3 צפייה בגלריה
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
קרחון ת'ווייטס בתמונה מ-2020. אחראי ל-4% מעליית פני הים בעולם
(צילום: AP)
צוות מדענים משייטים ל"מקום שהכי קשה להגיע אליו בעולם", במטרה להבין טוב יותר בכמה ובאיזו מהירות יעלו פני המים בעולם בעקבות ההתחממות הגלובלית שנוגסת בקרחונים באנטארקטיקה.
32 מדענים החלו היום (ה') משימה בת יותר מחודשיים בספינת מחקר אמריקנית, כדי לחקור את האזור הקריטי שבו הקרחון העצום והנמס במהירות ת'ווייטס מגיע לים אמונדסן – ועלול לאבד כמויות גדולות של קרח בגלל המים המתחממים.

3 צפייה בגלריה
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
בגודל של בריטניה. הקרחון העצום
(צילום: AP)
הקרחון, שגודלו כגודל בריטניה, קיבל את הכינוי "קרחון יום הדין" בגלל גודלו הענק והעובדה שאם כולו יימס גובה המים בעולם יעלה ב-65 סנטימטרים תוך מאות שנים. בגלל חשיבותו, ארצות הברית ובריטניה פתחו במשימת חקר משותפת בעלות של 50 מיליון דולר.
ת'ווייטס, שאינו נמצא בסמוך לאף תחנת מחקר, שוכן בחצי המערבי של אנטארטיקה. שטחו 182 אלף קמ"ר, פי 8 משטח ישראל, והסברה היא שהוא פגיע במיוחד לשינויי האקלים. כבר עתה, הקרח שנמס מהקרחון והגיע לים אמונדסן אחראי ל-4% מעליית פני הים בעולם. ב-30 השנים האחרונות כמות הקרח שנמס וזרם מת'ווייטס ומהקרחונים הסמוכים לו כמעט הכפילה את עצמה
"ת'ווייטס הוא הסיבה העיקרית שיש לנו אי-ודאות כה גדולה בנוגע לתחזיות העלייה העתידית של פני הים. זה אזור מרוחק במיוחד, שקשה מאוד להגיע עליו", אמרה אנה וולין, אוקיינוגרפית מאוניברסיטת גטבורג בשבדיה, בריאיון אתמול מספינת המחקר נתנאל פאלמר, שהייתה אמורה לעזוב את הנמל בצ'ילה כמה שעות לאחר מכן.

3 צפייה בגלריה
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
קרחון ת'ווייטס אנטארקטיקה קרחון יום הדין
חור בקרחון, ב-2019
(צילום: AP)
ארין פטיט מאוניברסיטת אורגון סטייט אמרה כי נראה שיש שלוש סיבות לקריסת ת'ווייטס: הוא נמס מחלקו התחתון באמצעות מי האוקיינוס; החלק היבשתי של הקרחון "מאבד אחיזה" לקרקעית הים ולכן חתיכה גדולה יכולה להיפרד, לנוע לאוקיינוס – ואחר כך להינמס; ומדף הקרח של הקרחון מתפרק למאות חלקים, בדומה אם תרצו לשמשה של רכב שנפגע בתאונה. לדבריה, הסיבה האחרונה היא הדבר שעלול לגרום לבעיות החמורות ביותר, כשעשרה קילומטרים של בקיעים ארוכים נוצרים שם תוך שנה בלבד.
עד היום איש לא צעד באותו אזור קריטי בת'ווייטס. ב-2019 וולין הייתה חלק מצוות שחקר את האזור בעזרת ספינה שהשתמשה בספינה רובוטית – אבל אנשי הצוות לא יצאו מהספינה. הצוות של וולין ישתמש בשתי ספינות רובוטיות – "רן" שבה השתמשו ב-2019 לצד "בוטי מקבוטפייס" שיכולה לרדת אל מתחת לת'ווייטס.
המדענים ימדדו את טמפטורת המים, ויבחנו את קרקעית ואת עובי שכבת הקרח. הם יחפשו בקיעים בקרח, יבדקו את המבנה שלו ויסמנו כלבי ים באיים שליד הקרחון. "ת'ווייטס שונה ממדפי קרח אחרים", אמרה וולין. "הוא נראה כמו ערבוביה של מדפי קרח שהוצמדו יחדיו. ברור שזה לא קרחון יציב כמו קרחונים אחרים".
בכנס שנערך לאחרונה בניו אורלינס אמרו מדענים מארצות הברית ומבריטניה כי הבחינו בבקיעים ובסדקים בקרחון, דבר שמעלה את החשש שההליך שיביא לעלייה מדאיגה בגובה מפלס פני הים יקרה בשנים הקרובות. פרופ' פרייס אמר כי אם "קרחון יום הדין" יישבר, ייתכן שהמפלס יעלה באופן חד כבר בעתיד הקרוב. "זה יכול להיות תוך כמה שנים או עשור או 20 שנים", אמר לאולפן ynet.