כמויות גדולות של נפט, שדלפו מתחנת כוח בסוריה בשבוע שעבר, התקרבו היום (ד') לצפון קפריסין, לחלק הנמצא בשליטת טורקיה. אך לאחר שכיוון הרוח השתנה, הכתם נע צפונה ולא הגיע עדיין לחופי האי השכן. מומחים אמרו ל-CNN כי שטחו של כתם הנפט הוא כ-800 קמ"ר, מדובר בחצי מהשטח של גוש דן.


2 צפייה בגלריה
מנקים את החופים בסוריה
מנקים את החופים בסוריה
מנקים את החופים בסוריה
(צילום: AFP)


בממשלה של צפון קפריסין, שבה מכירה רק טורקיה, אמרו כי בין 15 ל-20 אלף טונות של נפט דלפו לים התיכון. הרשויות בצפון קפריסין ניסו למנוע מכתם הנפט הגדול להגיע לחופים על ידי הצבת מכשולים בים, אך בסופו של דבר שינוי כיוון הרוח סייע יותר.
מומחים הזהירו כי הנפט עלול להגיע ביום שישי הקרוב לחצי האי קרפאז שבחלק הצפון מזרחי של קפריסין. אבל על פי הדיווחים, בשל השינוי בכיוון הרוח - כתם הנפט נע צפונה יותר. "תנאיי מזג האוויר ממשיכים להיות לטובתנו", אמר שר התיירות והסביבה של צפון קפריסין, סרחאן אקטונק. השר הוסיף כי בחוף ישמרו על עירנות, כיוון שהרוחות עלולות להשתנות.
סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א דיווחה בשבוע שעבר כי הנפט דלף ממכל בתחנת כוח שבבית הזיקוק בעיר בניאס.
2 צפייה בגלריה
צילום לוויין של מקור הדליפה
צילום לוויין של מקור הדליפה
צילום לוויין של מקור הדליפה
(צילום: EPA)
גורמים רשמיים בסוריה אמרו בהתחלה כי מדובר היה בדליפה של בין 2 ל-4 טונות של דלק, ושוועדה הוקמה לחקור את נסיבות הדליפה. מאז השתנתה הגירסה וגורמים רשמיים בדמשק אמרו כי אכן דלפו 15 אלף טונות של נפט לים התיכון.
תושב העיר בניאס אמר ל-CNN כי חלק גדול מהחוף זוהם מהדליפה והדבר פגע קשות בתחום הדיג. "גם ככה קשה לנו להתפרנס וזה בהחלט השפיע על חייהם של משפחות רבות וגרם להם לאבד את הכנסתן", אמר התושב שביקש להישאר בעילום שם. אותו תושב הוסיף: "הממשלה שלחה רק צוותים עם ספוגים וצינורות מים. אין להם את היכולת להתמודד עם זה ... אי אפשר לנקות את הים עם ספוגים".
גם בישראל עוקבים אחר דליפת הנפט, למרות שהכתם רחוק מאוד מחופי ישראל. במשרד להגנת הסביבה אמרו מוקדם יותר השבוע כי על-פי הנתונים שהתקבלו ועל-פי המידע האחרון מהלוויינים, לא נשקפת סכנה ישירה לחופי ישראל, שכן הזיהום, שמקורו בבניאס במרחק של כ-280 ק"מ מגבול ישראל, ממשיך בתנועתו צפונה. "יחד עם זאת, יש לזכור כי זרמי ים הדוחפים את הזיהום צפונה והרחק מחופי ישראל, עלולים גם להשתנות ולנוע בכיוונים אחרים, לרבות תנועת השפך או חלקים ממנו לחופי הארץ", נמסר. "המשרד להגנת הסביבה עוקב אחרי תנועת כתם הנפט העצום, יחד עם כלל גורמי הניטור ו-REMPEC".
רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, אמר מוקדם יותר השבוע: "אירוע זה מהווה תזכורת נוספת לסכנה החמורה האורבת לסביבה הימית והחופית מאחסון ומשימוש בדלקים המבוססים על נפט ומשינועם בדרך הים בכמויות ההולכות וגדלות משנה לשנה. לו היה מתרחש אירוע דומה לזה שהתרחש בסוריה באחד ממתקני אחסון ושינוע הנפט והדלקים הממוקמים בחופי ישראל, התוצאה המיידית הייתה פגיעה אנושה בטבע הימי והחופי. כבר הוכח, כי השאלה אינה 'אם' אלא 'מתי, היכן ובאיזה גודל' יתרחשו אירועי זיהום הים בשמן, ועל כן אנו פועלים להקצות את המשאבים הנדרשים להשלמת היכולות של ישראל לצמצום הפגיעה של אירועים אלו על הסביבה והמשק"