פרופ' צבי מזא"ה, חוקר באוניברסיטת תל-אביב בתחום האסטרופיזיקה התיאורטית והאסטרונומיה התצפיתית, יקבל את פרס ישראל בתחום חקר הפיזיקה לשנת תשפ"ד. כך הודיע הערב (יום ה') שר החינוך, יואב קיש.
2 צפייה בגלריה
פרופ' צבי מזא"ה
פרופ' צבי מזא"ה
פרופ' צבי מזא"ה
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' מזא"ה נולד בירושלים וגדל במושב חמ"ד. הוא למד באוניברסיטה העברית וסיים תואר ראשון ותואר שני בהצטיינות. ב-1979 קיבל תואר דוקטור מהעברית. מאז 1991 הוא פרופסור לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב.
הוא יזם את החיפוש שהוביל ב-1989 לגילויו של המועמד להיות כוכב הלכת הראשון שהתגלה מחוץ למערכת השמש, עוד בתקופה שבה האמינו רבים כי אי אפשר לגלות כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש. מאז השתתף בגילויים של עשרות רבות של כוכבי לכת, בעיקר בעזרת חלליות הנעות מעל האטמוספירה כדי למדוד את עוצמת אור הכוכבים בצורה מדויקת.
לפני כשנה השתתף פרופ' מזא"ה במחקר, שבו זוהה חור שחור במרחק של כ-4,000 שנות אור מכדור הארץ. החור השחור, שזכה לשם Gaia BH2, התגלה על ידי טלסקופ החלל גאיה . פרופ' מזא"ה אמר אז: פרופ' מזא"ה, אמר אז: "זה גילוי מרגש. השילוב הראשון מסוגו בין התצפיות מן הקרקע, לבין נתוני החללית, מוכיח מעל לכל ספק שגילינו שני חורים שחורים דוממים. הקירבה היחסית שלהם אלינו מראה כי מספרם של החורים השחורים הדוממים בחלל הוא גדול, והנתונים של החללית הממשיכים לזרום יביאו לגילויים של אובייקטים רבים כאלה, כפי שאכן ציפו עבודות תיאורטיות שונות".
2 צפייה בגלריה
חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
בין התגליות האחרונות של פרופ' מזא"ה. חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
(הדמיה: ESO/L. Calcada)
הוא פרסם שלושה ספרים: מבוא לתורת היחסות, ספר לימוד לתלמידי פיזיקה לתואר ראשון, 2005, דרישת שלום – דרשות על התורה ברוח השלום והצדק, עריכה יחד עם פנחס לייזר, 2010 וגם - על הסיבובים של כדורי השמיים: גלגוליה של המהפכה הקופרניקאית, 2021.
פרופ' מזא"ה זכה בפרסים רבים על מחקריו: פרס ויצמן למדע ב-2009, מלגת ERC של האיחוד האירופי לחקירת אפקט הכיווניות היחסותי בכוכבים כפולים ובכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, 2014-2011, ופרס הצטיינות בהוראה מטעם הרקטור ב-2013. הוא גם היה עמית מחקר במכון ללימודים מתקדמים רדקליף-הארווארד ב- 2009-2008 ועמית מחקר בקולג' All Souls באוקספורד ב-2012.
ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "הסינתזה המתודולוגית של פרופסור מזא"ה הובילה לגילוי פלטנות חוץ-שמשיות תוך פיתוח שיטוח ניתוח, שהפכו לשיטות סטנדרטיות בתחום. עוד ציינה הועדה בנימוקיה כי הישגים אלה מקנים לפרופסור מאז"ה הכרה עולמית כאחד האבות המייסדים של תחום הפלנטות החוץ-שמשיות, הנמצא בחזית המחקר העולמית באסטרופיזיקה".