למרות הבקשות החוזרות ונישנות של רשות הטבע והגנים שלא להפריע לכלבת הים הנדירה יוליה, שהגיעה לראשונה לחופי ישראל ביום שישי בשבוע שעבר, מתרחצים בחוף פלמחים גרמו לה בצהריים (שבת) לחזור למים, זמן קצר לאחר שעלתה לנוח בחוף. כמה שעות אחר כך עדכנו ברשותך הטבע והגנים כי יוליה התמקמה בחוף מבודד. פקחי רשות הטבע והגנים ומתנדבי רט"ג ודלפיס נמצאים במקום ושומרים עליה.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי כלבת הים הנזירית יוליה נצפתה לקראת השעה 12:00 באזור הגן הלאומי פלמחים. פקח רשות הטבע והגנים, דוד חלפון, קיבל את הדיווח ומיד עשה את דרכו למקום, יחד עם אנשי עמותת דלפיס. אבל יוליה חזרה מיד למים, לאחר שנערים התקרבו אליה בריצה.
זמן קצר לאחר מכן נצפתה כשהיא עולה שוב על החוף (התיעוד שבראש הכתבה), באזור מעט דרומי יותר, אך שוב היא חזרה לים. לדברי ד"ר מיה אלסר מדלפיס, מנהלת מחקר כלבי הים הנזיריים הים־תיכוניים בישראל, "יוליה עלתה לחוף לנוח, מה שהתאפשר בסופו של דבר הודות לכך שאנשים שמרו על מרחק. העובדה שחזרה למים כל כך מהר מצביעה על כך שמצבה הגופני טוב".
3 צפייה בגלריה
יוליה בצהריים בפלמחים
יוליה בצהריים בפלמחים
יוליה בצהריים בפלמחים
(צילום: רפי בוהדנה)
3 צפייה בגלריה
יוליה חזרה למים אחרי זמן קצר
יוליה חזרה למים אחרי זמן קצר
יוליה חזרה למים אחרי זמן קצר
(צילום: רפי בוהדנה)
כלבת הים יוליה הגיעה ביום שישי שעבר לחופי ישראל על מנת לנוח ולהחליף פרווה. בימים הראשונים שלה בחופי הארץ היא שהתה בחוף ביפו, כשפקחים ומתנדבים של רשות הטבע והגנים שמרו שאיש לא יתקרב אליה. לאחר מכן היא נכנסה למים וביום חמישי היא נצפתה בחופים הצפוניים של תל אביב וגם בהרצליה. הגעתה של כלבת הים מעוררת עניין רב בישראל, אך גם בעולם ובסוף השבוע פורסמה ב"ניו יורק טיימס" ידיעה נרחבת עליה ועל ההתרגשות שגרמה בארץ.
מה עושים אם נתקלים ביוליה?
קודם כל: שומרים מרחק! מדובר בחיית בר, ואין להפריע לה.
ניתן לדווח למוקד רשות הטבע והגנים 3639*, לעמותת דלפיס באתר: https://www.delphis.ngo/reporting או ישירות בטלפון למיה אלסר 050-3225227.
מצלמים (ממרחק וללא שימוש בפלאש). רצוי לצלם הן בסטילס והן בווידיאו.
אם החיה נמצאת על החוף עצמו, מרחיקים כלבים (ומקפידים לקשור אותם ברצועה) ושומרים על השקט.
מודים על ההזדמנות להיות שותפים לאירוע נדיר ומרגש.
כלב ים הנזירי הים-תיכוני, המשתייך למשפחת כלבי הים, הוא אחד היונקים הנדירים בעולם ונמצא בסכנת הכחדה חמורה. מדובר בבעל חיים שחי רק באזור הים התיכון. הוא ביישן וחמקמק, ונוהג להסתתר במערות מבודדות. אורכו מגיע ל-2.5 מ' לערך ומשקלו לכ-350 ק"ג. צבעו חום-אפור כהה ובטנו חיוורת.
3 צפייה בגלריה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
(צילום: טל שחר)
לפני קום המדינה, מראה כלבי ים ממין זה היה מחזה נפוץ יותר. דיווחים על פרטים בודדים תועדו החל משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד 1958. בשנת 2010 החלו כאמור להגיע דיווחים על כלבי-ים בחופים שבהם חלפו כמה עשורים ללא תצפיות, כמו סוריה, לבנון וישראל. כיום, אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים הים-תיכוניים מוערכת בכ-900 פרטים, כ-400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה.