3 צפייה בגלריה
חיסון לכלב
חיסון לכלב
חיסון לכלב
(צילום: Shutterstock)
הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל, המייצגת את הווטרינרים הפרטיים והרשותיים, קראה היום (רביעי) למבצע ריקול חירום של בקבוקוני חיסוני כלבת בתרכיב חדש (בשם NOBIVAC® Rabies) שניקנו בבקבוקונים של 10 מ"ל על ידי משרד החקלאות.
לדברי ראשי ההסתדרות, הסיבה לקריאה היא משום שעד יום שני האחרון, הווטרינרים לא עודכנו בכך שלפי הנחיות היצרן, יש להשתמש בתוך יממה לכל היותר בעשר מנות חיסון הכלבת (1 מ"ל לכל מנה) שמצויות בכל בקבוקון מרגע שהוא נפתח, וכי "בימים האחרונים מגיעים דיווחים ממרפאות וטרינריות פרטיות ומרופאים וטרינרים רשותיים, על תופעות לוואי אצל בעלי החיים המחוסנים מפני כלבת (כלבים וחתולים), בצורת: חולשה, אפתיה ואורטיקריה (נגעים מגרדים על גבי עור בעל החיים המחוסן)".
3 צפייה בגלריה
כלב וחתול לקראת חיסון
כלב וחתול לקראת חיסון
כלב וחתול לקראת חיסון
(צילום: Shutterstock)
"קיבלנו בהסתדרות הרופאים הווטרינרים פניות רבות מרופאים וטרינרים רשותיים, שביקשו סיוע בהתמודדות מול החלפת בקבוקוני 10 מ"ל למנות בודדות", אמר ד"ר מיכאל אטינגר, יו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל.
לדבריו: "האירוע החמור הנוכחי הוא קצה הקרחון של המחדלים הרגולטורים והמבניים בתחום הרפואה הווטרינרית בישראל. אין בארץ עדיין הגדרה מסודרת לשאלה: מהו בית חולים וטרינרי, מה יכול להיקרא מרכז וטרינרי, מהי ההגדרה למרפאה וטרינרית ומה הם הנהלים הברורים בטיפול בבעלי החיים? כיום אין הפרדה בסיסית בין רפואה וטרינרית בקהילה, לבין שאר תחומי הווטרינריה (בחקלאות, בפיקוח על מזון מן החי, בדאגה לרווחת בעלי החיים בכלל או בשאר גופי המדינה האחרים)".
הודעה זו מגיעה לאחר שביום ראשון האחרון, ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות בית, שחבריו נמצאים גם באיגוד הווטרינרים, פרסמו כי הם ממליצים להקפיא את השימוש בחיסון בשל תופעות לוואי שהופיעו בכמה מקרים, חלקן דרשו אשפוז.
3 צפייה בגלריה
כלב
כלב
כלב
(צילום: Shutterstock)
בהסתדרות הווטרינרים חברים כ-1,250 רופאים וטרינרים. כמחצית מתוכם בשירות הפרטי, והשאר מהרשויות המקומיות, מגופי הבטחון, מהפיקוח על מזון, ומהאקדמיה. לפי דו"ח מרכז המחקר של הכנסת שפורסם בדצמבר 2021, בישראל יש כ-1,500 וטרינרים פעילים.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות מדגיש, עד כה לתרכיב זה אין נתונים על תחלואה חריגה ואין כל עדות לתופעות לוואי חריגות בהיקפן. התרכיב רשום בכמאה מדינות בעולם. המשרד מציין כי תרכיב כלבת זמין גם במנה אחת, וגם בכמות של עשר מנות. וכל רופא וטרינר יכול לבחור איזה לרכוש בהתאם להיקף עבודתו. המשרד ממשיך לעקוב ומבצע תחקיר לאירוע, וככל שיהיו ממצאים שונים, נעדכן את הציבור. משרד החקלאות מבקש מהציבור הרחב, ככל שעולה החשד לתופעות לוואי בבעל חיים שחוסן נגד מחלת הכלבת בתרכיב שבנדון, יש לדווח ישירות, לכתובת המייל: bioplanPV@bioplan.co.il. את סוג התרכיב ניתן לראות בפנקס החיסונים של בעל החיים או לפנות ולבדוק זאת עם הווטרינר. משרד החקלאות ממשיך להיות זמין לכל שאלה בנושא באמצעות מוקד המשרד הזמין 24/7, בטלפון: 6016*".