5 צפייה בגלריה
עוגת לימון
עוגת לימון
עוגת לימון
(צילום: ירון ברנר)
כשהחיים נותנים לי לימונים, או יותר נכון, חברת ילדות יקרה שבחצרה עץ לימון שמניב כל השנה, אני בהחלט יודעת מה לעשות מהם. וכך היה גם אחרי הביקור האחרון שלה, שהותיר בקערת הפירות הענקית בביתי שלל נאה מהעץ הנדיב.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
"לימונים של קיץ", הצטערה חברתי והתנצלה על היעדר האחידות בגודל והמראה הפחות מלהיב של הפירות. בעונות אחרות הלימונים שלה דווקא מצטיינים בגודל מרשים ועשירים בעסיס, אבל מבחינתי גם כשהם קטנים יותר ופחות עסיסיים - הם עדיפים על פני הלימונים שרוכשים בשוק.
5 צפייה בגלריה
עוגת לימון
עוגת לימון
(צילום: ירון ברנר)

האופציה השפויה הראשונה היא, כמובן, לסחוט אותם ולהכין מהם לימונדה או לתבל במיץ שלהם סלטים ותבשילים. אבל בלימוני החצר, אני מעריכה במיוחד את האפשרות להשתמש בקליפות מבלי להידרש לקרצוף נמרץ, על מנת להסיר מהם דונג ושאריות ריסוס שמרעיפים עליהם בבתי האריזה.
בקליפה אצורה ארומה נפלאה ומרירות מתונה שמבשמת עוגות וקינוחים, ואלה בדיוק הלימונים שמתאימים להכנת מעדנים שדורשים את כל הלימון, כולל הקליפה, כמו מרקחות, ריבות וליקרים.
5 צפייה בגלריה
עוגת לימון
עוגת לימון
(צילום: ירון ברנר)

עוגת לימון בחושה

מרעננת במיוחד וקלה להכנה מאין כמוה. כמות הלימונים משתנה בהתאם לגודל, לעונה ולכמות המיץ שהם מניבים. לפעמים נדרשים 2 לימונים גדולים – לפעמים עד 4. כמות המיץ הנדרשת היא 1/2 כוס.
המצרכים:
4-2 לימונים (הכמות צריכה להניב 1/2 כוס מיץ)
1/4 1 כוסות קמח
1 כפית אבקת אפייה
קורט מלח
2 ביצים גדולות
2/3 כוס סוכר
1/2 כוס שמן
1/4 כוס חלב (לא הכרחי)
לקישוט -
אבקת סוכר
רצועות קליפת לימון
5 צפייה בגלריה
עוגת לימון
עוגת לימון
(צילום: ירון ברנר)

אופן ההכנה:
  1. מרפדים תבנית אינגליש קייק (באורך 25 ס"מ) בנייר אפייה.
  2. שוטפים היטב את הלימונים. מסירים מאחד מהם רצועות דקות של קליפה בעזרת מכשיר מיוחד (או קולפים שכבה דקה וחותכים לרצועות בסכין). מגררים את הקליפה מיתר הלימונים בעזרת מגררת דקה, וסוחטים את הלימונים עד שמתקבלת כמות של 1/2 כוס.
  3. בקערה קטנה, מערבבים את הקמח עם אבקת האפייה והמלח. בקערה אחרת, טורפים את הביצים עם הסוכר עד שמתקבלת תערובת סמיכה ובהירה. מוסיפים את מיץ הלימון, השמן והחלב וטורפים היטב. מוסיפים את הקליפה המגוררת דק (את הרצועות שומרים לקישוט), ומערבבים.
  4. יוצקים את התערובת לתבנית, ואופים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות במשך 20 דקות. מגבירים את החום ל-180 מעלות, וממשיכים לאפות בין 30-20 דקות נוספות, או עד שהעוגה מזהיבה וקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש. מוציאים מהתנור ומצננים.
  5. זורים על העוגה אבקת סוכר ואת רצועות הקליפה.

