היינן איתי להט מתגורר עם משפחתו ביישוב הר חלוץ, שנמצא כ-15 קילומטר מגבול הצפון. עם תחילת הפינוי של היישובים הנושקים ללבנון, הגיעה לחצר ביתו אחת מן המשפחות המפונות ממטולה, ששכרה יחידת דיור ביישוב, ועברה להתגורר שם עם הילדים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
"ברגע שהמשפחה ידעה שעליה לעזוב את מטולה, והבינה שהעיר תישאר ריקה ועצובה, אחד הדברים האחרונים שעשו בטרם עזבו היה לאסוף כלבים נטושים, במטרה למצוא להם בית, כי הם ידעו שהרבה משפחות מיהרו לעזוב את העיר מפחד הטילים, וחלקם השאירו מאחור כלבים ללא תגית זיהוי", מספר להט.
2 צפייה בגלריה
טולה ממטולה
טולה ממטולה
הכלבה טולה ממטולה ליד האמפורות שבהן מתיישן היין
(צילום: איתי להט)
המשפחה, שהגיעה ליישוב של להט כשבוע אחרי השבת השחורה, הביאה איתה, בין היתר, גם גורת כלבים קטנה, שנולדה רק כמה ימים קודם לכן, ומכאן נולד סיפור אהבה.
"רואים שהכלבה היא שילוב של בוקסר עם תערובת של כלבי רחוב ללא ייחוס. כשאשתי ואני ראינו אותה ממש התאהבנו בה ממבט ראשון, ואמרנו לעצמנו שאנחנו לא יכולים לוותר עליה". הזוג לקחו את הכלבה לוטרינרית, ויחד החליטו לקרוא לה "טולה", בגלל שהיא הגיעה ממטולה.
הכלבה החמודה, שהייתה מבוהלת מהדי הפיצוצים בצפון, הייתה זקוקה ללא מעט תשומת לב, וכך החליט להט, שהוא "יינן מעופף" (כלומר, יינן שעובר בין היקבים שונים, מייעץ להם, ואינו יושב במקום קבוע, לפחות עד שהיקב שלו יוקם במהלך שנה הבאה), הוא החליט כי טולה החמודה תצטרף אליו לכל יקב שהוא יגיע אליו, וגם מינה אותה לתפקיד "סגנית יועצת יין".
"בשבועות שהיא כאן טולה הספיקה לבקר בין חביות עץ, מיכלי נירוסטה ואמפורות, ולמעשה היא ביקרה כבר במיטב היקבים בישראל", מספר להט.
ללהט אין עדיין, כאמור, יקב פעיל, ובשביל לייצר את היינות שלו הוא נאלץ להשתמש בשירותים של יקבים אחרים (כרגע הוא מייצר תחת הקונסטלציה של יקב כישור). כל הענבים של יינות "להט" מגיעים מהגליל העליון ומהגליל המערבי, ומרביתם מכרם עין עיון באלקוש: "האזור שם חטף הרבה מאוד טילים, הוא מסביר, הספקנו לסיים את הבציר בדיוק בזמן, אבל מי שמגיע עכשיו לכרם לא יכול שלא להריח את אבק השריפה, או לשמוע את התותחים רועמים".
אבל ההפתעה הגדולה באמת הגיעה במהלך הביקור אצל הוטרינרית: ברגע שלהט ואשתו לקחו את הכלבה הצעירה לבדיקה במרפאה, הוטרינרית פסקה מיד שהכלבה בת חודשיים, ובאופן מקרי או לא, להט חישב וגילה שענבי הרוסאן שכרגע תוססים באמפורות, נבצרו במהלך אותו שבוע שטולה נולדה. היין יבוקבק במקרה הטוב רק עוד כשלוש שנים, ועד אז טולה כבר תהיה בת 21 בחיי כלב.

בטרואר של הגליל

להט (52) הוא אחד מיועצי היין החשובים והמוערכים בארץ. לאחר ששימש כיינן של יקב ברקן, הוא עובד בימים אלה על פתיחת יקב חדש שיישא את שמו - יקב "להט" בגליל העליון. בינתיים, הוא משמש כיועץ לכמה יקבים, כמו יקב כישור, דומיין סורו, תל שיפון, יקב בן זימרה ועוד.
2 צפייה בגלריה
איתי להט
איתי להט
היינן איתי להט: מינה את טולה לסגנית יועץ יין
(צילום: סיגל בראל)
גם ביתו של להט, על אף שרחוק מקו הפינוי הצפוני, אינו חסין מאזעקות: הר חלוץ הוא יישוב קהילתי בגליל העליון, בתחומי המועצה האזורית משגב, ולהט מעיד כי "דווקא כאן עדיין שקט. היו מעט אזעקות, אבל המטוסים כל הזמן חולפים מעלינו, אבל אנחנו עדיין בסוג של בועה".
להט הוא אגרונום גפן, אנולוג (חוקר יין) ויינן. "העבודה עם יקבים בכל רחבי הארץ חשפה בפניי את ישראל על כל חלקיה ותכונותיה", הוא מספר, "אני מכיר היטב את אזורי היין החשובים של ישראל, וכך בחרתי את האזור שבו אני רוצה לעשות את היין שלי - בטרואר של הגליל".
כיום מייצר להט כ-20,000 בקבוקי יין תחת המותג שלו, ובשנה הבאה הוא יפתח, כאמור, את היקב החדש שלו, שם הוא מתעתד להגיע לכ-40,000 בקבוקים בשנה. בינתיים, להט ימשיך להסתובב ביקבים בארץ מלווה בטולה.