בשיתוף אסם נסטלה
צילום: ירון שרון | הפקה: ניצן כהן, מור גורן | בימוי: אסף אושי
לכולנו יש כוונה ויש רצון, אבל אם כבר הבנו שלצמצם את הפגיעה בסביבה מתחיל קודם בתיקון עצמי, יהיה לנו קל להתחבר לשינוי שעברה הדר לוי, שחקנית וקומיקאית, בביתה שלה בתל אביב.
לביתה של הדר הגיעו אנשים שמבינים דבר או שניים בשינויים מהסוג הזה - מומחים בתחומם - עדי קוהלי, מנהלת חטיבת הקפה באסם נסטלה; יעל אורן, תזונאית קלינית באסם נסטלה; ונועה קדם, בעלת המותג ETERNEL לבגדי יש שניה. צפו בווידיאו בראש העמוד.
מה יעצו לה שלושת המומחיות ומה נוכל לקחת מזה עבור החיים הפרטיים שלנו?

הדברים הקטנים הם שעושים את השינוי

המקרר הריק של הדר גרם לה לצאת לסופר, שם פגשה את עדי קוהלי, שגרמה לה לראות באופן שונה את המוצרים שעל המדף:
• "לא תמיד הגודל קובע" – אריזה גדולה לא מעידה על יותר מוצר, אלא אם מצוין אחרת. "אנחנו לא רוצים שייצרו לנו אריזות שיש להן מלא מלא פלסטיק ומלא רווח ריק בשקית, הרבה יותר ממה שנדרש", אמרה קוהלי.
4 צפייה בגלריה
הדר לוי
הדר לוי
עדי קוהלי והדר לוי
(צילום: ירון שרון)
• "זו הכמות שאת צריכה?" קוהלי ממליצה לא לקנות יותר ממה שצריך "למוצרים יש גם תוקף", היא אומרת ותוקף, כידוע פג מתי שהוא. לכן, עדיף ללכת עם רשימת מצרכים מוכנה לסופר וכך נקנה רק מה שאנו באמת צריכים מבחינה כמותית ולא לשכוח לבדוק את תוקף המוצרים על מנת להימנע מבזבוז מזון בהמשך.
• מיחזור של האריזות – על גב האריזות מופיע סימון צבעוני שמסמן את פח המיחזור היעודי אליו מתאימה האריזה להישלח בתום השימוש – מוצרי נייר לכחול, מוצרי זכוכית לסגול ומיכלי קרטון ופלסטיקים לכתום. כשאנחנו זורקים את האריזות לפחים היעודיים, אנחנו תומכים בתהליך שימוש ומחזור של המוצר וצמצום הסבירות של האריזה להיטמן בקרקע – מה שעשוי להוביל לזיהום בהמשך.
• אחסון חוזר - מכלי אחסון יכולים לשמש לשימוש חוזר בבית. "זו אריזה נהדרת לקובות. כי אנשים לא יודעים שקשה לשנע קובות", אומרת הדר בהומור כשהשתיים עוברות ליד צנצנות הקפה הנמס.
• מיחזור קפסולות – קפסולות הקפה יכולות לעבור מיחזור מלא, החל מהאריזה ועד מיחזור מלא של האלומיניום. הנה, למדנו משהו חדש.

"לשים לב...גם לסביבה וגם לבריאות שלנו"

הדר חזרה הביתה עם כל המצרכים ומי שחיכתה לה שם הייתה יעל אורן, שעזרה להדר להכין אוכל בעצמה ועוד ממולאים, לא פחות.
• "מומלץ לאכול בבית" – אמרה לה יעל כי רק כך ניתן לדעת בדיוק מה אוכלים, כולל הערכים התזונתיים שבכל מנה.
• תזונה מקיימת – "זו תזונה ששמה במרכז מזונות מהצומח - אם זה ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים", אומרת יעל. ברגע שאנו צורכים יותר מזונות מן הצומח, הטביעה הסביבתית שיש למזון שאנו צורכים קטנה וזאת לעומת צריכת מזון מן החי.
4 צפייה בגלריה
הדר לוי
הדר לוי
הדר לוי עם יעל אורן
(צילום: ירון שרון)
• חלבון מוסיף המון - כדאי לדאוג שבכל ארוחה יהיה חלבון, רצוי חלבון צמחי, שלו טביעת רגל סביבתית נמוכה יותר. "כשאת בוחרת חלבון צמחי, שימי לב, שרשימת הרכיבים תהיה גם קצרה ושתהיה כמות של לפחות 10 גרם של חלבון במנה, ובתוספת ברזל ו-12B", מנחה יעל להדר ומסכמת: "תזונה מקיימת טובה לנו יותר, תזונתית, בריאותית, וטובה יותר לכדור הארץ".

