמחים על הירח, כפיר דמרי, ממייסדי עמותת SpaceIL והמשנה למנכ"ל אמר היום בראיון לאולפן ynet כי "זהו הניסוי השלישי שאנחנו מפרסמים בהקשר של בראשית2. במקרה זה, מדובר בשיתוף פעולה של גורמים ישראליים ואוסטרליים שיגדלו צמחים על הירח במטרה ללמוד איך נעזור לאנושות ללמוד אילו צמחים כדאי לגדל כשאנחנו לאט לאט מפתחים עוד מקומות בחלל".
דמרי סיפר כי נפתח מכרז עבור ניסויים שיהיה ניתן לבצע על החללית, שצפויה לצאת לירח ב-2025, והניסוי לגידול צמחים נבחר כאחד מהם. "פרסמנו גם מחקר שאנחנו נבצע בתחום התרופות, שיבחן איך תרופות מתמודדות בתנאי חלל, וכעת מצטרף ניסוי שמטרתו היא לעזור לאנושות במשימה לאייש את הירח ובעתיד מקומות האחרים. צריך להבין שתנאי הירח הם לא טריוויאליים".
2 צפייה בגלריה
צמח על הירח (הדמיה)
צמח על הירח (הדמיה)
צמח על הירח (הדמיה)
(קרדיט: LUNARIA ONE)
זה יכול לסייע לאנושות? "לגמרי. האנושות הולכת ומייצרת משימות בחלל העמוק. אנחנו צריכים לדעת מה נאכל שם, ומה נוכל לגדל כדי לייצר חמצן. אנחנו רוצים לקחת מגוון של צמחים ולבחון כיצד נכון לגדל אותם. זה משהו שלא נעשה בעבר".
בראשית2 תכלול חללית אם ושתי נחתות שינחתו משני צדי הירח. חללית האם תמשיך להקיף את הירח במשך כ- 5 שנים נוספות. הניסוי הנבחר ישתלב באחת הנחתות הללו. במסגרת הניסוי, תא ייעודי קטן אטום הרמטית יישא זרעים וצמחים בעלי יכולת לשרוד במצב רדום/מיובש ויכולים "להתעורר" מחדש בעת ההשקיה. סוגי הצמחים יבחרו בקפידה בהתאם ליכולת גידול מהיר ויכולת עמידה בטמפרטורה קיצונית. לאחר הנחיתה על הירח, צמיחת הצמחים תנוטר במשך 72 שעות כאשר נתונים ותמונות יועברו תוך 24 שעות.
2 צפייה בגלריה
החללית בראשית
החללית בראשית
החללית בראשית1
(צילום: יובל חן)
לביצוע הניסוי, המכונה Aleph, גייסה Lunaria One מומחים בתחומי בהנדסה, ביולוגיה וחינוך. הפרויקט כרוך במאמץ משולב של מספר רב של ארגונים ברחבי העולם, חברות מסחריות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטאות אוסטרליות QUT, RMIT, ANU ואוניברסיטת קייפטאון שבדרום אפריקה. בנוסף לצוות המומחים, צוות Aleph יזמין אנשים בגילאים שונים מרחבי העולם להציע פתרונות ייחודיים לאתגרים שעולים בפרויקט הזה.