נפתח את מבזק החדשות הטובות עם מאורע די נדיר בנוף הישראלי. בעוד שברחבי העולם עוצרים את התנועה כדי להציל בעלי חיים שחוצים את הכביש, בישראל כמו בישראל לקחו את זה "צעד" אחד קדימה. בשישי האחרון נחסמה התנועה בנתיבי איילון ועומסים כבדים נוצרו תוך זמן קצר, זאת בשל משפחה אחת שהחליטה פשוט לחצות את הכביש הסואן. (צפו בסרטון בראש הכתבה)
קרן אור, זואולוגית הספארי, זיהתה עבורנו את המשפחה שגרמה לפקקים. מדובר ביאורית מצרית, אווז ממין פולש, והאפרוחים המתוקים שלה, שנקלעו למקום הלא נכון ובזמן הלא נכון.
3 צפייה בגלריה
החסימה בנתיבי איילון
החסימה בנתיבי איילון
החסימה בנתיבי איילון
(צילום: רביב טריכטר)
"אני ומשפחתי הלכנו על גשר יהודית, פתאום אני רואה שבאיילון צפון התנועה עוצרת. כל כלי הרכב עצרו. חשבתי שזו עוד הפגנה, אבל מסתבר שזו הפגנה של אמא וגוזליה שהחליטו לעצור את איילון", סיפר רביב טריכטר, שתיעד את האירוע. "המראה חימם את הלב, לראות את הנהגים ששומרים עליהם ולא נתנו להם להיפגע, בכך שהובילו אותם אל השול. בשלב הזה התקשרתי 100 למשטרה, שישלחו ניידות לסייע. המוקד קיבל את הפנייה ושלח ניידת. בינתיים כולם גוננו עליהם ולא אפשרו פגיעה בהם. זה היה יפה ומרגש".
ומהסיפור המרגש בנתיבי איילון לעוד סיפור מרגש שמגיע מאירופה. לפני פחות מחצי שנה, סיפרנו לכם, כאן בחדשות הטובות על סיפורו הלא ייאמן של ג'ון מקפאל, שהפך לקטוע רגל בגיל 19 בעקבות תאונת אופנוע והפך לכוכב כנגד כל הסיכויים. הוא לא נתן לנכות להגביל אותו, והפך עם השנים לאצן ולרופא.
בנובמבר האחרון הוא נבחר על ידי סוכנות החלל האירופית לפרא-אסטרונאוט הראשון שאולי ישוגר לחלל. המשימה - לחקור עד כמה זה אפשרי עבור אדם עם מוגבלות פיזית לחיות בחלל, ולעבוד בו.
בטיסת אימון, שמטרתה לדמות את התנאים בחלל, המוגבלות שג'ון סוחב איתו במשך 23 שנה, הפכה ללא רלוונטית - כשהוא החל לצוף ולרחף, ובעצם, להפוך לחסר משקל - כלומר לאחד שלא תלוי בכוח הכבידה. זו הייתה עבורו, אולי הרבה יותר מאחרים, חוויה יוצאת דופן.
3 צפייה בגלריה
מסתדר גם עם רגל תותבת. ג'ון מקפאל
מסתדר גם עם רגל תותבת. ג'ון מקפאל
מסתדר גם עם רגל תותבת. ג'ון מקפאל
(צילום: ESA/NOVESPACE)
עם הרגל התותבת, שנשארת ישרה בזמן הריחוף, נשאלות הרבה שאלות שעשויות להיות פריצות דרך בעתיד - מה בדיוק יצטרך אדם כזה בחלל, איך הוא יסתדר והאם, בתנאים אחרים משל כדור הארץ, הוא יוכל אי פעם לרוץ? הדרך לחלל עבור ג'ון עוד ארוכה, אבל כמו שהספקתם להכיר אותו - הוא רץ כל הדרך לניצחון.
ולסיום, המדע תמיד יכול להפתיע. והפעם – מדענים בנו מכונה מלגו שיכולה להצמיח עור אנושי. לא קל להשיג דגימות של רקמות אנושיות לצורכי מחקר, ובשנים האחרונות, כשהביקוש גובר - מתקשים יותר ויותר להגיע לכאלה.
זו הסיבה שהביאה את החוקרים לבנות מדפסת נגישה וזולה, שמסוגלת לייצר דגימות של רקמה אנושית באמצעות אחד הצעצועים הפופולאריים בעולם - לגו. הדפסה ביולוגית תלת ממדית מספקת פתרון לקושי בהשגת הרקמות, בצורת טעינת תאים חיים. המדפסת מדפיסה את הדיו הביולוגי שעמוס בתאים, ליצירת מבנים שמשכפלים את הרקמות לתלת ממד, הצורה הקרובה ביותר למודלים "אמיתיים", בריאים וחולים.
3 צפייה בגלריה
מדפסת מלגו
מדפסת מלגו
מדפסת מלגו
(צילום: Cardiff University)
מה שמקשה על התהליך, בעיקר, הוא עלות המדפסת. מה שהוביל את החוקרים לבנות מדפסת ביולוגית במחיר "סביר", והם עשו את זה - באמצעות הלגו. במקום אלפי דולרים, הם בנו מדפסת בשווי 640 דולר, שמשיגה את רמת הדיוק הנדרשת לייצור חומר ביולוגי עדין שכזה. "זוהי הזדמנות מרגשת לחקות עור בריא וחולה, ולעצב טיפולים חדשים לטיפול במחלות עור שונות.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי