הממשלה ממשיכה בניסיונות לפגוע בקווי ההגנה האחרונים של הטבע הישראלי והשטחים הפתוחים בישראל. חוק ההסדרים כבר הפריט את תפקיד היועצים הסביבתיים של המשרד להגנת הסביבה במוסדות התכנון, וכעת הצעות חוק חדשות מבקשות להחליש את הייצוג באותם מוסדות.
במשרד להגנת הסביבה, שכוחותיו כרגולטור נלקחים ממנו שוב ושוב מתנגדים למהלך, וכך גם שורה של ארגונים ירוקים. הצעת החוק החדשה מבקשת לערוך שינוי בהרכב מוסדות התכנון, כך שיהיו יותר נציגי ממשלה מוטי פיתוח ולא אלו שטובת הסביבה והשטחים פתוחים לנגד עיניהם. טויטות הצעות החוק מציעה להוסיף נציגים של משרד החקלאות ונציגי משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, שבראשו עומדת השרה אורית סטרוק במוסדות התכנון במועצה הארצית ובוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום. בכך מספר נציגי הממשלה במועצה הארצית יעלה ל-13.
2 צפייה בגלריה
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים, שעליו היה מאבק סביבתי גדול
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
"תחום החקלאות הוא תחום ייחודי, שבו אין לאף נציג אחר בוועדות הבנה או מומיוחת", נטען בדברי ההסבר להצעה להוסיף נציג מטעמם. זאת, תוך התעלמות מהלובי החזק שיש לחקלאים וההשפעה הגדולה שלהם על חברי כנסת ושרים. כך גם מציינים כי יש לתת את הראייה הכללית להיבטי ניקוז ומניעת שיטפונות, והממשקים בין אנרגיה מתחדשת לחקלאות. אלא שמנהל התכנון החליט להציע תוכניות חדשות להתמודדות עם שיטפונות, לאחר שבמשך שנים מוסדות התכנון בדרך כלל התעלמו מהם בבואם לאשר תוכניות בנייה. בנוסף, הממשקים בין אנרגיה מתחדשת וחקלאות מקבלים תשומת לב מיוחדת. אגב, במשרד הפנים מתנגדים לשינוי.
הצעות החוק החדשות מתבססות על ההסכמים הקואליציוניים, אלא שבהסכמים הקואליציוניים קיים פרק של איכות סביבה, ובו הבטיחה הממשלה החדשה לפעול "למען הגנה על הטבע הישראלי הייחודי, שמירה על השטחים הפתוחים ועידוד טיילות, תוך מתן מענה ליוקר המחיה". הניסיון של השרה סטרוק לתת עוד כוח למשרד שלה, יפר למעשה את האיזון שבין הפיתוח לשטח הפתוח. גורמים במשרד להגנת הסביבה אמרו כי הם אינם זוכרים עוד מתקפה כזו על המשרד ועל הסביבה.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הביעה את התנגדותה. בהודעה מטעם המשרד להגנת הסביבה נמסר כי "על מנת לתת ביטוי הולם לאינטרס הציבורי-סביבתי, יש חשיבות לשמור על הרכב מוסדות התכנון, כך שעל כל הוספה של נציג ממשלה ממשרדים מוטי פיתוח, יש צורך לאזן עם נציג ציבור שאינו מוטה פיתוח, מגופים ממשלתיים ושאינם ממשלתיים. נמשיך לפעול למניעת החלשת היבטי הסביבה במערכת התכנון המתרחשת בשבועות האחרונים ביתר שאת".
2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה עדית סילמן בכנס בחירייה
השרה להגנת הסביבה עדית סילמן בכנס בחירייה
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן
(צילום: דרור סיתהכל)
בחברה להגנת הטבע מסרו כי "אין שום הצדקה, להגדלתו של ייצוג הממשלה, במוסדות התכנון". אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון, הסביר כי "בהרכביהם של מוסדות התכנון השונים כיום, אנו מוצאים ייצוג לשלטון המרכזי, לשלטון המקומי ולחברה האזרחית. השינוי המדובר, יפגע באיזון המתקיים במערכת התכנון, המורכבת ממספר בעלי תפקידים, המייצגים, כל אחד מהם, אינטרסים שונים ולכן גם מקבלת החלטות בדרך של הצבעה, ברוב דעות. ממילא שמור לממשלה רוב וכוח משמעותי במוסדות תכנון רבים. מפני שישנה נכונות לבחון שינויים בהרכביהם של מוסדות התכנון, יש להגדיל את מספרם של נציגי הרשויות המקומיות והחברה האזרחית, במוסדות התכנון".
מנכ"ל "אדם טבע ודין", עו"ד עמית ברכה, אמר כי "ממשלת ישראל בחסות האוצר ומשרד הפנים הורסת במכוון את כל ההגנות הקיימות על הסביבה ואיכות החיים של אזרחי ישראל. כפי שהם מבקשים להשתלט על המשרד להגנת הסביבה ותקציביו, כך הם מבקשים להשתלט גם על מוסדות התכנון. כבר כיום מוסדות התכנון אינם מאוזנים דיים בין צרכי הפיתוח לצרכי האינטרס הסביבתי ובריאות הציבור. הטיית המטוטלת פעם נוספת אל עבר פיתוח בלתי מבוקר, תוסיף ותרוקן את יכולתנו להתקיים בסביבת חיים ראויה".