ניצחון ירוק, לאחר הפרסום ב-ynet: חברת החשמל תטמין מתחת לקרקע את קווי המתח הגבוה למתקן ההתפלה החדש בגליל המערבי ולא כפי שתוכנן באמצעות תרני מתח עיליים בגובה של 50 מטר. אתמול (יום ג') עדכנו במועצה האזורית מטה אשר, שהובילה את המאבק, כי הועדה לתשתיות לאומיות אישרה את המתווה החדש להטמנת קו המתח העילי, זאת בהמשך לפגישה מיום חמישי האחרון שקיים משה דוידוביץ, ראש המועצה, עם מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת חשמל ונציג חברת IDE, שזכתה במכרז להקמת מתקן ההתפלה.
"מי שניצח פה זה הטבע ושימור ערכי הטבע, הסביבה החופית ואיכות החיים של התושבים", אמר דוידוביץ. לדבריו, "בעידן שבו מטמינים באדמה קווי מתח בכל העולם, נכון היה שמלכתחילה היו מטמינים אותו וטוב שחברת החשמל התעשתה. אני מודה להם על הנכונות שלהם לצד מנהל התכנון, ששינה את התוכניות, רשות המים שמוכנה לממן את פער העלויות בהטמנה, ארגוני הסביבה ועוד". ראש המועצה ציין עוד כי "להערכתי בתוך חודשיים-שלושה יתחילו את העבודות להצבת הקו והטמנתו".
1 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר
(צילום: נחום סגל)
לפני כחודשיים פורסם ב-ynet שכמיליארד וחצי שקלים יושקעו בהקמת מתקן התפלה גדול בגליל המערבי, אך בחברת החשמל סירבו להשקיע כמה מיליונים בודדים על מנת להטמין באדמה את קווי הזנת החשמל למפעל, שיוקם בקו החוף, למרות שמדובר במקטע בן 570 מטר בלבד.
בינואר 2020 אישרה הממשלה תוכנית תשתיות לאומית, שבמסגרתה יוקם מתקן התפלה שביעי בישראל. המתקן צפוי להגדיל בכ-13% את כושר ההתפלה במדינה. לאחר מאבקים רבים של ארגוני סביבה ותושבים על מיקומו, החליטה המדינה שיוקם דרומית לנהריה, בשטחי המועצה האזורית מטה אשר. אל המפעל יגיע חשמל מקיבוץ לוחמי הגטאות, מצידו השני של כביש 4, באמצעות תעלות תת-קרקעיות, אך כאמור במקטע קטן, בן 570 מטרים, על פי היתרי הות"ל, יכול המתח לעבור גם בקווי חשמל עיליים.
דוידוביץ טען אז כי "איפה ההיגיון שלהם, שכבר חופרים תעלות תת-קרקעיות והכלים יהיו בשטח, ורגע לפני מתקן ההתפלה מתכננים להרים את קו מתח החשמל הגבוה אל פני הקרקע בסביבה חופית וחקלאית ובסיכון בריאותי לחיילים במחנה שרגא הסמוך, שישנים כ-70 מטר ממנו?".
ארגוני הסביבה התגייסו אף הם למאבק נגד קווי המתח הגבוה. "מעבר לבעיה הנופית והפגיעה בסביבה, קווי החשמל האלו חוצים שטחים בעלי רגישות מאוד גבוהה שבהם עוברים עופות דורסים נודדים שעלולים להיפגע ולהתחשמל", הסביר לירון שפירא, רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע במחוז צפון.