מרקחת לימונים

אפשר להכין מציפת הלימונים - שבקליפתם הצהובה השתמשתם - לתיבול של עוגות או רטבים.
המצרכים:
1 ק"ג לימונים
1 ליטר מים
1/2 1 ק"ג סוכר
5 צפייה בגלריה
ריבת לימון
ריבת לימון
(צילום: shutterstock)

אופן ההכנה:
  1. אם משתמשים בלימונים שלמים, מסירים מהם שכבה דקה מהקליפה הצהובה בעזרת קולפן ירקות (את הקליפה הצהובה אפשר לחתוך לרצועות דקות, ולהשתמש בה לתיבול).
  2. פורסים את ציפת הפרי לפרוסות דקות, שאותן חותכים לחתיכות קטנות. מסלקים את כל הגרעינים ומעבירים לסיר. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.
  3. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-30 דקות או עד שהלימונים מתרככים מאוד. מוסיפים את הסוכר, מגבירים את הלהבה ומביאים לרתיחה.
  4. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-20 דקות. מטפטפים מעט מהמרקחת על צלחת קרה. אם היא נקרשת לתערובת סמיכה – מכבים את הלהבה. אם היא נוזלית, ממשיכים לבשל עוד 5 דקות ובודקים שנית.
  5. מעבירים את המרקחת לצנצנות מעוקרות, וסוגרים היטב. שומרים במקום קריר ומוצל. אחרי הפתיחה – שומרים במקרר.

עוף בלימון

מנה מרעננת בהשראת המטבח הסיני. חיתוך הכרעיים לחתיכות קטנות, עם העצם, מקצר את משך הבישול אך שומר על עסיסיות הבשר. ההכנה פשוטה ומחולקת לשני שלבים, כך שאפשר להכין הכול מראש ולחמם את הנתחים ברוטב ממש לפני ההגשה.
המצרכים (ל-6 מנות):
4 כרעי עוף
שמן לטיגון עמוק
1/2 1 כפיות מלח
2 כפיות ג'ינג'ר קצוץ או מרוסק
1 ביצה גדולה טרופה
1 כוס קמח אורז
לרוטב -
1/2 כוס ציר עוף או מים
2 כפות רוטב סויה
3 כפות יין אורז
1 כפית סוכר
להגשה -
2 לימונים
4 בצלים ירוקים, פרוסים דק
צרור עלי כוסברה, קצוצים גס

אופן ההכנה:
  1. מחלקים כל כרע עוף לשניים (ירך ושוק). חותכים כל ירך וכל שוק לחתיכות בגודל 3 ס"מ בערך, עם העצם (אפשר לבקש מהקצב לעשות זאת). שוטפים היטב את החלקים ומייבשים במגבות נייר.
  2. מחממים שמן לטיגון עמוק בווק או במחבת עמוקה. מעסים את נתחי העוף במלח ובג'ינג'ר. טורפים את הביצה עם 1 כף מים, וטובלים כל נתח בביצה ואחר כך בקמח האורז.
  3. מעבירים את הנתחים לשמן החם, ומטגנים כ-10 דקות או עד שמזהיב קלות (הנתחים יישארו בהירים מאוד). מוציאים מהשמן ומספיגים על מגבות נייר.
  4. מרתיחים את הציר או המים עם הסויה, היין והסוכר ושומרים בצד. סוחטים לימון אחד, ואת השני פורסים לפרוסות דקות.
  5. לפני ההגשה, מניחים את חלקי העוף המטוגנים במחבת גדולה או בווק. יוצקים עליהם את הרוטב, ומבשלים תוך בחישה עד שהעוף מתחמם וכל הרוטב נספג.
  6. מסירים מהלהבה, יוצקים על חלקי העוף את מיץ הלימון ומעבירים לצלחת הגשה. מקשטים בפרוסות הלימון, בבצל הירוק ובכוסברה.