פאנל מטעם נאס"א המליץ בדוח שפורסם אחר-הצהריים (יום ה') כי על סוכנות החלל האמריקנית להגביר את מאמציה באיסוף מידע על עב"מים - המכונים "תופעה חריגה בלתי מזוהה", או "תופעה אווירית לא מזוהה" על ידי הממשלה - ולמלא בכך תפקיד משמעותי יותר בסיוע לאנשי הפנטגון שפועלים לזיהויים.
2 צפייה בגלריה
עב"מים עב"ם מסמכי CIA מסצ'וסטס 1952
עב"מים עב"ם מסמכי CIA מסצ'וסטס 1952
עב"מים עב"ם מסמכי CIA מסצ'וסטס 1952
(מתוך אתר "בלק וולט")
בהצהרה מטעמה, שפורסמה במקביל לפרסום הדוח, אמרו נציגי נאס"א שהם מעריכים את הממצאים וההמלצות של צוות המחקר הבלתי תלוי, אך יחד עם זאת נוצר תפקיד חדש מטעם סוכנות החלל, מנהל מחקר עב"מים. הפאנל של נאס"א, שעליו נמנים מומחים בתחומים מדעיים החל מפיזיקה ועד אסטרוביולוגיה, פרסם את הדוח לאחר שערך את הפגישה הפומבית הראשונה שלו בחודש יוני האחרון.
ראש נאס"א, ביל נלסון, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה בוושינגטון שהסוכנות רוצה להעביר את הדיונים על עצמים בלתי מזוהים "מדיווחים סנסציוניים למדע". נלסון אמר "אנחנו מחפשים סימנים לחיים בעבר ובהווה". הוא הוסיף שהפאנל לא מצא ראיות לכך שמקורם של עצמים בלתי מזוהים שנצפו מכדור הארץ - הוא מחוץ לכוכב הלכת שלנו. עם זאת, הוא הסביר כי הסיכויים שיש עוד חיים בכוכבי לכת אחרים - הוא אפשרי. לדבריו, נאס"א תעשה את העבודה הזו בשקיפות לטובת האנושות.
נלסון אמר שבזכות טלסקופ החלל החדש ג'יימס ווב ניתן יותר ללמוד על האפשרות לחיים בכוכבי לכת אחרים. רק השבוע פרסמה נאס"א מחקר על אפשרות לחיים בכוכב לכת הנמצא במרחק של 120 שנות אור מכדור הארץ. "אולי נמצא כוכב לכת, שנמצא במרחק סביר המכוכב שלו, שיש בו תנאים מתאימים לחיים. אם אתם שואלים, אם יש חיים אחרים ביקום – התשובה שלי היא כן", הוא אמר.
לדבריו, הוא שאל מה האפשרות הסטטיסטית שיש חיים נוספים ביקום, שבו יש מיליארדי גלקסיות, התשובה הייתה שהסיכוי גבוה מאוד.
2 צפייה בגלריה
ביל נלסון מנהל נאס"א
ביל נלסון מנהל נאס"א
ביל נלסון, ראש נאס"א
(צילום: AFP)
"לנאס"א יש מגוון נכסים קיימים ומתוכננים לצפייה בכדור הארץ ובחלל, יחד עם ארכיון נרחב של מערכי נתונים היסטוריים ועכשוויים, אותם יש למנף ישירות להבנת עצמים בלתי מזוהים", נכתב בדוח של סוכנות החלל האמריקנית.
עוד נכתב בדוח של סוכנות החלל האמריקנית: "למרות שצי הלוויינים הצופים בכדור הארץ של נאס"א, בדרך כלל חסר את הרזולוציה המרחבית לזיהוי עצמים קטנים יחסית כמו עב"מים, ניתן להשתמש בחיישנים החדישים ביותר שלנו כדי לחקור את מצב כדור הארץ, האוקיינוס ​​והתנאים האטמוספריים. לפיכך, הנכסים של נאס"א יכולים למלא תפקיד חיוני על ידי קביעה ישירה אם גורמים סביבתיים ספציפיים קשורים להתנהגויות או התרחשויות מסוימות של עצמים בלתי מזוהים".

ממשלת ארה"ב פרסמה בשנים האחרונות מספר גילויים על אודות מידע שאספה לגבי הנושא, שפעם נתקל בשתיקה רשמית ומסתורין רב. "תצפיות של עצמים בשמיים שלנו, שלא ניתן לזהות אותם כבלונים, כלי טיס או תופעות טבעיות ידועות - זוהו ברחבי העולם, אך ישנן תצפיות מוגבלות שהן באיכות גבוהה. טבעו של המדע הוא לחקור את הלא נודע, והנתונים הם השפה שבה משתמשים מדענים לגלות את סודות היקום שלנו", נכתב עוד בדוח.
בדוח של נאס"א נכתב עוד כי "למרות מספר דיווחים ותמונות, אך היעדר תצפיות עקביות ומפורטות - גורמות לכך שאין לנו כרגע את גוף הנתונים הדרוש על מנת להגיע למסקנות מדעיות סופיות לגבי עצמים בלתי מזוהים".
ביוני 2021 פורסם הדוח האמריקני על העב"מים, אך הוא מבהיר דבר אחד בלבד: אנחנו עדיין לא יודעים כלום. לפי הדו"ח, שהועבר לקונגרס האמריקני לפני יותר משנתיים, החוקרים שבדקו 144 "תצפיות אוויריות בלתי מוסברות", אמרו כי לא נמצא קשר לפעילות שאינה מכדור הארץ. הם הדגישו את הצורך באיסוף נתונים טובים יותר על אודות מה שנראה בעיני הדמוקרטים וגם הרפובליקנים כדאגה לביטחון הלאומי. בכל התצפיות שנחקרו, מלבד אחת, היה מעט מדי מידע על מנת שהחוקרים יוכלו לאפיין באופן רחב את האירוע.