בשבועיים האחרונים נמצאו חמישה נשרים בוגרים ושני גוזלים כשהם מתים, לאחר שהורעלו בדרום הארץ. בשל ההרעלה הקשה עלה החשש לעתיד הנשרים בישראל. בצל החדשות הקשות, הנשרים ממשיכים בחייהם ולאחרונה תיעד מתנדב של רשות הטבע והגנים הזדווגות של שני נשרים בשמורת עין עבדת.
המתנדב יחיעם דהן סיפר: "בתור צלם ואוהב טבע, לאחר שקראתי על הרעלת הנשרים - החלטתי ביום ראשון האחרון לצאת לטייל ולצלם נשרים. נסעתי לשמורת הטבע עין עבדת וראיתי מספר נשרים על המצוקים. לאחר כחצי שעה, שבהן לא הצלחתי להוריד את העיניים מהציפור המופלאה הזאת, התחילה ההזדווגות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יחיעם דהן, רשות הטבע והגנים)
דהן המשיך בתיאור: "קשה לתאר במילים את ההתרגשות לראות, איך למרות הבשורות העצובות על ההרעלה של הנשרים, הטבע ממשיך ומשתקם. אני מתנדב ברשות הטבע והגנים מספר שנים והחיבור לעולם הצילום משתלב ביחד בצורה מאוד משמעותית עבורי. מטרת התיעוד והצילום היא לעודד אנשים לפתוח את העיניים ולראות כמה יפה וקסום הטבע שלנו וכמה חשוב שנשמור עליו".
אורלי גלעד, מנהלת שמורת מצוק הצינים, סיפרה על הנשרים באזור: "בספירה האחרונה נספרו בבקעת צין 79 נשרים ובעין עבדת יש לנו כבר שלושה גוזלים. אנחנו סורקים את השמורה, במטרה לבדוק את מצב הנשרים ואת מצב הקינונים".
אצל הנשרים החיזור מתחיל בחודשים דצמבר-ינואר במעופי ראווה לאורך המצוקים. הקשר בין בני הזוג יציב שנים רבות בדרך כלל. יחד הם בונים קן העשוי ממצע של ענפים ומעט ריפוד, ובדרך כלל ניתן להבחין בקן ממרחק בזכות הלשלשת הלבנה הבוהקת על המצוק. הנקבה מטילה ביצה אחת בלבד בינואר-פברואר בדרך כלל. משך הדגירה הוא כחודשיים ושני ההורים משתתפים בה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יחיעם דהן, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
זוג הנשרים
זוג הנשרים
זוג הנשרים
(צילום: יחיעם דהן, רשות הטבע והגנים)

גידול צאצאים נעשה על ידי הזוג במשותף. הגוזל בוקע פקוח עיניים ועוטה פלומה. ההורים מאכילים אותו ממקורם במזון מעוכל למחצה שהם מקיאים. כשהוא גדל מעט הם מניחים את המזון לידו בקן. תהליך הפריחה של הגוזל מתחיל בהיותו כבן שלושה חודשים והוא פורח לעצמאות כשהוא בן 125-100 יום. אם ניסיון הקינון הראשון נכשל, הזוג עשוי לנסות שוב והנקבה תטיל עוד ביצה, הנקראת "ביצת מילואים".
ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי תקופת האביב היא גם התקופה, שאותה אנו מיחסים לתקופת הרבייה של מינים רבים. ואכן מינים שתקופת הרבייה שלהם קצרה, כמה שבועות עד חודשים בודדים, מחזרים ומזדווגים מקננים ומטפלים בצאצאים.