טמפרטורות השיא שנסקו בכל רחבי הגלובוס, שריפות הענק שהשתוללו בסיביר, ביוון ובמדינות צפון אמריקה, הגשמים העזים והשיטפונות שהרסו כל חלקה טובה והציפו אזורי מגורים, והחום האדיר שהכה בקנדה ובארה"ב – אלו רק חלק קטן מהתופעות שמביאות לכינוסם של ראשי ממשלות, נשיאים ומנהיגים רבים לסדרת דיונים בפסגת האקלים של האו"ם שתיפתח היום (א') בגלזגו שבסקוטלנד.


מדובר אפוא בפסגת חירום שהוכתרה בידי מומחים כאירוע של "להיות או לחדול", ויש אף טוענים כי מדובר במפגש הבינלאומי החשוב ביותר בימינו. זה שיכריע, פשוטו כמשמעו, כיצד ייראה העתיד שלנו ושל ילדינו על פני כדור הארץ. אל הוועידה, המכונה COP26, יגיעו משלחות מ־196 מדינות ועיני העולם כולו נשואות אל ההחלטות וההצהרות שייצאו ממנה.
אלא שלצד הציפיות הגבוהות, יש גם אפשרות שכינוס הענק יהפוך למפגן של הצהרות ריקות מתוכן, או הבטחות שיהיה קשה מאוד לממשן אל מול ההתחממות הגוברת. "ישנו חשש רציני שוועידת האו"ם לא תענה על הציפיות", הודה מזכ"ל האום אנטוניו גוטרש טרם פתיחת הוועידה והציג את התרחיש האפשרי, אותו הגדיר כ"אסון", שבו הטמפרטורות עלולות לעלות מעל 2 מעלות. עוד אמר כי "אם אנו רוצים הצלחה אמיתית אנחנו זקוקים ליותר אמביציה ויותר פעולות". לזאת נוסיף את העובדה כי מזהמות ענק כמו רוסיה וסין לא יגיעו לוועידה ולא ייטלו על עצמם את המחויבות לטיפול במשבר.
2 צפייה בגלריה
שוטרים בלזגו
שוטרים בלזגו
שוטרים בלזגו
(צילום: AFP)
כיום, העולם כבר התחמם ב-1.1 מעלות בהשוואה לעידן הקדם-תעשייתי, ומדענים טוענים כי אם האנושות לא תפחית את פליטות גזי החממה בכמחצית עד לשנת 2030 - העולם יחצה את רף ה-1.5 מעלות. המשמעויות מרחיקות לכת: גלי חום, בצורות, הכחדת בעלי חיים שונים וצמחים והגברת כמות אסונות הטבע.
זאת הסיבה שוועידת האקלים תיפתח על רקע הבטחות של מדינות ברחבי העולם להגיע לאיפוס פליטות גזי החממה. גם ראש הממשלה נפתלי בנט הצהיר בשבוע שעבר כי ישראל תגיע ליעד זה עד שנת 2050, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", זאת כאשר יעדי הפחתת הפליטות של המדינה לשנת 2030 נותרו צנועים מאוד.

לפי דוח הפליטות האחרון של תוכנית האקלים של האו"ם (UNEP), יש צפי הפחתה של 7.5 אחוזים בפליטות הצפויות ב-2030, כאשר יש צורך בהפחתה של 55 אחוז כדי לעמוד במטרה של הגבלת ההתחממות ל-1.5 מעלות עד סוף המאה ה־21 לפי הסכמי פריז. משכך, רבים רואים בוועידה כהזדמנות האחרונה והטובה ביותר של האנושות לשנות את המסלול ולפעול נגד שינוי האקלים.
ראש הממשלה בנט שימריא אחר הצהריים לגלזגו צפוי להיפגש עם שורה של מנהיגים וראשי מדינות. בין היתר, הוא ייפגש עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת הודו, נרדרה מודי, נשיא צרפת, עמנואל מקרון וראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. מחר הוא צפוי לנאום בפני משתתפי הוועידה ולהציג את תפיסת ישראל ביחס לטיפול במשבר האקלים. את ראש הממשלה ילוו השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר.
2 צפייה בגלריה
גרטה טונברג בדרך לגלזגו
גרטה טונברג בדרך לגלזגו
גרטה טונברג בדרך לגלזגו
(צילום: AP)
עד כה אלפי פעילי סביבה כבר הגיעו לגלזגו, במבחר דרכים ירוקות, במטרה למחות ולדרוש פעולה תקיפה כנגד האסון האקולוגי. הפעילים מתכננים לקיים מגוון מחאות, צעדות ומרי אזרחי.