אתמול (ד') הלך לעולמו פרופ' בן עמי ברבדו, מחשובי הייננים בישראל והבעלים של יקב ברבדו-כרמי יוסף. ברבדו שימש כחבר הסגל האקדמי באוניברסיטה העברית בירושלים, היה מבכירי המדענים בנושא גפן ויין וחבר בוועדת המומחים של ארגון הגפן והיין העולמי OIV. פרופ' ברבדו נולד למשפחה של חקלאים ממושב אביחיל, שגידלו פרדסים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
מחקריו הרבים עסקו בשיטות טיפול בכרם ובהשפעתם על איכות היין, וזיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרסים יוקרתיים. התמחויותיו כללו השפעות תרבותיות על תפוקת היבול, שליטה בסביבת שורשי הצמחים, אינטראקציות בין גורמים צמחיים וגורמים סביבתיים, ביוסינתזה ומטבוליזם של תרכובות ובשומת בפירות וביין.
2 צפייה בגלריה
בן עמי ברבדו (מימין) ועודד פורר
בן עמי ברבדו (מימין) ועודד פורר
בן עמי ברבדו ז"ל, מגדולי חוקרי היין
(צילום: אייל גוטמן)
פרופ' ברבדו לקח חלק נכבד בהכשרת דורות ייננים צעירים הפועלים היום בענף היין המתפתח בישראל. ביקב ברבדו-כרמי יוסף, שבו שותף גם פרופ' עודד שוסיוב (שהיה תלמידו של ברבדו) אפשר היה לפגוש אותו טועם, מייעץ, מסביר ומלמד את משנתו הסדורה לשאר העוסקים במלאכה, ולאורחים שהגיעו לבקר ביקב. סבו של שוסיוב, היה ממייסדי העיר רחובות.
הרעיון להקים יקב היה של זורי ארקין, חתנו של ברבדו, מהנדס מזון במקצועו. ארקין, שמגיע מרקע חקלאי בעצמו - הבין את פוטנציאל הידע של ברבדו וחיבר להקמת היקב את פרופ' שוסיוב, שעבודת הדוקטורט שלו עסקה בביוכימיה של בשומת היין. לפני 22 שנה הוקם היקב הממוקם בלב ליבם של הכרמים של משפחת שוסיוב, ושם הם שילבו בין הידע האקדמאי של הפרופסורים ובין מסורת עבודת האדמה רבת השנים של שתי המשפחות.
2 צפייה בגלריה
יקב ברבדו
יקב ברבדו
יקב ברבדו: היקב שוכן בתוך הכרמים
הם השתמשו בענבי קברנה סוביניון, והחלו בייצור כ-2,800 בקבוקים מחלקה בוגרת שננטעה בשנת 1989 בסמוך ליקב. הבקבוקים הראשונים בוקבקו במכונה ידנית קטנה, ועל הסגירה הופקד ברבדו. יין רב זרם מאז ביקב, וכיום הם מייצרים כ-70,000 בקבוקים בשנה. בין זני הענבים אפשר למצוא קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, קופאז' (ממסך), סוביניון בלאן, רוזה ושרדונה. לפני 15 שנה היקב הפך לכשר.
פרופ' ברבדו הותיר אחריו את אשתו, רותי, את ארבעת ילדיו -הדר, תמר, רני ויעל - וגם נכדים ונינים. הלוויה תתקיים ביום היום (ה') בשעה 15:00 בבית העלמין ברחובות.