המחוות הטעימות והיפות שיזמו המסעדות בניו יורק למען ישראל לא החזיקו מעמד: יותר ויותר גילויי אנטישמיות מתגלים בניו יורק וברחבי ארצות הברית. זה התחיל, למשל, במוסד היהודי הוותיק 2nd Avenue Deli, שהפיץ פוסטים פרו-ישראליים ברשתות החברתיות ותרם את כל רווחיו במשך יממה לטובת "איחוד הצלה", ואז הושחת עם צלב קרס בכניסה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
הבעלים, ג'וש לבוול, אחיינו של המייסד המקורי של המקום שברח עם משפחתו מהנאצים, סיפר שהוא לא האמין שזה יכול לקרות במדינה שלו, בעיר שלו.
"בעלי מסעדות רבים אמרו לי שהם לעולם לא יערבבו פוליטיקה עם אוכל, אבל אני מסביר להם שהמצב שונה עכשיו. ובכלל, דיינר זאת המצאה יהודית, ויהודים הפכו אותם למה שזה היום. זה המעט שאנחנו יכולים להחזיר להם"
כבר למחרת הוא תלה דגל ישראל וקישט את המסעדה בפרחי כחול לבן, אבל סיפר שהוא פוחד מההפגנות בחוץ שקוראות בגלוי להשמדת ישראל, בדיוק כמו יושבי המסעדה "קליבלנד 19" במנהטן, שנקלעו ללב צעדה פרו-פלסטינית. סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות הציגו אותם מסתגרים במבואת המסעדה מבועתים.
4 צפייה בגלריה
פיטר טסדילס, ניו יורק
פיטר טסדילס, ניו יורק
פיטר טסדילס: קיבל חרם בתמורה לתמיכה בישראל
(צילום: באדיבות המסעדה)
אבל גם במרחק של שעה ממרכז העיר, הרחק מכל ההמולה, מסעדת דיינר אמריקאית-יוונית שהניפה ארבעה דגלי ישראל ותלתה על חלונות המסעדה כרזות עם תמונות של חטופי חמאס, זכתה בתגובה לחרם. מתחת לכרזות החטופים תלה פיטר טסדילס, הבעלים של דיינר "גולדן גלובוס" (לשעבר "גולדן דולפין") בהנטינגטון שבלונג איילנד, שלט עם הכיתוב "סועדים יוונים עומדים עם ישראל", והתגובות לא איחרו לבוא: "שלושה אנשי צוות חדשים שלי התפטרו על המקום, וכמה לקוחות שהגיעו מדי יום פתאום נעלמו", מספר טסדילס ל-ynet. לדבריו, השליחים של DoorDash (המקבילה האמריקאית לוולט - ד.א.) החליטו להחרים את המסעדה והמכירות צנחו בכ-30% תוך שבוע.
"קיבלתי טלפונים מלקוחות שאמרו שכבר לא בא להם להגיע כי זה מדכא מדי", אמר טסדילס, "ומצד שני היו אנשים שנכנסו וממש איימו עלינו להוריד את הדגלים והכרזות". כל זה קורה בלב מעוז יהודי, כשלדבריו החרם והאיומים לא מגיעים מפלסטינים או מוסלמים אלא דווקא מאוכלוסייה המקומית: לא מעט איטלקים, אירים, וגם יהודים. "פשוט לא הצלחתי להבין את זה. במקום לתקוף אותי הם צריכים להודות לי", כך סיפר.
4 צפייה בגלריה
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
צלב קרס רוסס על מסעדה בניו יורק
(צילום באדיבות המסעדה)
טסדילס אינו יהודי, אלא נשוי ליהודייה, שיש לה משפחה בישראל. "זה בכלל לא קשור ליהדות", הוא אומר. "זה הדבר ההומני לעשות. אנחנו צריכים למצוא את האנשים האלה ולהחזיר אותם. זאת לא המשפחה שלי, אבל כן הייתי רוצה שאנשים ידברו על זה. והכרזות האלה הופכות את כל הסיפור למוחשי. כשאני מסתכל על הכרזות אני מרגיש כאב אמיתי שאנשים מרגישים כשיקריהם נעדרים, בלי לדעת איפה הם, מה הם עושים, האם הם מטופלים היטב, האם הם חיים או מתים. וזה כל כך לא הוגן" , אמר טסדילס. "כולנו בני אדם. אני לא רוצה שפלסטינים ימותו. אני לא רוצה שאף אחד ימות. אבל מה שישראל עוברת הוא פיגוע. אלה ילדים של אנשים, אבות ואמהות. זה נורא. צריך להשאיר מלחמות למדינות ולצבאות, לא לאנשים חפים מפשע".
4 צפייה בגלריה
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
תמונות החטופים בחזית מסעדת "גולדן גלובוס" (לשעבר "גולדן דולפין") בניו יורק
(צילום באדיבות המסעדה)

חוסמים רכבים ומסתכנים בקנס

אבל היו כאמור כאלה שלא חולקים את האידאולוגיה הזאת, ותגובת הנגד הייתה מכה קשה לעסק, עד שטסדילס כבר רצה להוריד את הדגל ולהסיר את הכרזות, אלא שאז הגיעה לקוחה אלמונית שהפוסטרים של החטופים בכניסה משכו את תשומת הלב שלה. "היא אמרה שהיא עייפה ולא רעבה, וגם בכלל אוכלת כשר ככה שלא יכולתי להציע לה כלום, אבל היא רצתה לבוא ולחזק אותי". אותה אישה התבררה כאחת הדמויות הבכירות בקהילה היהודית באזור, מאלה שמכירים את כולם וכולם מכירים אותם. היא שיתפה פוסט ברשתות החברתיות שבו קראה לבוא ולתמוך במסעדה, ומיד צבאו עליה עשרות לקוחות חדשים, כולל גם כמה שומרי כשרות שהגיעו כדי להביע סולידריות.
4 צפייה בגלריה
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
מסעדות בניו יורק, גילויי אנטישמיות
פוסט התמיכה במסעדת "גולדן גלובוס"
(צילום באדיבות המסעדה)
הסיפור הגיע עד לרדיו המקומי שהרים כתבה על החרם שספגה המסעדה, והשאר היסטוריה והיסטריה. לדברי טסדילס המכירות שלו הוכפלו והוא שבר שיאים של הכנסות במסעדה. הסיפור עורר תהודה כל כך גדולה שבימים האחרונים אנשים עוצרים את המכוניות בכביש, חוסמים רכבים חונים, ומסתכנים בקנס רק כדי לקפוץ לדיינר ולצלם את התופעה.
לדברי טסדילס השמועה הגיעה עד לישראל: "חברות ישראליות התקשרו אליי ואמרו לי 'אנחנו מביאים לך צ'ק פתוח, רק תרשום את הסכום'. כמובן שלא לקחתי, אבל התמיכה שלהם מחממת לי את הלב".
לדבריו, הצעד הבא הוא לכסות את כל קירות המסעדה בכרזות, ולנסות לגייס את כל מסעדות הדיינר באזור להרים דגלי ישראל כאות תמיכה. "בעלי מסעדות רבים אמרו לי שהם לעולם לא יערבבו פוליטיקה עם אוכל, אבל אני מסביר להם שהמצב שונה עכשיו. ובכלל, דיינר זאת המצאה יהודית, יהודים הפכו אותם למה שהם היום. זה המעט שאנחנו יכולים להחזיר להם".