"אלוהים, תעזור לנו. 500 עופות מתו לי. אנחנו לא יודעים מה לעשות. כל הלול מת". קובי סרמילי, לולן מהמושב מרגליות, מגדל תרנגולות מטילות זה 45 שנה - אבל אירוע תמותה כזה עקב חום כבד הוא לא זוכר.
יותר מ-10,000 תרנגולות מטילות מתו ביממה האחרונה במרגליות בגל החום הכבד והנדיר בגליל העליון. מספר דומה של עופות מת במושב דוב"ב, וגם בדלתון נפגעו לולים רבים. "המצב הולך ומחמיר, כל העופות שלי מתו. יש לי 2,500 עופות ומתו כבר 700 עופות, ואין מקום לאכלס אותם. כל בורות הקבורה מלאים", עדכן סרמילי.
3 צפייה בגלריה
תמותת עופות חריגה בלולים בעקבות החום הכבד
תמותת עופות חריגה בלולים בעקבות החום הכבד
קובי סרמילי בלול: "500 עופות מתו לי, והמצב הולך ומחמיר"
הוא תיאר כי אתמול (ראשון) בשעות אחר הצהריים זינקו הטמפרטורות, ולא הייתה לחקלאים שבגבול הצפון כל דרך למנוע את המוות ההמוני. "אתמול בין 16:00 ל-17:00 חטפנו מכת חום אדירה. כל היום אנחנו מנסים לקרר את העופות ולא מצליחים".
כמעט ואין לול ביישוב הקטן שלא נפגע מהחום הכבד. גם בלול של משה לביב מתו כ-700 עופות. "יש לי מים בלול ומאווררים שמצננים את העופות והתאילנדים ניסו להוריד את הטמפרטורות ולעשות הכול כדי לקרר אותם, אבל לא הצלחנו להציל אותם", הוא סיפר בייאוש.
3 צפייה בגלריה
תמותת עופות חריגה בלולים בעקבות החום הכבד
תמותת עופות חריגה בלולים בעקבות החום הכבד
הלול במרגליות
"זה אירוע מאוד מאוד חריג", הוסיף. "הנזק ענק וזה מחזיר אותנו כמה שנים אחורה. אתה מגדל את האפרוח, מאכיל אותו, מטפל בו ורוצה לקבל רווחים וביצים. האירוע הזה גמר לי את הלהקה. הלוואי והיינו יכולים לכסות את השמש כדי להוריד את החום הכבד, אבל עשינו כל שיכולנו".
"מעל 10,000 תרנגולות מתו גם אצלנו, בדוב"ב" סיפר הלולן שרון אמירי מהמושב הותיק שעל גבול לבנון. הוא עמד צמוד ללול המטילות שלו וניסה לקרר אותו במים שהוא משפריץ על הגג, אך ללא הצלחה. בפנים - כמו כבשן. "רק אצלי כאן כבר מתו מעל 300 עופות. אני לא מכיר גל חום קיצוני כזה, זה משהו שאנחנו לא מסוגלים להתמודד איתו", הוסיף.
גם היום צפוי גל החום להימשך וההערכה היא כי תמותת העופות תתרחב. בקרן נזקי טבע בחקלאות (קנט) פנו הבוקר למגדלי העופות וביקשו מהם לדווח על פגיעה בלולים. בהודעה לחקלאים נמסר כי "מומלץ לאכסן את העופות המתים במקום קריר (חדר קירור לביצים) עד להגעת השמאי שיתעד ויספור את העופות המתים, ורק אז לפנותם באופן מרוכז". בקנט עדכנו כי "ביומיים הקרובים צפויי ארועי החום להימשך ואף להחמיר, ולכן יש להקפיד בהפעלת כל אמצעי הצינון הקיימים".

מדובר במכה קשה עבור מושב מרגליות, שעיקר פרנסת תושביו מגיע מהלולים. בדצמבר 2021 הושמדו בו מאות אלפי עופות, לאחר שנדבקו בנגיף שפעת העופות. "ניסינו להשתקם אחרי שחיסלו לנו את כל העופות בגלל השפעת והמצב שלנו פה רק הולך ומחמיר", מוסיף סרמילי. "אנחנו מרגישים שהכול סוגר עלינו. הפרנסה מאוד קשה, נסראללה עומד מעל הראש שלנו ורק בונה ובונה והאיום גדל. אנחנו מרגישים אבודים".
יוסי אדוני, נציג המגדלים במועצת הלול ותושב המושב זרעית, אמר כי "היה חום מאוד כבד ולא רגיל. אם הפגיעה תימשך המדינה תהיה חייבת להכריז על המקרה כעל אסון טבע". לדבריו, "חקלאי שמתים לו כל העופות חוטף סטירה ולא תמיד יכול לקום ממכה כזאת. המדינה חייבת לעמוד לצידם ולדאוג שיקבלו את הביטוח כדי להציל אותם".
היום חלה ירידה קלה בטמפרטורות, אבל עדיין חם מאוד ושורר עומס חום כבד עד קיצוני בכל הארץ. במהלך היום עדיין ייתכן גשם מקומי במזרח הארץ, וייתכנו אפילו ברקים ורעמים,
מחר כבר תורגש ירידה יותר משמעותית בעומס החום, אך עדיין ייתכן גשם מקומי במזרח הארץ. ברביעי מגמת ההקלה בעומס החום תימשך.