בזמן שארגוני הסביבה נאבקים נגד קו המתח הגבוה שהוקם במכתש רמון, עוד מאבק יצא לדרך נגד עוד קו מתח גבוה: בימים אלה מקימה חברת החשמל את קו 400, שמתחיל באזור קיסריה ומסתיים בהר רביד, צפונית מערבית לטבריה, ותושבים לאורך הנתיב הכריזו על מלחמה.

3 צפייה בגלריה
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
(צילום: אלעד גרשגורן)

"מפלצות", "פצע בנוף", ו"מפגע סביבתי" - כך מתארים תושבים בגליל התחתון את קו המתח החדש, שיכלול 250 עמודי חשמל ענקיים בגובה של 60-50 מטר, שיתפרסו לאורך 90 ק"מ. בחברת החשמל מסבירים כי הקו נועד לשפר את אספקת החשמל לגליל התחתון, לגליל המזרחי ולרמת הגולן, וכי לא ניתן להטמין אותו בקרקע בגלל המתח הגבוה במיוחד שלו - 400 קילוולט.
במכתש רמון, לעומת זאת, מדובר בקו של 161 קילוולט וב-14 עמודי חשמל בלבד, שגובה 50-30 מטר. אחרי שפרצה המחאה על הקמת הקו והרס הנוף במכתש הבטיחו בחברת החשמל להטמינו באדמה והודיעו שיפנו לוועדת התכנון על מנת להשלים את המהלך. אך כעבור כמה ימים החברה הבהירה כי בכוונתה לחבר בינתיים את הקו לרשת החשמל, ובארגוני הסביבה חוששים שהזמני ייהפך לקבוע. כשהם מעודדים מההצלחה, החלקית לפחות, של מאבק תושבי הדרום, בגליל התחתון החליטו לצאת למאבק בניסיון לצמצם את הפגיעה בנוף ובסביבה של הקו "שלהם".
את עיקר ההתנגדות מובילים אנשי כפר קיש, שגייסו לצידם תושבים מעין דור, משדמות דבורה ומשרונה. "פתאום גילינו שהולכים להקים פה עמודים שיפצעו את כל האזור", הסביר איתי כהן, תושב כפר קיש. "זה אזור של טבע, יש פה גם עופות דורסים מקננים ונתיב נדידה של ציפורים, והולכים להחריב אותו עם העמודים המוטרפים האלה. במקום לראות את התבור אנשים יראו עמודים. ולמה?" "אני מרגיש נבגד", הוסיף עידו שנברג. לא חשבתי שדבר כזה יכול לקרות. התבור הוא נכס לאומי ובדיוק כמו שלא הייתי מצפה לראות עמודי חשמל בכותל אני לא מעלה בדעתי שישימו עמודים בגודל כזה בתבור".
3 צפייה בגלריה
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
(צילום: אלעד גרשגורן)
"אנחנו חיים בפיסת גן עדן קטנה ואינטימית", אומרת אור פרואין ממושב עין דור. "לא ייתכן שחברת החשמל תכתר אזור חשוב כזה, שבו גרה אוכלוסייה נרחבת עם שמורות טבע. העמודים האלה הם עוד מאבק מקומי ויומיומי עבורנו".
"האזור נתון תחת מתקפה. אין מילה אחרת", אומרת חן חפץ ממושב שדמות דבורה. "היינו במלחמה נגד טורבינות רוח והצלחנו למנוע את ההקמה שלהן. היינו אפופי אופוריה מהניצחון והסתבר שלפני שנים אושר קו ענק של חברת חשמל. המועצה לא הבינה עד הסוף את המשמעות של הקו הזה. זה כל כך גבוה שרואים את זה מכל מקום, משדמות דבורה, שרונה, כפר קיש וכפר כנא. אנחנו חוששים שהעמודים האלה יפגעו בציפורים נודדות. זו אחת הסיבות שנאבקנו נגד טורבינות הרוח". 
חשש נוסף מגיע מבעלי הצימרים, שחוששים כי מקור המשיכה של הגליל התחתון - הנוף הירוק והנקי - ייהרס. "זה פצע בנוף", אומרת אסנת סלע-תבור מכפר קיש. "באנו לגור פה בגלל היופי הזה - ועכשיו העמודים האלה. עכשיו אנחנו צריכים לראות את המפלצות האלה מול העיניים. זה פשוט זוועה. זה כמו מגדלי אייפל שתקועים לנו בנוף של הר תבור, בין הכלניות. זה מדכא".
ראש המועצה האזורית גליל תחתון, ניצן פלג, מתנגד אף הוא להקמת העמודים, כפי שהתנגד לתוכנית - שנדחתה בינתיים - להקמת 20 טורבינות רוח בגובה של 180 מטר באזור. "ניסו לרצף לנו את סירין בטורבינות רוח ונלחמנו בהם", הוא הסביר. "קו 400 הוא קו שתוכנן טרם זמני, וכאשר אושר לא היו התנגדויות. הקו הזה צריך להיות באדמה ולא באוויר. הגליל התחתון הוא חבל ארץ מדהים ופתוח למרגלות התבור, עם נופים יפים, ופתאום צצים הדברים האלה. זה לחרב את הנוף והטבע שלנו".
3 צפייה בגלריה
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
(צילום: אלעד גרשגורן)
לעומת ההתנגדות הנחרצת של התושבים, ארגוני הסביבה הססנים בכל הנוגע להצטרפות למאבק התושבים. בעוד שבמכתש רמון הייתה תמימות דעים כי יש להטמין את הקו, העמודים באזור הגליל התחתון הם גלולה מרה שהארגונים נאלצים לבלוע. בעיקר כי המאבק בקווי 400 נראה כמעט חסר סיכוי. אבל הטבע בישראל כבר ידע מאבקים חסרי סיכוי. "אמנם חלק מהעמודים כבר עומדים אבל יש לנו תקווה", אמרה סלע-תבור. קל מאוד לפטור את המאבק הזה בנימביזם (NIMBY), אבל מעבר לשיקולי נוף חשוב לזכור כי יש גם שיקולי שמירה על הטבע ובעלי כנף. 
מרשות הטבע והגנים נמסר: "הרשות מובילה שנים רבות את הדרישה להטמנת קווי חשמל וזאת על מנת לצמצם את הפגיעה בבעלי הכנף - ציפורים, בדורסים ועטלפים, פגיעה בנופי הארץ וכן הפגיעה בשטחים הפתוחים על ידי התשתיות והדרכים הנדרשות לתחזוקת קווי החשמל. באופן עקרוני, חברת החשמל מתנגדת להטמנת קווי חשמל ולעלויות הנוספות. לצערנו קיימים בקו שמוזכר בכתבה, שתחילתו בקיסריה וסופו ברכס ממלח, קטעים נוספים, שאושרו במוסדות התכנון, תוך פגיעה בשטחים טבעיים. הרשות פועלת בהתאם לתפקידה וסמכויותיה, אך משהתקבלה החלטה במוסדות התכנון ההחלטה מחייבת גם אם איננו מסכימים לה".
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מקימה את רשת החשמל ואת עמודי החשמל בהתאם לאישורים של גופי הסטטוטוריקה בישראל, על פי חוק, וכך גם במקרה הנוכחי. תוואי הקווים מתואם ומאושר באופן מלא על ידי כלל הגופים המפקחים על החברה".