בימים אלה מתחולל בבית המשפט המחוזי בחיפה קרב שעניינו שיווק והפצה של שני מותגי וודקה בישראל: יצרנית וודקה אוקראינית הגישה תביעה נגד חברת הפצה ישראלית, שהתחייבה להפיץ את המשקאות שלה - חורטיצה ומורושה - בפיצוציות ובמרכולים בישראל שבהם נמכרים משקאות אלכוהוליים. מותגי הוודקה האלה נמכרים בלא מעט מדינות בעולם, והם פופולרים גם בארצות הברית.
2 צפייה בגלריה
וודקה - אילוסטרציה
וודקה - אילוסטרציה
אז איפה הוודקה?
(צילום: shutterstock)
לדברי התובעת, במהלך ביקורת פתע שנערכה בשנה שעברה, התברר שחברת ההפצה הפיצה, לכאורה, את הוודקה בפחות מחמישים אחוזים מהמקומות להם התחייבה, והמשקאות לא הגיעו לעשרות חנויות. עכשיו, יצרנית הוודקה תובעת את חברת ההפצה בסך של כמעט מיליון שקלים וחצי.

איפה הוודקה?

הסיפור מתחיל כשחברת ההפצה הישראלית א.ג.ת.ד. קיבלה בשנת 2017 בלעדיות על ייבוא, שיווק ומכירה בישראל של שני מותגי וודקה של חברת "גלובל ספיריטס" (GSH Trademarks Limited ו–Ukrainian Distribution Company), והתחייבה להפיץ את המשקאות בפיצוציות ובמרכולים בארץ.
2 צפייה בגלריה
סכום התביעה - מיליון וחצי שקלים
סכום התביעה - מיליון וחצי שקלים
סכום התביעה - מיליון וחצי שקלים
(צילום: shutterstock)
בכתב התביעה, שהוגש על ידי עורכי הדין רפאל ליבא ואור רז ממשרד עוה"ד איתן מהולל שדות, המייצגים את קבוצת "גלובל ספיריטס" העולמית, אשר עוסקת, בין היתר, בייצור מותגי הוודקה חורטיצה ומורושה, נכתב כי חברת ההפצה התחייבה למכור את הוודקה ב-4,500 נקודות מכירה בארץ.
לטענת התובעת, נציג מטעם יצרנית הוודקה ביקר במשך שבוע ב-120 נקודות מכירה, וגילה כי חלק מהמותגים אינם מופיעים שם כלל, וחלק מהמותגים נוכחים רק בפחות מבמחצית המקומות.
"בהתחשב בכך שמוצרי התובעות מוקמו רק ב-45 אחוזים מנקודות המכירה בארץ, הרי התובות לא הפיקו רווחים צפויים מ-55 אחוזים מנקודות המכירה אשר בהן לא נמכרו המוצרים", כך על פי כתב התביעה.
יצרנית הוודקה אישרה כי בתקופת ההסכם מול המפיצה היא הרוויחה 322,439 דולר - שנמכרו - כאמור לדבריהם - רק ב-45 אחוזים מכלל המקומות בהם היו צריכים להימכר. "לו הנתבעת הייתה מקיימת את ההסכם", כך על פי כתב התביעה, "היו התובעות זוכות להפיק רווח נוסף ממכירת המוצרים בסך של 394,092 דולר".
התובעת מבקשת לאור כל זה שבית המשפט יגזור על הנתבעת סכום של 1,441,500 שקלים.
ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ המייצג את א.ג.ת.ד נמסר בתגובה: "א.ג.ת.ד, הנמנית על החברות המובילות בישראל בתחום יבוא האלכוהול בישראל, אינה נוהגת לנהל את ענייניה המשפטיים מעל דפי העיתון. פטור בלא כלום אי אפשר, ונציין כי א.ג.ת.ד הגישה לפני כשנה תביעה כספית מוצקה על סך של שמונה מיליון שקלים נגד ייבגני צרניאק וחברת 'גלובל ספיריט' וחברת 'דולינה' (חברה ישראלית לא מוכרת בתחום ייבוא האלכוהול), בגין הפרת הסכם בלעדיות, והתביעה מתבררת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בחיפה, אחרי שניסיונה של 'גלובל ספיריט' להעביר את התביעה לבוררות בשוודיה נכשל, והיא חויבה בהוצאות משפט. לבית המשפט הוגשו שורה של מסמכים מפתיעים ומכריעים, של 'גלובל ספיריט' עצמה, אשר מראים בבירור כי הסיפור לפיו לכאורה 'א.ג.ת.ד לא פעלה בהתאם להוראות ההסכם ולא מכרה במספיק נקודות מכירה', הוא פיקציה מוחלטת, וכי לא רק זו שא.ג.ת.ד הייתה אחת המפיצות המובילות בעולם, אלא ש'גלובל ספיריט' אף הנחתה את עובדיה לעשות לא.ג.ת.ד ולמפיצים אחרים בעולם ביקורות מלאכותית, ולהעלות תלונות שווא על מנת להביא את ההסכם עם א.ג.ת.ד לידי סיום. א.ג.ת.ד סמוכה ובטוחה שבית המשפט יחייב את הנתבעים לשלם לא.ג.ת.ד את מלוא הפיצוי המוסכם שנקבע בהסכם בין הצדדים בגין הפרה - וזאת בסך של שני מיליון דולר בתוספות הוצאות משפט - ויעביר מסר מרתיע לפיו הפרה מודעת ומכוונת של הסכם אינה חוקית ואינה משתלמת".