אירוח ביקבים הפך בשנים האחרונות לבילוי לכל דבר, ובתקופת הקורונה המגמה של יקבים שפותחים את דלתותיהם לציבור הרחב רק התחזקה והתעצמה. מאות יקבים ברחבי הארץ פתוחים לקהל, לא בכולם תמצאו מרכז מבקרים מדוגם וסיורים מודרכים בין הכרמים, אבל כשיש כוס יין משובח ביד ואת החברה הנכונה, לא צריך הרבה יותר מזה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אז איפה הכי כדאי לכם לבקר ומהם היקבים המיוחדים באמת? סיבוב יקבים מצפון הארץ ועד דרומה בין יקבים שיש להם מה להציע חוץ מכוס יין.

צפון

יקב פלטר
יקב ששוכן בצפון רמת הגולן בקיבוץ עין זיוון בגובה של 1,000 מטר מעל פני הים. הענבים ליין נבצרים ידנית ומגיעים לא רק מהאזור אלא גם מהגליל וממצפה רמון. ביקב הזה יש גם מזקקה שבה מייצרים ג'ין, וויסקי סינגל מאלט, ערק וברנדי תמרים ותפוחים, שתוכלו למצוא בחנויות יין ובמסעדות ברחבי הארץ.
13 צפייה בגלריה
יקב פלטר, עין זיוון
יקב פלטר, עין זיוון
(צילום: יעל אילן)
בסופי שבוע מתקבצים בחצר הרחבה הרבה חובבי יין, שנהנים גם מפודטראק שמציע נשנושים ואווירה של חגיגה. להבדיל מהרבה יקבים בארץ, פלטר פתוח גם בימי שישי ושבת מ-10:00 בבוקר ועד 16:00. במקום נמצא גם יקב מטר, שמייצר את הגרסה הכשרה של היין.
שאטו גולן
זה ללא ספק אחד היקבים היפים והמרשימים בארץ, השוכן במושב אליעד. כבר בכניסה ליקב הזה תרגישו ממש כמו באיטליה או צרפת - טירה עתיקה ויפהפיה תקבל את פניכם, טובלת בגפנים ובמדשאות ירוקות ומטופחות. אורי חץ, הבעלים והיין הראשי, מחזיק כאן ב-170 דונם של גפנים והוא מייצר יין בוטיק משגע.
13 צפייה בגלריה
יקב שאטו גולן ברמת הגולן
יקב שאטו גולן ברמת הגולן
(צילום: תיקי גולן)
13 צפייה בגלריה
יקב שאטו גולן ברמת הגולן
יקב שאטו גולן ברמת הגולן
אורי חץ, יקב שאטו גולן
(צילום: תיקי גולן)
לצד היין מתקיימים גם סיורים ביקב, הסברים וטעימות. בגזרת הנשנושים יש לחם, שמן זית וגבינות. אם אתם צריכים לבחור יקב אחד בארץ להתגאות בו בפני האורחים מחו"ל - זה המקום.
יקב אסף
יקב אסף הוא יקב משפחתי מקסים שנמצא במבנה בזלת עתיק ושוכן בחצר יפהפיה ומזמינה, מלאה בפינות חמד מבודדות ושקטות ובעצי אקליפטוס. בחצר שוכן המבנה של המסעדה ובו גם מתקיימות הטעימות של היינות. השוס במקום הזה הוא ארבעה צימרים מפוארים מעץ (המיועדים רק לזוגות) שנמצאים בקצה החצר, ונבנו על ידי המשפחה.
13 צפייה בגלריה
יקבים
יקבים
(צילום: אסף קרלה)
על המטבח של המסעדה מופקת עדי, הבת הבכורה של המשפחה, שמגישה ארוחות קלות וטעימות בחצר, המבוססות על גבינות מקומיות ולחמי מחמצת שהיא אופה בעצמה. הענבים שמהם עושים את היין גדלים על האדמה הבזלתית של הגולן בכרמים שבבעלות המשפחה.

