אם בעבר המשמעות של להיות צמחוני או טבעוני הייתה להיות העוף המוזר בין הסועדים, היום בכל שולחן של זוג ומעלה כבר יש מישהו שבחר בתזונה כזו או אחרת. הגל החדש של הטבעונות עוסק גם, עדיין, בחמלה לבעלי חיים, אבל בעיקר במודעות לנושא וברצון הכנה לדעת מאיפה מגיע האוכל שלנו, מה הוא מכיל ואיך הוא תורם או מזיק לגוף.
10 צפייה בגלריה
מיץ סחוט
מיץ סחוט
מתחילים? יהיה טעים!
(צילום: Shutterstock)
אפשר להגיד שחלק גדול וחשוב במהפכה הטבעונית קשור לעידן הדיגיטלי ולמידע הזמין: במרחק של קליק אחד אנשים יכולים להיחשף למידע רב בנושא, להחליף חוויות עם טבעונים כמוהם ברחבי העולם כולו וללמוד על חומרי גלם ומגמות חדשות בנושא.
אז מאיפה בכלל מתחילים? מי שהנושא נשמע לו קיצוני מדי יכול להתחיל בקונספט של יום אחד בשבוע ללא בשר, ותזכרו תמיד שכל החלטה, שינוי ומחשבה הם צעד גדול.
לרגל יום הטבעונות הבינלאומי ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת בשביל לעבור לתזונה טבעונית.
ביניים
שש שנים עברו מאז השיקו בעמותת "אנימלס" (לשעבר "אנונימוס") את "אתגר 22" - 22 ימים בהם אתם מקבלים תמיכה, טיפים ומתכונים בנושא טבעונות, ואתם מאתגרים את עצמכם בתזונה טבעונית מלאה. האתגר חצה גבולות וקיבל גרסה בינלאומית שעפה בעולם.
בהצטרפות חינמית, תוכלו לקבל מתכונים, המלצות, טיפים ותמיכה מתזונאים, דיאטנים, הורים, חברים ושאר מומחים - מבלי להתחייב לכל החיים אלא רק לצורך ניסיון של 22 ימים.
10 צפייה בגלריה
רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
טבעונות - אפשר גם טעים: רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
(צילום: דניאלה נויפלד)
בעזרת הרבה השראה ושאר ירקות (חלקם מושחתים) תוכלו לפרוץ מחסומים וקשיים. אומרים, שלרכוש הרגל לוקח 21 ימים, אז ראו הוזהרתם, ביום ה-22 אתם כבר עלולים להיות מכורים.
את האתגר תוכלו למצוא כאן
ביניים
אם החלטתם לנסות להתמיד בתזונה טבעונית, אחד הדברים שיכול לעזור לכם הוא סימון הלב הירוק-ורוד של עמותת Vegan friendly, שכבר שנים דואגת לשפר את איכות החיים של בעלי החיים, וגם של האנשים שבוחרים לא לפגוע בהם. מאות מוצרים בארץ (ולאחרונה גם בלונדון!) מציינים את סימן ההיכר שמאפשר לאכול, ללבוש, לקנות ולצרוך מוצרים ומצרכים ללא פגיעה בבעלי חיים. חפשו את הלב הזה, הוא עומד להיות החבר הכי טוב שלכם בתהליך.
10 צפייה בגלריה
חפשו את הלב הירוק-ורוד
חפשו את הלב הירוק-ורוד
חפשו את הלב הירוק-ורוד
(צילום: ירון ברנר)
מי שרוצה לקחת חלק פעיל יותר בשינוי המציאות, יכול להצטרף כחבר ל-Vegan active, עמותת בת שמאפשרת לחברים לעזור במימון פרסומות, הרצאות, שלטי חוצות ושאר פעילויות גדולות ומרגשות.
התשלום הוא 35 שקלים בחודש לפי החלטתכם. בפעם הבאה שתראו פרסומת בטלוויזיה עם טלה שניצל מתעשיית הבשר, תדעו שזה גם בזכותכם.
ביניים
תשע שנים עברו מהיום שבו עיתונאית האוכל, אורי שביט, הוציאה את החיות מהצלחת שלה, ומאז היא מפנקת בבלוג שלה, "טבעוניות נהנות יותר", בשלל מתכונים, פוסטים, סדנאות, מידע והגיגים, שכדאי לכל טבעוני להכיר כדי להמשיך להנות מאוכל טעים. אורי שביט מייצגת את הזרם של הטבעונים, שעל אף הבחירה במוסריות לא רוצים לאבד את הקולינריה.
10 צפייה בגלריה
אורי שביט: מצאו לכם גורו לטבעונות
אורי שביט: מצאו לכם גורו לטבעונות
אורי שביט: מצאו לכם גורו לטבעונות
(צילום: דנה קופל)
מתחילים בטבעונות? תמצאו לכם רול מודל או בלוג עם מתכונים לטעמכם, וצאו איתו לדרך.
