דוגמה נוספת לנזק, שגורם הדיג בישראל לטבע הימי שלנו: הבוקר (יום ו') דיווח איש ים עירני באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע על צב ים ירוק, שנמצא כשהוא מסובך בחוטי דיג באזור שבי ציון, דרומית לנהריה. הדיווח הופנה לרשות הטבע והגנים ופקח של הרשות הוקפץ על מנת לחלצו ולהעבירו לטיפול ראוי במרכז להצלת צבי ים.

״למעלה מ-2,000 צבי ים נפגעים בשנה מציוד דיג בישראל, כמו גם אלפי כרישים, בטאים, ואלמוגים. אנו קוראים לשר החקלאות להקשיח את המגבלות על הדיג״, אמר אלון רוטשילד, מנהל "החצי הכחול - פרויקט הים התיכון" בחברה להגנת הטבע.
בנייר עמדה שהכינה לאחרונה החברה להגנת הטבע נכתב בין היתר כי ״דיג הוא הפעולה הפוגענית ביותר לסביבה הימית, בגלל פגיעתה הישירה במינים ובבתי הגידול, ובגלל שכמעט כל שיטות הדיג (רשתות, חכות, מערכי קרסים) אינן סלקטיביות ולוכדות בעלי חיים כמעט ללא אבחנה. דיג לא מבוקר לאורך שנים מביא לדיג יתר, ואכן הים התיכון זכה לתואר המפוקפק הים במצב דיג היתר החמור ביותר בעולם. פירוש הדבר הוא שהדייגים עובדים יותר קשה ומקבלים פחות תמורה. מגמה זו רק הולכת ומחמירה לאורך השנים ולכן נצפית גם ירידה מתמדת במספר הדייגים המסחריים הפעילים. הפגיעה במערכת האקולוגית כתוצאה מדיג יתר באה לידי ביטוי גם בפגיעה ביונקים ימיים, טורפים וכו׳. בעוד לניהול כושל של הדגה יש נזק כלכלי וסביבתי עצום, לרפורמות המאוששות את הדגה יש תועלות כלכליות וחברתיות משמעותיות״.
לפני כחודשיים פורסם ב-ynet כי אנשי החברה להגנת הטבע הוציאו שתי רשתות רפאים מהים התיכון. מדובר ברשתות דיג נטושות שכבר לא בשימוש ונותרות בים על תקן פסולת, אך הן ממשיכות לתפקד כמלכודת מוות לבעלי חיים, ואף עלולות להיות מסוכנות לצוללים ורוחצים.
1 צפייה בגלריה
צב ים שהסתבך בציוד דיג ליד שבי ציון
צב ים שהסתבך בציוד דיג ליד שבי ציון
צב ים שהסתבך בציוד דיג ליד שבי ציון
(צילום: בר שטרנבך)
לדיג, כך אומרים בחברה להגנת הטבע, יש גם חלק בזיהום הפלסטיק. הדס גן-פרקל, רכזת מוקד SeaWatch בחברה להגנת הטבע, אמרה כי כ-12 מיליון טונות פסולת פלסטיק מגיעים לאוקיינוסים בכל שנה וציוד דיג מהווה עד 10% מזה. בנוסף, כ-5.7% מכל הרשתות, 8.6% מכל המלכודות, ו-29% מכל חוטי הדיג אובדים באוקיינוסים מדי שנה וכשליש מהפסולת במים הרדודים היא ציוד דיג נטוש. "אם נתקלים בציוד דיג נטוש חשוב לדווח באפליקציית SeaWatch ואנו נדאג שזה יוסר בצורה בטיחותית לבני האדם ולחיות המעורבות", היא הוסיפה.
אפליקציית SeaWatch (אנדרואיד / אייפון) של החברה להגנת הטבע מיועדת לדיווחים על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת. המוקד פועל מזה חמש שנים בים התיכון ומחודש מרץ 2019 במפרץ אילת. מאז ההשקה בשנת 2015, הורידו את האפליקציה כ-10,000 חובבי ים. בכל דיווח קיימות שאלות מובנות באפליקציה, אשר מכוונות לדיווח מפורט ומדויק, המאפשר המשך יעיל בטיפול במפגע לרבות מיקום מבוסס GPS על גבי מפה ואפשרות לצירוף תמונה. פרטי הקשר של המדווח נשארים חסויים לעיניי הציבור. באפליקציה גם מידע רב אודות מינים מוגנים, מינים פולשים, מיקומי שמורות טבע ועוד.