יקב שאטו לאפיט רוטשילד הוא למעשה אחוזת יין בבורדו שבצרפת, והוא נמצא בבעלותו של אריק דה רוטשילד, אחד מבני משפחת רוטשילד המפורסמת. חובבי יין רבים המבקרים בבורדו דואגים לפקוד את היקב ולטעום מיינותיו, והשבוע החלטנו לטעום שניים מהיינות החשובים והיקרים בתולדות היקב.

3 צפייה בגלריה
לו הייתי רוטשילד
לו הייתי רוטשילד
לו הייתי רוטשילד
(צילום: shutterstock)
כבר יותר מ-150 שנים שהיקב בבעלות של משפחת רוטשילד. אלה הם קרובי משפחתו ויורשיו של הברון אדמונד דה רוטשילד, מי שתרם רבות למפעל הציונות בארץ, ובין השאר סייע בהקמת יקב כרמל מזרחי בראשון לציון ובזיכרון יעקב. שאטו לאפיט רוטשילד נמצא בכפר פויאק שבאזור מדוק בצפון-מערב בורדו (ולו אחוזות יין נוספות בעולם, כולל צ'ילה, ארצות הברית ואפילו סין), והוא היה בעבר רכושו של גומבו דה לאפיט ב-1234. לאחר תהפוכות רבות והחלפות ידיים, שיכלל ניקולס אלכסנדר - המרקיז דה סגור, את טכניקות עשיית היין של האחוזה בשחר המאה ה-18, והציג את היינות האלה בקרב החברה הגבוהה באירופה. מהר מאוד הפכו יינות היקב לאהובים על ידי הדוכס רישלייה, מאדאם פומפידו ואף המלך לואי ה-15, והם קיבלו את התואר המחייב "יין המלך".
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
המהפכה הצרפתית, התקופה הנודעת כ"שלטון הטרור", הביאה להוצאתם להורג של היורשים, וכך הגיעה אל קיצה בעלותה של משפחת סגור. לאחר עוד כמה החלפות ידיים, בשנת 1868, הברון היהודי ג'יימס מאיר רוטשילד רוכש את השאטו תמורת 4.4 מיליון פרנקים (בהמרה יחסית לתקופה – כ-600 מיליון שקלים), והאחוזה נקראה מאותו רגע ועד היום - שאטו לאפיט רוטשילד. אגב, הברון רוטשילד נפטר שלושה חודשים בלבד לאחר שרכש את היקב.
המאה העשרים הייתה עידן של הישגים ומהמורות, בעיקר בשל משבר מחלת גפנים שפקדה את הכרמים ושתי מלחמות עולם. במהלכה של מלחמת העולם השנייה התיישב במקום הצבא הגרמני, ומשפחת רוטשילד נאלצה לנוס על נפשה, עת מרתפי היין של השאטו נבזזו. בשנת 1945 חזר ליקב אליה דה רוטשילד ושיקם אותו, ובשנת 1974 הוא הוריש אותו לאחיינו - אריק דה רוטשילד, מי שעד היום משמש כחבר בחבר המנהלים של היקב. אגב, מי שמשמשת כמנכ"לית היקב בפועל היא לא אחרת מאשר בתו בת ה-33, ססקיה רוטשילד.
השבוע ביקר בארץ פבריק פפין, נציג היקב, שהגיע כאורח של רשת חנויות "דרך היין". פפין סיפר שססקיה רוטשילד למדה עיתונות בניו יורק ואף עבדה במקצוע לתקופה קצרה תחת שם בדוי, כיוון שלא רצתה שידעו שהיא יורשת ממשפחת רוטשילד. ואם חשבתם שהבקבוקים שלכם במקרר היין נדירים, אז תופתעו לגלות כי פפין הפתיע וסיפר שנמצאו לאחרונה ביקב שישה בקבוקים אותנטיים משנת 1797 (!), אבל המשפחה לא מתכוונת לפתוח אותם בשנים הקרובות.
במהלך מאות השנים בהן היקב פועל, שמר שאטו לאפיט רוטשילד על ההילה החשובה שנוצרה לו ועל מקומו הנכבד בין היקבים החשובים בעולם. כיום נחשב היקב לאחד הגדולים במדוק, כששטחו נאמד בכקילומטר מרובע. ביקב מפיקים כ-35,000 ארגזי יין מדי שנה: כ-70% מזן הקברנה סוביניון, 25% מרלו, 3% קברנה פרנק ו-2% פטי ורדו. כל שנה מורכב היין מבלנד ענבים מעט שנה.

3 צפייה בגלריה
היין היקר בעולם
היין היקר בעולם
יקב שאטו לאפיט רוטשילד
(צילום: יח"צ)

אבל במפגש עם פפין לא היו רק דיבורים: פפין הגיש מבחר מיינות היקב, כשגולת הכותרת הייתה שני יינות איכות שלו - שאטו לאפיט רוטשילד 2008 – יין מדהים ומרשים עם אף בשרני ועמוד שדרה עשיר בטעמי ירקות בשלים. אך עם זאת, יין עפצני ביותר – משמע - רחוק מאוד מלהיות מוכן לשתייה, כך שמרגישים רק אחוזים בודדים מטעמו הפוטנציאלי של היין. באנלוגיה דומה, זה בדיוק כמו לאכול בננה ירוקה, מבלי לחכות שתבשיל. כמו הבננה, שאינה מחצינה את טעמיה הגלומים, גם היין הזה עדיין לא מפגין את רובד טעמיו. מחירו של היין בישראל הוא 5,490 שקלים.
לאורחים הייתה גם הזדמנות חד-פעמית (כיוון שהיין כמעט שלא זמין ברחבי העולם) לטעום את שאטו לאפיט רוטשילד 1998 – שדומה קצת לאחיו הצעיר, אלא שכאן האף עשיר בבשומת של זפת ואדמה רטובה, כשהגוף הרבה יותר מלא, עשיר ונושא בסיומת ארוכה. גם היין הזה עדיין סגור ועפצני – והשאלה הגדולה היא האם הוא שווה את מחירו - מחיר המתקרב ל-6,000 שקלים לבקבוק. התשובה היא חד משמעית – כרגע לא, כיוון שהיין עדיין לא מוכן לשתייה. בשלב זה הוא רק מותג עם מוניטין מכובד.

3 צפייה בגלריה
היין היקר בעולם
היין היקר בעולם
לפתוח או למכור?
(צילום: יח"צ)
אז יכול להיות בכלל שהשאלה אינה קשורה לטעם ולהנאה כי אם להשקעה כלכלית? האם כדאי להשקיע ביין היום, לחכות 30-40 שנה, ואז מחירו יגיע ל-20,000 שקלים או יותר? סביר להניח שבעוד כמה עשרות שנים היין באמת יספיק להיפתח וטעמו יהיה שווה ערך למחיר, אבל אז תצטרכו להתמודד עם שאלה קשה נוספת - האם למכור את היין וליהנות מהרווח או אולי לפתוח את הבקבוק ולשתות אותו עד תום? דילמה.
פורסם לראשונה: 15:29, 30.05.19