ביניים
אם כל הנושא של טבעונות בריאה, שמיטיבה עם הגוף, מעסיקה אתכם, לא תוכלו להמשיך לנשנש ביסלי ובמבה, טבעונים ככל שיהיו. גם סוכר, אלכוהול, קפאין וסיגריות אינם מכילים מוצרים מהחי, אבל זה כמובן לא אומר שהם בריאים.
אז בואו נעשה קודם כל סדר: טבעונות היא לא מילה נרדפת לבריאות. אכילה שמבוססת על פירות וירקות - היא דווקא כן. אבל בחיפוש אחר האיזון הנכון בשבילכם, תוכלו לראות סרטים וסדרות שיכניסו אתכם לאווירה ואולי יעזרו לכם להתפקס על הכיוון.
10 צפייה בגלריה
האיש והאגדה: ארנולד שוורצנברג
האיש והאגדה: ארנולד שוורצנברג
האיש והאגדה: ארנולד שוורצנברג
(getty images)
נתח גדול מהתכנים בנטפליקס מוקדשים לנושא תזונה ואכילה מודעת. ארנולד שוורצנגר, זולל ביצים מושבע שטבע את המשפט "אתה מרביץ כמו צמחוני", הוא אחד היוצרים בסרט הדוקומנטרי כוח טבעי The game changers. הסרט הזה, שגרם ללא מעט אנשים לעשות שינוי בתזונה - או לפחות לחשוב עליו, מיטב ספורטאי העולם ואנשים שהבריאו ממחלות שונות בזכות התזונה שלהם, חושפים צד חדש מרתק ומפתה.
הסרט עשוי להפתיע אתכם ולשבור לכם סטיגמות רבות, בו בזמן שהוא מושך אתכם אליו - פטריק בבומיאן, האיש החזק ביותר בעולם, עם סיפור חיים עצוב, אבל אופטימי אומר את המשפט: "מישהו שאל אותי איך אני רוצה להיות חזק כמו שור בלי לאכול בשר, ואני שואל, ראיתם פעם שור אוכל בשר?".
גם הסרט "מה בשם הבריאות" What the health בודק את הקשר שבין מחלות לתזונה, ואיך כסף מתקשר לכל זה.
10 צפייה בגלריה
	רקוב
	רקוב
רקוב
(צילום מסך )
אחרי שתזללו עוד ועוד סרטים, תוכלו לקנח עם הסדרה "רקוב" Rotten, שעוסקת בכל אחד מששת הפרקים שלה בחומר גלם אחר.
ביניים
גם אינסטגרם ופינטרסט הם שני מחוזות נפלאים שבהם תוכלו לקבל השראה לתזונה החדשה שלכם. בעמוד האינסטגרם של המגזין Vegan kindly, תמצאו תמונות של אוכל טבעוני לצד סלבס טבעוניים וחידושים בתחום.
שווה לכתוב vegan במנועי החיפוש השונים ברשתות החברתיות ולחקור איזה סוג של טבעונות מדברת אליכם - ג'אנקית ונוטפת שחיתות, בריאה ומתוקתקת או סגפנית להחריד. תמצאו שם משפטים מעוררי השראה, תמונות מעוררות תיאבון וזוויות שמעוררות מחשבה.
ביניים
יש ספרים כמו "לאכול בעלי חיים" של ג'ונתן ספרן פויר, או קטעים נבחרים ב"קיצור תולדות האנושות", שיוכלו לתת לכם זווית נוספת על איך קרה בכלל שהתחלנו לאכול חיות, ואיך המשכנו לאכול אותן.
10 צפייה בגלריה
ג'ונתן ספרן פויר: איך בכלל התחלנו לאכול חיות?
ג'ונתן ספרן פויר: איך בכלל התחלנו לאכול חיות?
ג'ונתן ספרן פויר: איך בכלל התחלנו לאכול חיות?
(צילום: נתן דביר)
גם יצחק בשביס זינגר, שהפסיק לאכול חיות בגיל 60, מדבר לא מעט בספריו על צער בעלי חיים, ומשווה את הצער שלהם לשואת היהודים, ממנה ניצל.
ביניים
יש לא מעט אפליקציות שיקלו עליכם את המעבר לתזונה טבעונית . חפשו אחר אפליקציות כמו happy cow, vegout, meetup שיוכלו לכוון אתכם בארץ ובעולם למסעדות ובתי קפה טבעוניים ולמתכונים טבעוניים שווים.
10 צפייה בגלריה
תזונה עשירה בירקות
תזונה עשירה בירקות
תזונה עשירה בירקות
(צילום: Shutterstock)
בין חיפוש מתכונים לניסיונות בישול, תוכלו להזמין גם שלל מוצרים וחומרי גלם טבעוניים מאתרים כמו "מחסני הטבעונות", "בטבע שלי" או "מנדי".
ביניים
כמו בכל דבר בחיים, התחלות הן לפעמים קשות, אבל גם הקושי הזה לרוב הולך ופוחת עם הזמן. כן, מתרגלים. אל תשכחו גם שביחס ישר להתרבות הטבעונים כך יותר ויותר חברות חברות מסחריות יש יותר אינטרס לייצר יותר מוצרים ייעודיים לטבעוניים. אז צאו לדרך ואל תשכחו שקשה יש רק בלחם.