תושבים במועצה המקומית מבשרת ציון, בהם הסופר דויד גרוסמן, הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד מועצת מבשרת ציון, קק"ל וגופים נוספים, בעקבות עבודות פיתוח ביער סובב מבשרת. מדובר בהמשך המאבק שלהם, שהחל במאי 2023, אז גילו על העבודות. מדובר בעבודות ביוזמה משותפת של קק"ל והמועצה המקומית, במסגרתו יסללו שביל אספלט להליכה ולרכיבה על אופניים באורך של כ-23 ק"מ.
במועצה החליטו להמשיך בעבודות, והתושבים הגישו עתירה נוספת לבית המשפט המחוזי בירושלים. מדובר בקבוצה של מאות מתושבי מבשרת ציון, שמבקשים לשמור על שטחי היער הטבעי ללא פגיעה. בין העותרים נמצא גם הסופר דויד גרוסמן, שבנו אורי נפל במלחמת לבנון השנייה. בהמשך השביל נמצא מעיין שבנו אהב, ושקרוי "מעיין אורי".
2 צפייה בגלריה
התוכנית: שביל אספלט באורך 23 ק"מ
התוכנית: שביל אספלט באורך 23 ק"מ
התוכנית: שביל אספלט באורך 23 ק"מ
(צילום: רמי ינובסקי)
בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד מאיר הלר, מצויין כי הם מבקשים שלא לשנות את תוואי השביל, לבנות טראסות, לבצע עבודות עפר נרחבות ולעקור עצים, ובעיקר למנוע את סלילת השביל באספלט עם אבני שפה, והפיכת שביל עפר כבוש המשתלב בטבע הסובב - למדרכה עירונית סלולה.
עוד טוענים העותרים כי התנהלות המועצה והוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה, שדנה בתוכנית, בלתי מתקבלת על הדעת, פגומה ופסולה וחורגת מסמכות. בעתירה טענו כי מניע העבודות אינו טהור: "ניתן לשער כיי למועד הבחירות המוניציפאליות המתקרב והמשתנה יש קשר לרצון המשתנה אף הוא לפצוח בביצוע עבודות", נכתב. "ואולם בפרשה זו ניכרת השפעה זרה אחרת, הנובעת ממצב חריג אליו נקלעה המועצה, שבא לידי ביטוי בכך שהמימון לביצוע העבודות בסכום של עשרות מיליוני שקלים, מגיע מכספי תרומות שהגיעו לקק"ל, ושאותם החליטה להעמיד לרשות המועצה". בעתירה נטען גם כי קק"ל מצויה בניגוד עניינים בפרשה.
פרופסור אבינועם רכס, תושב המקום ורופא בבית החולים הדסה, סיפר בוועדת הערר לתכנון ולבניה כי "כל יום שאני נוסע לבית החולים הדסה אני רואה פריחה של שקדיות וחושב על מה שקורה בגוש דן, אנשים תקועים בפקקים כל החיים. מה שמאפיין את מבשרת זה הקרבה לטבע. זו זכות גדולה ואנחנו אמורים לשמור עליה. השביל שמקיף את מבשרת הוא הביטוי לחיבור שבין התושבים לבין היישוב לבין הטבע. אני הזדקנתי עם השביל הזה. לקחתי את הילדים הקטנים שלי בידיים והלכנו לראות את הפריחה. אותו דבר עשיתי עם נכדיי".
פרופ' רכס הוסיף: " השביל הזה נמצא בסכנה, כי אתם הולכים לשנות את האופי של היישוב שלנו. יש פה שאלה פילוסופית מי יקבע לתושבים מה טוב להם. במרחק 150 ק"מ מפה יש אנשים שאיבדו את כל מה שיש להם, וכל גרוש במדינת ישראל צריך ללכת לשיקום המקומות האלה. לא יכול להיות שקרן קיימת תכפה עלינו הוצאה במיליונים, שהתושבים מתנגדים לה, במקום לקחת את הכסף ולעזור במקום אחר".
2 צפייה בגלריה
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
האזור שבו אמור להיסלל הכביש
(צילום: רמי ינובסקי)
מהמועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "מטרות העל של הפרויקט - הן יצירת חיץ בין היישוב לטבע מחד וחיבור לטבע מאידך. מטרה נוספת של הפרויקט הינה תיחום היישוב, יצירת שביל טיילת נגיש ומזמין לכלל האוכלוסיות לפנאי וספורט, יצירת תוואי לחירום עבור כוחות הביטחון ובעיקר לרשות הכבאות וההצלה. כצעד משלים לפרויקט זה, פעלה המועצה להקמת הידרנטים (ברזי כיבוי) סמוך לשביל על מנת ליעל את עבודות רשות הכבאות ולהבטיח את ההגנה המיטבית על בתי התושבים באירועי שריפות".
עוד נמסר מהמועצה המקומית: "את המפרט הטכני של ביצוע השביל, לרבות חומרי גמר, מתקני דרך ואלמנטים נוספים קובעת קרן קיימת לישראל על פי דין ומתוקף סמכותה ובעלותה על הקרקע כאמור. בכל ההליך פעלה המועצה בשקיפות ציבורית מלאה לרבות כנס שיתוף ציבור, ובתאום כל הגורמים - על פי סמכותה וכל כללי המקצוע הדרושים על מנת לקדם את הפרויקט. המועצה פנתה לקק״ל כאמור וקיבלה תקציב של 7.5 מיליון שקלים המיועדים לביצוע המקטע הראשון שאורכו כ- 4 ק״מ. בקשר לעתירה שהוגשה עתה נציין כי גם אחרי שנדחו העתירות הקודמות, וגם בערר שהוגש אחריו - בוחרים קבוצה מצומצמת של תושבים הגרים בסמיכות לשביל לנסות ולמנוע את הנגשתו לציבור הרחב תוך העלאת טענות חוזרות ונשנות אשר נדחו על ידי הערכאות המשפטיות השונות. המועצה תמשיך ותפעל לרווחת כלל תושביה והנגשת השבילים ושטחי הטבע - לכלל הציבור כאמור".
מקק"ל נמסר בתגובה: "פרויקט שביל סובב מבשרת הינו פרויקט של המועצה ומטרתו הראשונית היא לשמש כקו חיץ וכך לבלום ולמנוע שריפות בבתים הסמוכים לקו היער. הפרויקט תוכנן באופן שיהיה רב תכליתי וינוצל כטיילת לרווחת התושבים. יש לציין שמדובר בתוכנית רחבה של המועצה וקק"ל לוקחת חלק בשלב הנוכחי. בהתייחס לאספלט יש לפנות למועצה שביקשה שהמקום יהיה נגיש לרווחת התושבים".