כחצי שנה לאחר שהחל המאבק להסרת 14 עמודי מתח גבוה באזור מכתש רמון, הוחלט היום (ב') בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) להטמין את הקו באדמה ולהסיר את עמודי החשמל כשהקו התת קרקעי יופעל. את המאבק הובילו תושבי מצפה רמון, עמותת קשת ביישוב והחברה להגנת הטבע.
2 צפייה בגלריה
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
(צילום: שרון פישר)
בהחלטת הוועדה נכתב כי "פירוק הקו הקיים יושלם תוך שנה מהפעלה מלאה של הקו החדש". עוד נכתב כי הוועדה תוכל להאריך את משך הזמן בחצי שנה נוספת. הזמן המשוער למימוש התוכנית הוא שנתיים מהיום.
בנוסף קבעה הוועדה אמצעים למניעת מטרדים וזיהום סביבה. בין היתר נקבע כי נציג רשות הטבע והגנים ישמש כמפקח על יישום ההנחיות הסביבתיות והנופיות בתוכנית זו לגבי מקטע מכתש רמון.
עמודי החשמל הוצבו לפני כחצי שנה במסגרת תוכנית של חברת חשמל, המאפשרת הקמת קו בתחום המכתש סמוך לכביש 40 , על מנת להחליף קו קיים בתוך המכתש באזור רגיש. אבל אז החל המאבק בשל הפגיעה בנוף של המכתש. בעקבות המחאה החליט שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ, כי הקו יוטמן.
2 צפייה בגלריה
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים. ארכיון
(צילום: אפי פרי)
מהחברה להגנת הטבע, שהנציג שלה בוועדה, הצביע בעד התוכנית, נמסר: "החברה להגנת הטבע מברכת את משרד האנרגיה ואת חברת נגה, שפעלו במהרה לקידום התוכנית להטמנת יתרת הקו במכתש רמון. כעת, יש להבטיח כי ההטמנה תבוצע מהר ככל הניתן והעמודים יוסרו בהקדם האפשרי. אנו קוראים לשרת האנרגיה, אלהרר, להבטיח את שמירת תקציב ההטמנה שנמצא עבור הפרויקט, עד אשר יסתיימו הליכי התכנון להטמנת הקו, כך שברגע שהם יסתיימו, התכנית תבוצע באופן מיידי. החברה להגנת הטבע תמשיך ותפעל ליישום ההחלטה, על הטמנת הקו".
מנכ״ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אמר: "רשות הטבע והגנים, יחד עם שותפים רבים, פועלת לאורך שנים להוצאת מפגעים ממכתש רמון על מנת לשמר את הטבע הבראשיתי והייחודי של המכתש והפיכתו לעוגן תיירותי".
מנכ"ל עמותת קשת, עזרי קידר, אמר בתגובה: "קבלנו על כך שלא הוצגו נתונים כלכליים למקרה ולא יתבצע חשמול זמני של הקו העילי ללא שינוי תוואי ההטמנה (מהלך שיכול לקצר משמעותית את הטמנת הקו והסרת העמודים). למרות זאת, החליטה הוועדה על הפקדת התכנית להתנגדויות. אנו צופים שלא יהיו התנגדויות משמעותיות לתוכנית והיא תאושר בחודשים הקרובים".
אפרת קדם סילברט, מורת דרך ופעילה סביבתית חברתית במצפה רמון, בירכה על ההחלטה: "הוכחנו פה שאפשר להוביל את הגופים האלה להחלטות לטובת הסביבה וגם האדם. עלו שאלות לגבי הזמן של ההטמנה. כרגע מדברים על ארבע שנים. כולי תקווה שימצאו דרך לעשות את התוכנית בצורה יותר הגיונית. לא ברור לנו למה חייבים לחשמל את הקו במהלך ההטמנה. אנחנו מחכים לראות את העמודים מוטמנים כאן במכתש רמון. נמשיך לשמור על מכתש רמון גם נגד פרויקטים אחרים".