להתלבש נכון ואופנתי מבלי לתרום לזיהום התעשייה

נועה קדם והדר עשו סדר בארון הבגדים. "תעשיית האופנה היא התעשייה השנייה הכי מזהמת בעולם", האירה נועה את עיני הדר ואת עינינו.
• לובשים רק רבע מהארון – בפועל, כולנו לובשים רק כרבע מהבגדים שיש לנו בארון. "אנחנו צריכות להתחיל לקנות פחות ולקנות חכם", מסבירה נועה.
• לקנות פחות, אבל איכותי – נועה מוכיחה להדר שפריטים איכותיים, גם אם הם בארון כעשור, הם עדיין לבישים בשל נצחיותם.

4 צפייה בגלריה
הדר לוי
הדר לוי
נועה קדם והדר לוי עושות סדר בארון הבגדים
(צילום: ירון שרון)
• ג'קט ישן של האחת הוא הג'קט החדש של האחרת – יד שניה זה לא רק בגדים ישנים. בעצם, זו הזדמנות להתחדש בזול ומבלי להתפשר. הדר למדה את זה על בשרה כשהורידה מנועה ג'קט מנומר ואופנתי ואימצה אותו אליה. נסו בעצמכם.
"למדתי לשמור על הסביבה וגם לשלב את זה עם החיים, הבגדים, האוכל, עם הסופר. מדהים. אני רק צריכה שהמומחים יישארו לגור פה ואני מסודרת", אמרה הדר לסיום. מוזמנים לצפות בראש העמוד ביום החוויתי שעבר עליה.

פלפלים בכל מיני צבעים במילוי טחון מהצומח, אורז ועשבי תיבול

משך ההכנה – כ-85 דקות
מצרכים
6 פלפל אדום בינוניים (בצבעים שונים) מנוקים מגרעינים ומוכנים למילוי
400 גרם טחון צמחוני טבעול
1 בצל קצוץ
1 גזר מגורד גס
1/2 זר פטרוזיליה טרייה קצוצה
1 כוס אורז ארוך
מלח לפי הטעם
פלפל שחור לפי הטעם
1 קורט קינמון טחון או בהרת (אופציונאלי)
400 גרם רסק עגבניות
2 עגבנייה גדולות חתוכות
2 גזר מגורדים
1 בצל גדול או 2 בינוניים
3 שיני שום כתושות, או פרוסות
מלח לפי הטעם
פלפל שחור לפי הטעם
פפריקה אדומה מתוקה לפי הטעם
צ'ילי גרוס לפי הטעם
1 קורט סוכר לבן אם צריך
4 צפייה בגלריה
פלפל ממולא צבעים
פלפל ממולא צבעים
פלפלים בכל מיני צבעים במילוי טחון מהצומח, אורז ועשבי תיבול/
(צילום: shutterstock)
הכנה
1. מפשירים את הטחון מן הצומח כ-20 דקות.
2. בינתיים מכינים את הרוטב: מטגנים את הבצל כ-6 דקות עד שהוא מזהיב והופך שקוף. מוסיפים את שיני השום ומטגנים קלות עוד דקה או שתיים.
3. מוסיפים את הגזר, לאחריו את העגבניות ומבשלים על אש קטנה כ-10 דקות.
4. מוסיפים את רסק העגבניות וכוס וחצי מים, וממשיכים לבשל על אש בינונית. מוסיפים תיבול: פפריקה, מלח, פלפל, צ'ילי גרוס וטיפה סוכר אם צריך.
5. מכינים את הפלפלים: מערבבים את כל חומרי המילוי לקבלת עיסה אחידה. ממלאים את הפלפלים בעיסה ומסדרים בצפיפות בסיר מתאים בתוך הרוטב. אם יש צורך מוסיפים מים עד שהם מגיעים לגובה שלושת רבעי הפלפלים.
6. מבשלים על אש נמוכה כ-50 דקות. אם מפלס הנוזלים יורד משמעותית, אפשר להוסיף מעט מים תוך כדי בישול.
בשיתוף אסם נסטלה