צעד חשוב לקראת פינוי אחד ממפגעי הזיהום הבולטים בגוש דן: השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה היום (ה') כי החליטה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר. המשמעות היא שעל עיריית תל אביב-יפו להגיש תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר באזור בתוך שישה חודשים. ההחלטה נובעת מעמדה מקצועית של המשרד להגנת הסביבה ושל ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד, לאור זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית והיא באה לאחר עתירה שהגישה אדם, טבע ודין לבג"ץ בחודש מרץ.
2 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
לאחר שזנדברג תחתום על הכרזה זו בימים הקרובים, תהיה עיריית תל אביב-יפו מחויבת להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה.
בשנים האחרונות הפגינו תושבים, המתגוררים בסמוך לתחנה המרכזית, בקריאה לסגור את המקום. אותם תושבים קראו בין היתר לשרה להגנת הסביבה להפעיל את סמכותה ולהכריז על המקום כעל אזור נפגע זיהום אוויר. גם פעילי סביבה בולטים הצטרפו לקריאה. בנוסף הגישה אדם, טבע ודין עתירה לבג"ץ נגד השרה כבר לפני חצי שנה. בעתירה נכתב בין היתר כי "יש להורות לשרה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר. זאת, לאחר שפניות שלנו לשרה להפעיל את סמכותה על פי חוק אויר נקי  ולהכריז על האזור שסובל כבר שנים מחריגות חמורות במדד הזיהום אולם פניותינו - לא נענו".
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי, במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2). בנוסף, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים (PM10), הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5).
על-פי חוות דעת מקצועית של ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, בסמוך לתחנה המרכזית מתקבל זיהום אוויר מתמשך (חריגות שנתיות) וחוזר ונשנה (חריגות קצרות טווח) לפי חוק אוויר נקי. זיהום אוויר זה נובע מפליטות רבות של כלי רכב מונעי דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקים נשימים עדינים הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.


השרה זנדברג הסבירה את החלטתה: "אזור התחנה המרכזית בתל אביב סובל מזיהום אוויר תחבורתי ארוך שנים, מהחמורים במדינת ישראל. לתושבים ולציבור באזור זה הזכות לנשום אוויר נקי, והחובה לדאוג לכך מוטלת על כולנו - עירייה וממשלה. פעולה משותפת של כלל הגורמים היא המפתח להצלחה, ולצמצום זיהום האוויר הגבוה באזור. לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, ובמטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, החלטתי להפעיל את סמכותי ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר, במטרה להוביל לטיפול מיטבי ולשיפור באיכות החיים של תושבי האזור. אני קוראת לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה להמשיך לפעול לצמצום זיהום האוויר החמור בתחנה המרכזית"
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי טרם הכרזת השרה, קיימה זנדברג וגורמי המקצוע במשרד דיונים עם הגורמים הרלוונטיים, בהם שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי. במהלך הפגישות, הוצגו לשרה ולגורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה פעולות וצעדים של משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית, הכוללים פעולות לטווח קצר שיש בהם, גם לטעם המשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופם בפינוי מלא של התחנה.
לדברי השרה, הפגישות והמסמכים שהועברו ממשרד התחבורה משרטטים תהליך של התקדמות שבוצעה עד כה, שתרם לכינוס הגורמים השונים ולהגעה להסכמות. "גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני רואים תהליך זה באור חיובי וסבורים שיש בו פוטנציאל להוביל לכיוון התוצאה הרצויה. עם זאת, התהליך המוצע על ידי עיריית תל אביב ועל ידי משרד התחבורה נמצא בתחילת הדרך, ומצריך עבודה רצופה, מחויבות לתהליך ושיתוף פעולה של גורמים שונים לשם מימושו", סיכמה זנדברג.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר: "אנו מברכים את השרה על המהלך החשוב וההכרחי למען תושבי האזור ולמען צדק סביבתי ואקלימי".
2 צפייה בגלריה
מפעלים באזור התעשייה
מפעלים באזור התעשייה
מפעלים באזור התעשייה עטרות בירושלים
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
במקביל, הודיע המשרד כי גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה מקדמים בימים אלה את ההמלצה להכרזה על אזור התעשייה עטרות שבירושלים על אזור נפגע זיהום אוויר, בהתאם לנוהל של המשרד.