סין הנחיתה הלילה (שבת) בהצלחה רכב חלל על אדמת מאדים. כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. רכב החלל הוא חלק ממשימת טיאנוון 1, שמקיפה את מאדים מאז פברואר. בהודעת סוכנות החלל הסינית נכתב כי רכב החלל Zhurong עבר "תשע דקות של אימה" עד שנחת על אדמת מאדים.
1 צפייה בגלריה
דגם של הרובר הסיני המוצג במדינה
דגם של הרובר הסיני המוצג במדינה
דגם של הרובר הסיני המוצג במדינה
(צילום: AP)
לפי הסינים, רכב החלל נחת באזור המכונה אוטופיה פלניטיה, בחצי הכדור הצפוני של מאדים. על פי התכנון, הרובר יחקור את מאדים במשך 90 ימים. "החללית השאירה טביעת רגל סינית ראשונה על כוכב הלכת", התגאו בסין. עד כה רק ארצות הברית הצליחה להנחית בהצלחה ולהפעיל רכבי חלל על אדמת כוכב הלכת השכן.
עוד דווח בסין כי רכב החלל נחת בשעה 2:18 (שעון ישראל). כעבור 17 דקות נפתחו הפאנלים הסולארים והאנטנה של רכב החלל, ששלחה אותות למרכז הבקרה בסין. גודלו של רכב החלל הסיני הוא כשל מכונית קטנה והוא מצויד בין היתר בחיישנים ובמכ"ם חודר קרקע. אחת המטרות שלו היא לחפש עדויות לחיים במאדים.
לאחר הנחיתה המוצלחת פרסם נשיא סין, שי ג'ינפינג, הודעה שבה הוא בירך את המדענים הסינים שהיו מעורבים כתכנון, בבניית ובהפעלת רכב החלל. "הייתם אמיצים מספיק עבור המשימה, והצבתם את ארצנו בשורת המדינות המתקדמות בחקר כוכבי הלכת", אמר הנשיא הסיני. "ההישג המדהים שלכם ייחרט לתמיד בזיכרון של העם".

בימים הקרובים יערכו בסוכנות החלל הסינית בדיקות לרכב החלל. אם לא יהיו תקלות, הוא יחל בנסיעה קצרה שבה יחקור אזור שבו יש קרח במאדים.
למעשה גם ברית המועצות הצליחה להנחית רכב חלל על אדמת מאדים ב-1971, אך הקשר עמו אבד כמה שניות לאחר הנחיתה. ארצות הברית הצליחה להנחית תשעה רכבי חלל באזורים שונים על אדמת כוכב הלכת השכן. לפני כמה שבועות עשתה סוכנות החלל האמריקנית היסטוריה כשרחפן-מסוק המריא לראשונה מכוכב לכת אחר.

סין שואפת להיות מעצמה בחלל. סוכנות החלל הסינית הפכה לראשונה שמנחיתה חללית בצד הרחוק של הירח וגם היא הייתה הראשונה שהחזירה דגימות מהירח מאז שנות ה-70'. בנוסף מתכננת סין להקים תחנת חלל, שבה ישהו שלושה טייקונאוטים.
בתקשורת הסינית דווח כי המדינה מתכוונת להשלים את בניית תחנת החלל, שמכונה "טיאנגונג" (ארמון שמיימי) בסוף 2022. סין מתכוונת להקים את תחנת החלל המתקדמת מכולן.
פורסם לראשונה: 07:47, 15.05.21