3 צפייה בגלריה
לכלוך בתחנה מרכזית ת"א
לכלוך בתחנה מרכזית ת"א
(צילום: אסף זגריזק, חני דקל, ירון ברנר)
למרות שפינוי התחנה המרכזית בתל אביב כבר הוכרז, ברגע האחרון הצליחו בעליה למצוא הסדר של הרגע האחרון כדי להמשיך להפעיל אותה ללא רישיון עסק ולמרות כל הליקויים הביטחותיים. גם הסטת האוטובוסים למסופים חלופיים עד סוף 2023, כפי שהכריזה שרת התחבורה מרב מיכאלי, נתקע בימים האחרונים לאחר שבעיריית תל אביב הצליחו לעכב את המהלך שוב בשל "אתר טבע עירוני" שהתגלה לפתע באחד המסופים המיועדים.
המחלוקת אכן הייתה ידועה, אך בשני הצדדים ידעו שניתן יהיה להתגבר ולגשר על כך - אך לפתע מקשיחים עמדות לאחר פרסום כל ההכרזות. גורם במשרד התחבורה אמר ל-ynet כי העיכוב במהלך טמון דווקא אצל העירייה. "זה פרויקט שהיינו מחויבים אליו, השקענו בו הרבה כסף ומשאבים והובלנו אותו", אמר הגורם. "בסופו של דבר העירייה לא מאפשרת לנו להקים פרויקט טוב שבאמצעותו נוכל לפנות את התחנה במועד הקבוע". מנגד, גורם בעירייה אמר שגם במשרד התחבורה הגיעו למסקנה שלא ניתן להעביר את האוטובוסים לאותו השטח - ולכן התוכנית המדוברת לא ישימה.

3 צפייה בגלריה
כמעט כל שערי הכניסה סגורים
כמעט כל שערי הכניסה סגורים
שערי הכניסה לתחנה סגורים
(צילום: אסף קמר)
שולה קשת, יו"ר מטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית, חברת מועצת העיר ת"א ומנכ"לית תנועת "אחותי", האשימה היום (חמישי) בריאיון לאולפן ynet את ראש העיר רון חולדאי בעיכוב המהלך. "רון חולדאי פתאום מזגזג, הוא לא מעוניין ושבר את הכלים. פתאום אחד המסופים בא וטוען שיש שם איזשהו בור כורכר, מעשה ידי אדם. זה הכול ישראבלוף. ייתכן שרון חולדאי התעורר בבוקר והחליט שהוא רוצה להשאיר את התועבה הנוראית הזאת כי משהו השתבש אצלו בראש. כחברת מועצה אני יכולה לשער שיש משחקים פוליטיים. אחרת אין שום סיבה אחרת נראית לעין להמשיך להתעלל ככה בתושבים", אמרה.
3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
"חשוב לי להדגיש שכל התחנה הזאת היא פשוט מפגע שאין כדוגמתו בלב שכונת מגורים, זה הורג פה אנשים", ציינה קשת. "מה שקורה בתוך התחנה ומחוצה לה - אי אפשר לקרוא לזה מדינת שלישי, זה הרבה יותר גרוע מזה. לא יעלה על הדעת שבמאה ה-21 יש התעללות בסוחרים ובנוסעים, אלימות קשה כלפי נשים, בשירותים ריח שתן נוראי וגברים נכנסים לשרותי נשים. פשוט פחד. זיהום אוויר נוראי מהאוטובסים שהורג את כולנו".
קשת הוסיפה כי "ייתכן שפשוט שמים פס כי יש פה הרבה קהילות של מהגרות עבודה ומבקשי מקלט, והם לא רואים אותם בעיניים ועל הדרך שוכחים גם אותנו. נשים, גברים, קשישות וילדים. האזור הזה הפך להיות אקס טריטוריה. גם בתוך התחנה. אחד הסוחרים ניגש לממלא מקום המנכ"ל ואמר שגובים מהם אלפי שקלים בחודש כשיש צואה ושתן ליד החנויות. אף אחד לא מנקה, פיטרו עובדי ניקיון וסגרו שערים. איך אפשר שהדבר הזה יימשך? אני מדברת גם על שרת התחבורה מרב מיכאלי, שמכריזה חדשות לבקרים שהיא פמיניסטית ובעד פוליטיקה פמיניסטית. איך היא לא עושה לזה סוף?".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "מבנה התחנה המרכזית החדשה אינו בבעלות העירייה, אלא בבעלות פרטית, כך שתחזוקת המבנה בשוטף ומתווה פיצוי העסקים כאשר התחנה תיסגר הינם באחריות בעלי הנכס. למרות זאת, עם קבלת תלונות התחזוקה והניקיון נשלחו למקום פקחים, כדי לבחון את התלונות והמצב בשטח ובהתאם לכך תבוצע אכיפה וחיוב בעל הנכס לטיפול במפגעים.
"בנוסף, למרות שהעירייה מוגבלת ביכולתה לפעול במקום, מאחר ומדובר בעסקים שפועלים בתחום העיר, העירייה תפנה במידת הצורך להנהלת התחנה בבקשה כי זו תסדיר מול בעלי העסקים את הסוגיות שהועלו. נציין כי לעסקים שפנו אלינו פרטנית, סייעה העירייה כמיטב יכולתה המוגבלת. כך לדוגמה פנתה העירייה להנהלת התחנה על מנת שזו תסדיר את הגישה לבאי בית הכנסת, שכן דרך הגישה עצמה ממוקמת בשטח ציבורי.
"בנוגע למועד סגירת התחנה, העירייה פעלה להוצאת צו סגירה לתחנה המרכזית החדשה שהיה אמור להיכנס לתוקף ב-5 בדצמבר. עם זאת, בעקבות סיור שהתקיים במבנה בשבוע שעבר ובו עלה כי מרבית דרישות בטיחות האש קוימו ובעקבות פניית חברת הניהול, ובהתאם לעמדת רשות הכבאות והעירייה, הורה בית המשפט על עיכוב ביצוע נוסף של צו הסגירה ב-30 יום, במהלכם יתוקנו הליקויים.
"לגבי פינוי התחנה העתידי, את מועד הפינוי קובע משרד התחבורה. באשר להעברת חלק מפעילות האוטובוסים למסוף פנורמה - נוכח קיומו של אתר טבע עירוני במקום וסוגיות ציבוריות נוספות, התכנון נבחן מחדש על ידי משרד התחבורה, אשר הודיע כי במצב הנתון הזה התוכנית אינה ישימה, כך שטרם גובש מתווה סופי. אנו קשובים כל העת לתושבי השכונה ולנציגיהם. בכל מקרה - רווחתם של תושבי העיר תמשיך להיות בראש מעייננו".