יש לא מעט אנשים שעצם המילה "נחשים" מעבירה בהם צמרמורת. עוד מימי קדם נחשבו כיצורים מסוכנים, חלקלקים, ארסיים ובלתי צפויים. חלקם יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך ואפילו למוות מידי בהכשה, חלקם אינם ארסיים אך יכולים לחנוק את טרפם ויש מינים שאינם מזיקים כלל, אך עדיין סובלים מתדמית ירודה.
2 צפייה בגלריה
פתן שחור
פתן שחור
פתן שחור
(צילום: ליאור קסטנברג, רשות הטבע והגנים)
אם נחש נכנס לביתכם או לחצר - פנו למוקד העירוני, למוקד רשות הטבע והגנים 3639* או הזמינו לוכד נחשים. הם יחזירו את הנחשים לביתם הטבעי. ברשות הטבע והגנים הכניסו את נתוני כלל לוכדי הנחשים בארץ למפה שבה את אנשי המקצוע שיש להם רישיון ללכידת נחשים לפי המיקום הגיאוגרפי שלהם. למפה לחצו כאן.
יתרה מזאת, קורס לכידת נחשים, שמטרתו היא להקנות כלים מקצועיים להתמודדות מול בעל החיים הזה מבלי לפגוע בו או במרקם האקולוגי שסביבו, מתקיים על ידי רשות הטבע והגנים. היתר לכידת נחשים מונפק על ידי הרשות בהתאם לתקנות להגנת חיית הבר. על המחזיק בהיתר לכידת נחשים להיות במעקב תמידי שההיתר בתוקף ולחדש אותו בזמן בכל שנה לאחר דיווח לכידות. למידע על הקורס ועל לכידת נחשים לחצו כאן.
2 צפייה בגלריה
צפע ארצישראלי
צפע ארצישראלי
צפע ארצישראלי
(צילום: Shutterstock)
בישראל כ-41 מיני נחשים, רובם אינם מסוכנים לאדם. למעשה, רק תשעה מיני נחשים בישראל הם ארסיים (פתן שחור, צפע ארץ ישראלי, אפעה מגוון, צפע החרמון, עכן גדול, עכן החרטומים, עכן קטן, שפיפון הנגב ושרף עין גדי). לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שבה הם חיים, והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

למרות שרוב נחשי ישראל אינם מסוכנים כלל, רבים רואים את הנחש כאויב. זאת למרות שהוא מהווה חלק חשוב ממערכת אקולוגית מורכבת. הוא טורף על במערכת, המסייע בוויסות אוכלוסיות של מינים של מכרסמים ופרוקי רגליים, ומכאן חשיבותו הגדולה במערכת האקולוגית בטבע. הנחש הוא גם חיית בר מוגנת מכוח ההגדרה של החוק להגנת חיית הבר, התשט"ו-1955.
ברשות הטבע והגנים ציינו כי "אם נתקלתם בנחש בטיול, אל תטרידו אותו. שמרו מרחק ותיהנו מתצפית בטוחה. ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום הכשה. כל הנחשים בישראל הם בעלי חיים מוגנים. פגיעה בהם היא עברה על החוק".

מה עושים במקרה של הכשת נחש?

במקרה של הכשה או חשש להכשה - יש כמובן לפנות מיד לגורמים רפואיים. בחודש יולי האחרון, ילד בן שבע מאזור חיפה פונה לחדר מיון כשהוא סובל מתסמינים חריפים על רקע לא ברור. למרות שלא היו סימני הכשת נחש, התעורר חשדה של מנהלת מיון הילדים בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, שהחלה בטיפול בנסיוב באופן שמנע פגיעה קשה בילד. בהמשך התברר כי אכן היה מדובר בהכשה של נחש, כאשר לוכד נחשים שהגיע לבית מצא את הנחש בארון הבגדים של הילד. לאחר המשך טיפול במחלקת האשפוז, הילד ישוחרר לביתו כשהוא חש בטוב.