בעלות חדש ליקב לוטם האורגני: בסכום שלא פורסם, נמכר בימים אלה יקב הבוטיק לוטם לבעלי יקב אמפורה. את יקב לוטם הקים בשנת 2002 איש ההיי-טק יניב קמחי ביישוב מעלה צביה, ובשנת 2009 הוא עבר לקיבוץ לוטם - מיקומו הנוכחי, ונמצא בנקודת תצפית יפה בקיבוץ במקום הצופה לכנרת ולהגליל התחתון.
לוטם הוא בין היקבים האורגניים הבודדים בישראל, והוא מייצר יין ממבחר זני ענבים הגדלים בגידול אורגני באזור הגליל העליון, בפאתי הר מירון ובצפון רמת הגולן.
3 צפייה בגלריה
יקב לוטם
יקב לוטם
יקב לוטם האורגני
(צילום: יח"צ)
יקב לוטם גם מוכר כיקב שמשמיע מוזיקה ליין, כפי שסיפר בעבר יניב קמחי, הבעלים היוצא של היקב, ל-ynet: "חשוב להשמיע מוזיקה ליין בכל תהליך ייצורו והבגרתו. אני חוקר את נושא השפעת המוזיקה כבר שנים רבות, מאז שהיקב קיים. אני אמנם מתעסק רבות בתחומים הרוחניים, אבל מוזיקה היא מדיה שמעבירה אנרגיה.
הבעלים היוצא של לוטם: "במבצע שומר חומות אנשים פשוט הפסיקו להגיע לאזור וליקב. בתקופת השיא מכרנו 80,000 בקבוקים בשנה - את כולם מכרנו אין האוס במרכז המבקרים של היקב. לא היה נשאר אף בקבוק. אבל הקורונה ושומר חומות עשו את שלהם"
הצורה שאנרגיות עובדות הן לא בתחום המנטאלי, אלא הרוחני – כפי שמשמיעים מוזיקה לתינוקות ברחם, לפרות חולבות (עובדה שמגבירה את תפוקתן), כך גם אפשר להשמיע מוזיקה לצמחים ואף למינרלים. יין הוא דבר חי ומשתנה כל הזמן – ועל כן היין סופח אנרגיות ומגיב לאנרגיות. חשוב לי שאנשים יקבלו אנרגיות של טוב דרך היין. אני משמיע מוזיקה רוחנית בחדרי התסיסה, בחדר החביות ואפילו במחסנים יש רמקולים – היין שומע ומזיקה – ובהחלט אפשר להרגיש את הטוב גם בטעם".

שנים קשות בענף היין

מאז ומתמיד יקבים נמכרו ונרכשו בישראל והחליפו ידיים ובעלים. בין המכירות הבולטות לאורך השנים בארץ, אפשר לציין את המכירה של יקב בנימינה בשנת 2008 לבעלים של חצי חינם תמורת 13.5 מיליון דולר; את המכירה של יקב תבור בשנת 2005 לחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה) שרכשה את השליטה ביקב; ואת הרכישה שביצע יקב ברקן בשנת 2001 יקבי ברקן עת רכש את יקבי סגל.
3 צפייה בגלריה
יקב אמפורה
יקב אמפורה
יקב אמפורה
(צילום: רוני סופר)
גם יקב כרמל, שהוקם על ידי הברון רוטשילד בשנת 1889 והוחזק על ידי אגודת הכורמים, התמזג השנה עם כלל משקאות המחזיקה בבעלות של 30% יצרנית המשקאות הקלים יפאורה, והפך לאחרונה לחלק מחברה ציבורית הנסחרת בבורסה.
המכירה של יקב לוטם מגיעה אחרי כמה שנים קשות ביקב, כפי שמספר קמחי, שהקים את היקב לפני 20 שנה בגיל 44: "הקמתי את העסק לפני יותר משני עשורים והוא בהחלט לב העשייה הרוחנית והאקולוגית שלי. עם זאת, הגעתי מתחום ההיי-טק ואני עדיין משמש כרגולטור בתחום כרטיסי האשראי.
"המכירה של היקב היא אחרי שחווינו שלוש שנים קשות בענף היין בכלל, וביקב בפרט. היום אני בן 64, אבא לילדים וסבא לנכדים, ובגילי החלטתי ללכת על משהו עדין יותר ושקט. הילדים שלי לא רוצים את היקב, אז מצאתי אנשים טובים ביקב אמפורה שייקחו את העסק מכאן והלאה. אשתדל ללוות אותם בכל צעד ושעל, לפחות בהתחלה".
מה היה בשלוש השנים האלה? "פרידה מעובדים, השנתיים בקורונה שנאלצתי לפתוח ולסגור עשרות פעמים, במבצע שומר חומות אנשים פשוט הפסיקו להגיע לאזור וליקב. בתקופת השיא מכרנו 80,000 בקבוקים בשנה - את כולם מכרנו אין האוס במרכז המבקרים של היקב. לא היה נשאר אף בקבוק. אבל הקורונה ושומר חומות עשו את שלהם, וניסיתי לעבור למכירה בערוצים אחרים כמו האינטרנט, ואז הבנתי שאני לא האדם לעשות את זה. אני לא מסוגל לעבור בחנויות יין ובמסעדות כדי לשכנע אותם לקנות את היין שלי. באותו רגע החלטתי שצריך לעבור הלאה, לדברים שקטים ונעימים שאני אוהב לעשות".
3 צפייה בגלריה
יקב אמפורה
יקב אמפורה
אחד הרוכשים: הוטרינר ד"ר יובל סמואל, יקב אמפורה
(צילום: שני בריל)
הרוכשים של יקב לוטם, ד"ר יובל סמואל וולדימיר דובוב, מחזיקים גם, כאמור, ביקב שנחשב לאחד היקבים המצליחים בארץ בתחום תיירות היין, ובכך מרחיבים את פעילותם. מהיקב נמסר: "אנחנו שמחים על חתימת הסכם הרכישה של יקב לוטם. נמשיך להיות עקביים ומחויבים לקידום תחום היין בישראל על ידי הנגשתו לציבור עם יינות פרמיום מובחרים, ומקומות אירוח המייצרים חוויה ייחודית ופסטורלית למבקרים".