בחפירות בתל מגידו התגלו שלדים של שני אחים, שחיו לפני כ-3,500 שנה, שלאחד מהם בוצע חירור גולגולת (טרפנציה) - ניתוח רפואי שבמהלכו נקדח או נחתך חור בגולגולת. מדובר בעדות הראשונה לניתוח בגולגולת בישראל הקדומה.
פרופ' ישראל פינקלשטיין, שהיה שותף לכתיבת המחקר שפורסם בכתב העת PLoS One ומשמש כמנהל בית הספר לארכיאולוגיה ותרבויות ימיות באוניברסיטת חיפה וראש משלחת החפירות במגידו, הסביר בריאיון לאולפן ynet מדוע החוקרים הסיקו שהאדם שנותח היה שייך למעמד גבוה: "אנחנו מסיקים את העניין של האליטה רק מהעובדה ששני האחים האלה נקברו בקירבה מיידית למקום, שבו עמד הארמון של מגידו".
2 צפייה בגלריה
העדות לניתוח הטרפנציה שעבר האח הבכור
העדות לניתוח הטרפנציה שעבר האח הבכור
העדות לניתוח הטרפנציה שעבר האח הבכור
(צילום: Kalisher et al., PLoS One, 2023)

אז מי היו האחים? פרופ' פינקלשטיין: "האנשים האלה, אפשר לקרוא להם כנענים. הם היו תושבי מגידו, בערך בשנת 1500 לפני הספירה, ואחד מהם עבר ניתוח בגולגולת.. יש עדויות בגולגולת הזאת של אחד משני האחים, שהוא לא עבר את הניתוח בשלום, כלומר שהרקמות לא התחדשו והוא זמן קצר לאחר הניתוח הלך לעולמו. אנחנו לא יודעים בדיוק למה הם עשו את זה. יש כל מיני פרשנויות, וגם במאמר היינו מאוד זהירים בכתיבה, בשאלה למה בדיוק עשו את זה". החוקר מאוניברסיטת חיפה הוסיף כי "יש עדויות לניתוחים מהסוג הזה במקומות אחרים, כן, חלקם הצליחו ואחרים נכשלו".
על החפירות במעמדות במגידו של לפני 3,500 שנה, סיפר פרופ' פינקלשטיין: "אנחנו ניהלנו במגידו מחקרים אחדים בשאלות האלה של המצב החברתי, של החלוקה החברתית של האוכלוסייה. יותר מתקופה אחת, במשך תקופות שונות. למה הצלחנו לעשות את זה? משום שיש לנו אזור אחד שאנחנו חופרים בקרבת הארמון ויש אזור אחר שאנחנו חופרים, בשולי התל, במקום אחר. במגוון העדויות של התרבות החומרית, שאלו הארכיטקטורה, כלי החרס שהם השתמשו, תכשיטים, כלי נשק וכדומה, בכל המגוון הזה, אנחנו רואים הבדל בין האוכלוסייה שגרה בסמיכות לארמון - לחלק השני של האוכלוסיה במגידו, הקבוצות שחיו בשולי התל, אנחנו רואים בכל מגוון העדויות של התרבות החומרית, שהם במצב אחר מאשר הקבוצה שחיה בסביבת הארמון".
2 צפייה בגלריה
שלדי האחים שנחשפו בשנת 2016 במגידו
שלדי האחים שנחשפו בשנת 2016 במגידו
שלדי האחים שנחשפו בשנת 2016 במגידו
(צילום: Kalisher et al., PLoS One, 2023)
רייצ'ל קלישר ממכון ג'וקובסקי לארכאולוגיה ולעולם העתיק באוניברסיטת בראון, שהובילה את המחקר אמרה כי העדות הזו להליך הטרפנציה הינה המוקדמת ביותר מסוגה שנמצאה במזרח הקרוב (לרבות אנטוליה, ארץ ישראל, מצרים, עבר הירדן ולבנון) בימי קדם. "יש ראיות לכך שטרפנציה היא סוג ניתוח אוניברסלי שנעשה בו שימוש במשך אלפי שנים. אבל במזרח הקרוב לא מדובר בשיטה נפוצה, ולראיה כתריסר דוגמאות לטרפנציה בכל האזור הזה. תקוותי שמחקר זה ועדויות נוספות שאולי יתגלו בהמשך, יעמיקו את ההבנה של טיפול רפואי ודינמיקה תרבותית בערים עתיקות באזור זה".