בחודשים האחרונים סובלים תושבים בעוטף עזה מלהקות של כלבים משוטטים, שנכנסו לישראל באין מפריע מרצועת עזה. בין היתר תוקפים הכלבים בני אדם, וטורפים בעלי חיים - בין היתר עגלים. על מנת להתמודד עם התופעה המדאיגה אישרה הערב (יום ב') מליאת הכנסת הצעת חוק של שר החקלאות, אבי דיכטר, שבה מפורטים דרכי הטיפול באותם הכלבים - בין היתר במתן סמכות להמית אותם. 30 חברי כנסת מהקואליציה תמכו בהצעה ו-14 מהאופוזיציה התנגדו לה.

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר נכנסו על פי ההערכות כ-5,000 כלבים פראיים לישראל מרצועת עזה. הכלבים מתרבים במהירות וגם טורפים חיות בית וחיות משק. ביישובי העוטף אמרו כי הכלבים כבר טרפו עשרות עגלים. רק היום פורסם ב-ynet סרטון שבו כלב משוטט תוקף אדם שתיעד להקה. במשרד החקלאות אמרו כי חלק מאותם כלבים היו חולים.
על פי הצעת החוק של השר דיכטר, מוצע לקבוע בהוראת שעה עד סוף חודש נובמבר או עד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, לפי המוקדם מבין השניים, כי וטרינר עירוני של רשות מקומית בטווח של עד 20 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, יהיה רשאי להורות על המתת כלב שאינו מסומן ושנתפס בטווח ה-20 קילומטרים, וזאת אף אם טרם חלפו עשרה ימים מיום הבאתו להסגר העירוני.
עוד נכתב בהצעת החוק כי המתה תתאפשר רק לאחר השארתו של הכלב ארבעה ימים לפחות בהסגר וזאת אם היה לרופא הווטרינר העירוני יסוד סביר להניח כי לכלב אין בעלים, והתקיים אחד מהתנאים להלן: הכלב עלול להוות סכנה לשלום הציבור או ביטחונו בשל התנהגותו או שלא ניתן להחזיק את הכלב בהסגר העירוני מחמת מצב בריאותו או התנהגותו או אם הכלב אינו בר אימוץ.
1 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים ליד קיבוץ ארז
כלבים משוטטים ליד קיבוץ ארז
כלבים משוטטים ליד קיבוץ ארז
(צילום: קובי סופר, רשות הטבע והגנים)
עם זאת, במקרים מסוימים רופא וטרינר עירוני רשאי, במקרים חריגים, להמית את הכלב גם אם טרם חלפו ארבעה ימים מיום העברתו לידי הרשות, אם נוכח כי הכלב חולה או סובל והמשך החזקתו בידי הרשות יגרום לו לסבל.
על פי החוק מוצע להסמיך את שר החקלאות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולאחר התייעצות עם מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לקבוע כי סמכות דומה תינתן גם בעניינם של כלבים משוטטים לא מסומנים בתחומי רשויות מקומיות בטווח שיקבע השר מגבול לבנון, וזאת אם נמצא שמתקיימות נסיבות המצדיקות החלת הוראות הצעת חוק זו גם על שטח הצפון.
השר דיכטר אמר: "מדובר בהצעת חוק מצילת חיי אדם וחיי בעלי חיים. מתחילת המלחמה כניסתן של להקות הכלבים לישראל מהווה סכנה לחיי אדם ולבעלי חיים, ואף יוצרת הרס משקים חקלאיים וכפועל יוצא פוגעת בביטחון המזון".