ילד בן שבע מאזור חיפה פונה ביום ראשון האחרון לחדר המיון כשהוא סובל מתסמינים חריפים על רקע לא ברור. למרות שלא היו סימני הכשת נחש, התעורר חשדה של מנהלת מיון הילדים בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, שהחלה בטיפול בנסיוב באופן שמנע פגיעה קשה בילד. לאחר המשך טיפול במחלקת האשפוז, הילד ישוחרר לביתו כשהוא חש בטוב.
"הבן שלי התעורר בחמש בבוקר בצעקות", משחזרת האם, "הוא בכה והתלונן על כאבים אך לא הצלחנו להבין מה קרה. ראינו שהאגודל בידו השמאלית כחול ושהוא מחזיק את היד בלי אפשרות להזיז אותה. חשבנו שאולי נקע את היד, או נפל מהמיטה מתוך שינה. לרגע לא חשבנו על תרחיש אחר".
1 צפייה בגלריה
נחש הכיש ילד ונלכד
נחש הכיש ילד ונלכד
הנחש שהכיש את הילד אותר בארון הבגדים
במהלך שעות הבוקר הובא הילד אל המרפאה באזור המגורים, שם נעשה בירור ראשוני, אולם הרופאה המטפלת, שהבחינה בסימני עקיצה על ידו של הילד, חשדה שמדובר בתגובה אלרגית ושחררה את הילד עם טיפול מתאים. במהלך הבוקר נראה שמצבו רק הולך ומחמיר, ומשום כך בחרה האם לחזור אל הרופאה לבירור חוזר: "היד הייתה כבר כפולה בגודלה. הוא היה כבר ישנוני והמצב היה די מדאיג. כשהגענו למרפאה הוא הקיא. הרופאה יצאה החוצה מהמשרד וביקשה להזמין אמבולנס לפינוי מיידי לרמב"ם".
עוד בנושא זה:
עם הגעתם אל מיון הילדים, עלה החשד שמדובר בהכשת נחש. ד"ר עידית פסטרנק, מנהלת מיון הילדים בבית החולים "רות", שבדקה את הילד, לא מצאה סימני הכשה על היד, אך התסמינים שנצפו, בהם הכאבים העזים, הבצקת ביד, הופעת שטפי דם, וכן אודם ונפיחות שהולכים ומתפשטים, בהחלט החשידו: "אנחנו תמיד מחפשים סימן הכשה, שלא נראו במקרה הזה, אבל הילד הציג קליניקה שהחשידה מאוד להכשת נחש ארסי. יצרתי קשר עם ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז למידע ברעלים, ואמרתי לה שאני חושדת בהכשת נחש. ד"ר לוריא וד"ר כהנא הגיעו להעריך את הילד והסכימו שככל הנראה מדובר בהכשה, ועל אף שלא הייתה הוכחה חד-משמעית, מאחר שמדובר במצב מסכן חיים הוחלט על מתן טיפול בנסיוב".
ד"ר עידית פסטרנק מבית החולים רמב"םד"ר עידית פסטרנק מבית החולים רמב"םצילום: ניצן זוהר

בשל הזמן שחלף מרגע ההכשה והתסמינים החריפים שהילד פיתח, הוא אושפז למשך יממה במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, שם קיבל טיפול בנסיוב נגד הכשת הנחש והיה תחת ניטור. באותן השעות. לוכד נחשים שהובא אל בית המשפחה איתר את הגורם לדרמה – הנחש המכיש שהתחבא בארון הבגדים של חדר הילדים - שאותו חלק הילד המאושפז עם ארבעת אחיו. לדברי האם, הנחש נמצא בבית למרות שהדירה מרושתת היטב, וככל הנראה נכנס אל הבית דרך אחד מפתחי הניקוז שבחדרי הרחצה או המטבח, כפי שהסביר לה הלוכד.

"חייבים להקשיב לילדים"

"התחושה המיידית הייתה הודיה", אומרת האם, "לחשוב על כל הפעמים שנכנסו ויצאנו מהחדר באותו הבוקר, כמה פעמים פתחתי את ארון הבגדים הזה, הילדים האחרים שישנו באותו החדר ולא נפגעו והעובדה שהבן שלי היה במסלול התאוששות. אין מילים לתאר את גודל הנס. הורים חייבים להרגיש את הילדים, להקשיב להם, לתלונות שלהם ולראות אותם. הם אמנם ילדים, אבל הם יודעים היטב מה הם צריכים".
על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם, בין החודשים ינואר עד יולי, טופלו במרכז 35 פניות הנוגעות להכשות נחש. הצפי הוא כי עם התחממות מזג האוויר ילך ויגדל מספר המקרים.
"מקרי הכשות נחשים מתרבים בעונות האביב והקיץ, אז יוצאים הנחשים החוצה", מסבירים מומחי המערך לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית ברמב"ם, ומציינים כי לא כל הנחשים ארסיים, אך קיימים בישראל מספר מינים של נחשים ארסיים כמו הצפע המצוי והאפעה המגוון. "בכל רחבי הארץ יש מינים ארסיים ולא ארסיים, כאשר ההכשות עלולות לקרות בטיולים, בילוי בפארקים, גני משחקים וגם בסביבת הבית, לכן - כמו במקרים רבים, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה", מחדדת ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם.
חשוב מאד לדאוג שאזורי המגורים, העבודה והמשחקים יהיו נקיים ולא יהיו מכוסים עשביה, קוצים, ערמות פסולות או מקומות מסתור אחרים בהם עלולים להתחבא נחשים. יש לזכור שהנחשים הארסיים בישראל פעילים גם בלילה לכן שיוצאים לטיול או לחצר לפנות ערב, או בליל, יש לדאוג לתאורה טובה או פנס ולהסתכל היטב סביב. אם רואים נחש בסביבת המגורים, יש להתרחק ולקרוא ללוכד נחשים מוסמך.