המשלחת הישראלית לוועידת האקלים בגלזגו נחתה אמש (יום א') בסקוטלנד. בצהריים צפוי ראש הממשלה, נפתלי בנט, לנאום בוועידה ולהציג את היעדים של ישראל להפחתת פליטות, אך גם לדבר על הטכנולוגיה הישראלית שיכולה לסייע במעבר לאנרגיה ירוקה.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה לפני ההמראה לועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד
נפתלי בנט ראש הממשלה לפני ההמראה לועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד
בנט לפני העלייה למטוס לסקוטלנד
(צילום: נדב אבס )
"זה אמיתי. אנחנו חלק מזה", אמר ראש הממשלה בהתייחסו למשבר האקלים, לקראת הנחיתה בנמל התעופה באדינבורו. "לראשונה ישראל מתייחסת לעניין בצורה רצינית ומצטרפת למדינות המתקדמות עם טיפול בנושא. אנחנו מיישרים קו עם יעד של אפס פליטות עד 2050".
בנט אמר כי הוא מתכוון להפוך את ישראל ממדינה של סטארט-אפ ניישן ל"גרין ניישן". התוכנית במשרד ראש הממשלה היא לקרוא ליזמים בסטארט-אפים להתחיל ולהשקיע בפיתוח טכנולוגיות ירוקות. "50% מעמידה ביעד של אפס פליטות תושג על ידי טכנולוגיות שעוד לא המציאו", אמר בנט. בין היתר הכוונה היא להסיר חסמים בירוקרטיים, שלפעמים פוגעים בסקטור העסקי. עם זאת, עדיין אין תוכניות בפועל ובשלב זה מדובר בהצהרה בלבד.


בנט הודה שלמעשה, חלק מההחלטה להכריז על אפס פליטות עד שנת 2050, כפי שנחשף ביום שישי האחרון ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, הגיעה בעקבות פגישות עם יזמים, שהסבירו שישראל חייבת ליישר קו עם המדינות המפותחות.
ראש הממשלה אמר כי "ליבת העניין היא לנתב את הרוח היזמית לזה, ולא עוד אפליקציה למקסום השהייה של אנשים בפרסומות. איך עושים את זה? קריאה לפעולה, ליזמי ישראל. אבל זה לא מספיק. יש כשלי שוק מובנים. הרבה יותר כדאי ליזם הבודד להקים חברת סייבר ולעשות אקזיט. בעיה נוספת בתחום האקלים היא שאין הרבה קרנות הון סיכון שממוקדות בזה. יש קרנות שעל הדרך עושות את זה. אנחנו קוראים לפעולה. בישראל יש נכס שקיים רק בעמק הסיליקון. כ-2,000-1,000 יזמים שכבר עשו אקזיט. דיברתי עם היזמים האלו בחודשים האחרונים. אמרתי להם מהות חייכם זה פלטפורמה לפרסומות? יש לנו פיצוח. לקחת יזמים של פעם שניה ושלישית, שיפסיקו להתעסק בענייני אינטרנט".
3 צפייה בגלריה
ועידת האו"ם לשינוי אקלים בגלזגו, סקוטלנד
ועידת האו"ם לשינוי אקלים בגלזגו, סקוטלנד
פתיחת הוועידה בגלזגו
(צילום: AP)
ראש הממשלה אמר עוד: "אנחנו חייבים יעד ל-2050 כי הסנדלר לא יכול ללכת יחף. פגשנו לא מעט חברות ואמרו לנו: 'אי אפשר למכור לנורבגיה משהו כשישראל לא עומדת ביעדים. הדבר השלישי הוא להפוך את ישראל לארגז חול של פיילוטים".
בוועידה בגלזגו יתקיימו דיונים מכריעים על הניסיון הבינלאומי לבלום את השינוי האקלימי, הנחשב כיום לאיום הכבד ביותר לגורל האנושות. במהלך השבוע האחרון סיכם בנט עם שרת האנרגיה קארין אלהרר על הצגת יעד ותוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי החממה בישראל עד לאפס פליטות בשנת 2050. הצעה בנוסח זה תובא להחלטת ממשלה בשבועות הקרובים. יחד עם בנט טסו לסקוטלנד גם אלהרר והשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג.

הדו"ח המדאיג של האו"ם

מוקדם יותר פורסם דו"ח מדאיג מאוד של האו"ם, לפיו סביר להניח ש-2015 עד 2021 יהיו שבע השנים החמות ביותר מאז החלו המדידות. בארגון המטאורולוגי העולמי הזהירו כי כדור הארץ בדרך "לתקופה חסרת תקדים".
בארגון של האו"ם אמרו כי להתחממות הגלובלית, הנגרמת כתוצאה מפליטת גזי חממה על ידי בני האדם, "יש השלכות מרחיקות לכת על הדור הנוכחי ועל הדורות הבאים". בהתבסס על נתונים לגבי תשעת החודשים הראשונים של השנה, אמרו בארגון המטאורולוגי העולמי, כי 2021 צפויה להיות בין השנה החמישית לשביעית ברשימת השנים החמות ביותר מאז החל התיעוד, זאת למרות השפעת תופעת לה ניניה, שהורידה את הטמפרטורות בתחילת השנה.
3 צפייה בגלריה
מפגינים ב אדינבורו בזמן ועידת האו"ם לשינוי אקלים בגלזגו, סקוטלנד
מפגינים ב אדינבורו בזמן ועידת האו"ם לשינוי אקלים בגלזגו, סקוטלנד
מפגינים בסקוטלנד דורשים מהמנהיגים לפעול - ועכשיו
(צילום: gettyimages)
לפי הנתונים של מנהל האוקיינוסים ואטמוספרה הלאומי בארצות הברית, השנים החמות מאז החלו המדידות ב-1880 הן (לפי הסדר): 2016, 2020, 2019, 2015, 2017 ו-2018.
"ממעמקי האוקיינוס לפסגות ההרים, מקרחונים נמסים לאירוע מזג אוויר קיצוניים בלתי פוסקים – מערכות אקולוגיות וקהילות ברחבי העולם נהרסות", אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש בהתייחסו לדו"ח המדאיג. מזכ"ל האו"ם הוסיף כי ועידת האקלים, שנפתחה אתמול ותימשך כשבועיים, "חיבת להיות נקודת מפנה עבור בני האדם וכדור הארץ".
פורסם לראשונה: 23:23, 31.10.21