ירושלים והרי יהודה

יקב פלם
הדרך ליקב פלם יפה ונעימה, והאוויר של הרי ירושלים נכנס לנשמה עוד לפני שהגעתם למקום. יקב פלם זה יקב משפחתי שנמצא בהרי ירושלים סמוך לצומת אשתאול בתוך יער הקדושים, והוא מנוהל בידי בני משפחת פלם. היקב נמצא בתוך נוף ירוק שמזכיר אחוזות יין אירופאיות, ובו מרפסת נעימה שפונה לגפנים, ושם גם אפשר להתענג על כוס יין.
13 צפייה בגלריה
יקב פלם, אשתאול
יקב פלם, אשתאול
(צילום: יפעת גולן)
13 צפייה בגלריה
  משפחת פלם במרפסת היקב
  משפחת פלם במרפסת היקב
משפחת פלם במרפסת היקב
(צילום: דן פרץ)
חוץ מיינות משובחים במיוחד שתוכלו לקנות הביתה, מציעים כאן גם טעימות מיינות היקב לצד צלחת גבינות טעימות והסברים מחכימים על הזנים ועל תהליכי הייצור. הכרמים שבהם מגדלים את הגפנים נמצאים בהרי יהודה ובגליל העליון.
יקב קסטל
חדר החביות המהמם, הנוף היפהפיה של נווה אילן ואלי בן זקן אחד, הם הדברים שמרכיבים את הקסם של יקב קסטל, אחד היקבים הישראלים הכי מוכרים בעולם. היקב התחיל את דרכו במושב רמת רזיאל בנחלה של משפחת בן זקן, ולפני כשש שנים עבר למבנה חדש ביד השמונה, לא רחוק מהמיקום המקורי של היקב.
13 צפייה בגלריה
סיור בין יקבים בפסח
סיור בין יקבים בפסח
(צילום: יח"צ)
תוכלו להגיע להתפנק עם כוס יין ואוויר הרים צלול מול הנוף או לאסוף סלסילה עם גודיס ולשבת לפיקניק באזור המשגע. אל תוותרו על סיור במרחבי היקב והצצה אל חדר החביות הנדיר ביופיו.

דרום

כרם שיזף
כרם אורגני של הסופר והעיתונאי צור שיזף, שהתמקם בחלקת אדמה קסומה במצפה רמון ומייצר שם יינות טבעיים. שיזף, שמחלק את זמנו בין תל אביב לכרם, חי שם בתוך תפאורה מדברית מינימליסטית.
13 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
שיזף גם כורם שמגדל, כאמור, כרם טבעי, שאותו שתל לפני עשר שנים, וגם יינן שמייצר מספר קטן מאוד של בקבוקים (5,000 בשנה). את רוב הענבים שלו הוא מוכר ליקבים אחרים ברחבי הארץ. המבנה שבו תתארחו הוא בעצם כוך אבן קטן שחצוב בתוך מצוק. ביקור שהוא חוויה.
כרם ננה
ערן רז, המכונה ננה, נטע את הכרמים שלו באזור נחל צין, כבר בשנת 2007 בלי כל תשתית אבל עם חזון: לטעת כרמים בנגב. בשיטוטיו באזור הוא ראה נחלים, טרסות עתיקות ושרידים של חוות חקלאיות, והבין שאם פעם היו עושים פה חקלאות אז אין שום סיבה שגם הוא לא יוכל לעשות את זה עכשיו.
13 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
13 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
ננה מגדל בעצמו את הענבים שמהם הוא מייצר את היינות של היקב, וכך חולש כל תהליך הייצור של היין. תוכלו למצוא פינה שקטה בחצר היפה וללגום בה את היין שלכם לצד צלחת גבינות וקרקרים. המקום מבודד והנסיעה עד אליו היא חוויה בפני עצמה, וכדאי שתפנו לכם זמן איכותי לביקור פה.

מרכז ושפלת החוף

יקב אמפורה
הנוף של כרם מהר"ל הוא כמו ציור שמזכיר את טוסקנה, וזה ללא ספק אחד מהיקבים היפים בארץ, הממוקם בפינת חמד של הכרמל. עצי זית וגפנים מובילים אל המבנה המשגע של היקב, שעשוי אבן, ולצד כוס יין אפשר לנשנש כאן גם גבינות כולל גבינות טבעוניות.
13 צפייה בגלריה
(צילום: שני בריל)
13 צפייה בגלריה
(צילום: שני בריל)
מדובר כאן ביקב אקולוגי, מה שאומר שיש מערכת סולארית שמספקת חשמל ליקב וגם מערכת מים מיוחדת המשתמשת במי השופכין של היקב ויוצרת מהם מים נקיים.
יקב וילהלמה
יקב ששוכן כבר 20 שנה במושב בני עטרות במבנה טמפלרי עתיק ויפיפיה, מרובה חדרים וטובל במדשאה ירוקה. אם תזמינו מספיק זמן מראש תוכלו לערוך במקום סדנת יין או אפילו ביקור פלוס טעימות. המסעדה לא פועלת בזמן הקורונה אבל יש להם סלסילות פיקניק זוגיות עם כל טוב בפנים, שאפשר לקחת ולנשנש בשטח היקב או בכל מקום אחר שתבחרו.
13 צפייה בגלריה
(צילום: אלדד מאסטרו)
במקום מייצרים חוץ מיינות לבנים ואדומים גם יינות פורט נהדרים. הכרמים שמהם מגיעים הענבים ליקב נמצאים באזור של המושב וגם באזורים אחרים בארץ כמו בכרם בן זמרה ובכפר תבור בצפון.