שאריות הסופה "דניאל" שהכתה בעוצמה ביוון ובלוב, הגיעו היום (ד') לישראל. גשם מקומי חזק ירד משעות הלילה והבוקר המוקדמות בעיקר באזור גוש דן, השרון והדרום. כתוצאה מכך נזקים נגמרו בכמה מוקדים הבוקר כתוצאה מהגשמים.

פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות אוניברסיטת רייכמן, אמר כי "דניאל" היא מדיקיין - הוריקן ים תיכוני. "זו סופה טרופית מעל המים החמים של הים התיכון בסוף הקיץ, ספטמבר", הוא הסביר. "היא לא הראשונה מסוגה, הסופה הזאת. אנחנו רואים שכיחות גדלה והולכת של סופות עוצמתיות כאלה בים התיכון. רק תזכרו שלפני שבוע היא הייתה ביוון והיא השאירה שם חורבות. אחר כך היא הייתה בלוב וגרמה לאלפי הרוגים. אנחנו מקבלים ממש קצה זנבה של הסופה".
הוא אמר כי צריך להיערך לסופות כאלה בעתיד הקרוב, כיוון שמדובר במשבר עצום שעומדת גם בפני מדינת ישראל. "צריך לדעת שזה הולך לבוא ולדעת שזה הולך לקרות יותר ויותר", אמר פרופ' יאיר. "אנחנו, כחוקרי מדעי האטמוספרה, האקלים, מגדירים את המצב כ'נורמלי החדש'. מה שפעם נחשב לאירוע של פעם בעשור או פעם ב-20 שנה - יהפוך להיות שגרתי".
3 צפייה בגלריה
גשם בתל אביב
גשם בתל אביב
גשם בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' יאיר התייחס לקיץ האחרון, שהיה החם ביותר בעולם בכלל מאז החלו המדידות ובישראל בפרט, שבו היו גלי חום כבדים, שנמשכו זמן רב. "זה בדיוק מה שהולך להיות. יותר גלי חום, טמפרטורות יותר קיצוניות ליותר זמן, ולמי שגר בערים גדולות התופעה תהיה מורגשת עוד יותר, בגלל מה שאנחנו קוראים 'אפקט החום העירוני'. ישראל התחממה כבר במעלה וחצי ביחס לממוצע של 1980-1950 והיא תמשיך להתחמם לתוך 2050-2040-2030, תלוי בתרחיש פליטת גזי החממה בעולם", הוא אמר.
הוא אמר כי צריך כבר עכשיו להיערך לתרחישים כאלה, כמו שיטפונות בערים, שיהפכו לשכיחים יותר ויותר עם התגברות השפעות משבר האקלים. "צריך להיערך לזה גם ברמה העירונית וגם ברמה המדינתית, לפגיעה נרחבת בתשתיות מסופות קיצוניות שתדירותן תלך ותגדל", אמר פרופ' יאיר. "אולי לאו דווקא מהסוג של 'דניאל', אבל גם סופות עונות המעבר הידועות, אפיקי ים סוף של אוקטובר, עם סופות הברקים האימתניות, הברד והשטפונות. גם בחורפים תהיה מגמה של אולי פחות ימי גשם, אבל גשם הרבה יותר סוער באותם ימים, שכן יהיה גשם".
3 צפייה בגלריה
רמזור קרס ברמת גן
רמזור קרס ברמת גן
רמזור קרס ברמת גן
3 צפייה בגלריה
גשם בקיבוץ נירים
גשם בקיבוץ נירים
גשם בקיבוץ נירים בעוטף עזה
(צילום: בראל אפרים)
ומה היה קורה אם המדיקיין היה פוגע חלילה בישראל, בעוצמה שפגע ביוון? פרופ' יאיר: "אז אני משאיר לך לדמיין. את מה שקרה ביוון ראית במו עיניך, 1,000 מילימטר גשם בשלושה ימים. אני רוצה להזכיר שהממוצע השנתי בישראל במרכז הארץ הוא 500 מילימטר, בשנה. אז כשאתה מקבל כמות גשם כפולה מהממוצע השנתי בשלוש יממות, אז אתה זוכר את הסרט על תעלת בלאומליך? תל אביב תראה כמו ונציה פחות או יותר".
פרופ' יאיר אמר כי תרחיש כזה אפשרי בישראל. "לומדים קצת מדעי האטמוספרה ומבינים שככל שנהיה חם יותר, תכולת אדי המים באוויר גדולה יותר וכאשר יתעבו העננים וימטירו, נקבל כמויות ענקיות של גשם".