מאז ומתמיד אני אוהבת שיש לי במקרר או על השיש מלא צנצנות שמלאות במטעמים כיפיים. מעין מעדנייה פרטית שלי, שעליה אני יכולה להסתכל בגאווה ולדעת בדיוק איך כל דבר נעשה ומה המרכיבים שלו. נכון, אפשר לקנות הכל בסופר (וטוב שכך), אבל תופתעו לגלות כמה פשוט להכין את רוב הדברים האלה בבית, ויותר מזה - כמה שזה מספק.
היום במדור אני נותנת גרסאות ביתיות לממרחים, רטבים ומעדנים שאנחנו כל כך רגילים להעמיס על עגלת הסופר. מעבר ליתרונות הבריאותיים של ההכנה בבית (שליטה בכמות הסוכר שנכנסת, מינימום חומרים משמרים, איכות המרכיבים), יש כאן הזדמנות מעולה לשלוט בטעמים ולהתאים אותם בדיוק לחיך שלכם.

עגבניות מיובשות

המצרכים: 500 גר' עגבניות שרי, שטופות 2 כפות שמן זית 1 כף חומץ בלסמי 1/2 כפית מלח גס 1/4 כפית פלפל שחור
לאחסון – שמן זית
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
10 צפייה בגלריה
עגבניות מיובשות
עגבניות מיובשות
עגבניות מיובשות
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 100 מעלות. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  2. חוצים את עגבניות השרי לאורך לשני חצאים. בקערה גדולה מניחים את עגבניות השרי, שמן זית, חומץ בלסמי, מלח גס ופלפל שחור ומערבבים בעדינות עד שכל העגבניות מצופות היטב. משטחים את עגבניות השרי על גבי תבנית האפייה בשכבה אחת, עם הפנים של העגבניות כלפי מעלה.
  3. אופים בתנור למשך 3 שעות.
  4. מעבירים את העגבניות המיובשות לצנצנת מעוקרת. ממלאים את הצנצנת בשמן זית שיכסה את העגבניות, כדאי ורצוי להשתמש גם בשמן הזית שיספוג במשך הזמן את הטעמים המעולים של העגבניות המיובשות. אפשר לשמור מחוץ למקרר או במקרר עד שלושה שבועות.

קונפי שום

המצרכים: 4 ראשי שום 5-6 ענפי תימין 1/2 כפית מלח גס 1 כוס שמן זית (לכיסוי) 1/2 כפית אבקת צ'ילי, גרוס (לא חובה)
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מקלפים את ראשי השום ומחלצים מהם את שיני השום. אכן מדובר בפעולה סיזיפית אך התוצאה משתלמת.
  2. בסיר קטן מניחים את שיני השום הקלופות, טימין, מלח גס ואם רוצים – אבקת צ'ילי. מכסים את שיני השום בשמן זית עד לכיסוי מלא שלהן.
  3. מניחים את הסיר על הכיריים ומבשלים על האש הכי נמוכה בין 50 דקות לשעה. אל תתפתו להגביר את הלהבה – החום הנמוך יעשה את שלו לאורך זמן, ובסיום שיני השום יהיו רכות ומתוקות. שימו לב שבשום שלב לא יהיה טיגון של שיני השום אלא בעבוע עדין מאוד של השמן. אם אתם מבחינים שהשמן נהיה חם מידי והבעבוע כבר לא עדין – כבו את הלהבה, הניחו לו להתקרר מספר דקות והחזירו ללהבה מינימלית.
  4. הניחו לקונפי להתקרר מעט, הסירו את ענפי התימין והעבירו לצנצנת מעוקרת יחד עם השמן כמובן. השתמשו גם בשמן לבישול או תיבול, יש לו טעמים נפלאים.
  5. אפשר לאחסן מחוץ למקרר או במקרר עד שלושה שבועות.

חמאת בוטנים

המצרכים: 300 גר' בוטנים טבעיים, לא קלופים (2 כוסות) 1 כף סירופ מייפל 1/2 כפית מלח
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
10 צפייה בגלריה
חמאת בוטנים
חמאת בוטנים
חמאת בוטנים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. קולים את הבוטנים – מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות. מניחים את הבוטנים על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון בשכבה אחת. קולים את הבוטנים 10 דקות, מוציאים ומערבבים קלות, ומחזירים לתנור לעוד 2-3 דקות. הקפידו שהבוטנים לא משחירים ולא נשרפים. מוציאים ומצננים.
  2. מסירים את קליפות הבוטנים בקלות על ידי שפשוף שלהם בעזרת ידיים נקיות או מגבת מטבח נקייה.
  3. במעבד מזון (או בלנדר) מניחים את הבוטנים הקלופים וטוחנים היטב. בהתחלה הבוטנים ייטחנו לפירורים, אך אחרי מספר דקות הם יתחילו להפריש החוצה שמנים טבעיים והפירורים יהפכו למשחה. שימו לב שצריך לעצור את פעולת המעבד כל דקה בערך, ולגרד את פירורי הבוטנים מהדפנות. לאחר כ-10 דקות מוסיפים מלח וסירופ מייפל וממשיכים לעבד עוד כשתי דקות.
  4. אם רוצים משחה חלקה יותר, ניתן להוסיף פנימה כפית שמן ניטרלי (קנולה למשל), אך כדאי לחכות ולראות אם באמת צריך. בדרך כלל, הבוטנים יפרישו החוצה מספיק שמנים כדי שלא יהיה צורך בתוספת שמן.

רוטב ברביקיו תוצרת בית

המצרכים: 1 כף שמן (רגיל או זית לפי בחירה) 1 בצל קטן, קצוץ דק מאוד (או חצי בצל בינוני) 100 גר' רסק עגבניות (1 קופסה) 3 שיני שום, כתושות 1/4 כוס סויה 1/4 כוס חומץ תפוחים 2 כפות תמרינדי או רכז רימונים 2 כפות סוכר חום 1 כף פפריקה מעושנת 1/2 כפית אבקת שום קורט מלח קורט פלפל שחור 1 כפית אבקת צ'ילי גרוס (לא חובה)
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. בסיר קטן מחממים כף שמן. מוסיפים בצל קצוץ דק ומטגנים תוך כדי ערבוב עד לשקיפות, 2-3 דקות. מוסיפים את רסק העגבניות ושיני השום הכתושות וממשיכים לטגן 2-3 דקות נוספות.
  2. מוסיפים את יתר המרכיבים – סויה, חומץ תפוחים, רוטב תמרינדי (או רכז רימונים), סוכר חום, פפריקה מעושנת, אבקת שום, מלח ופלפל. אם מעוניינים שרוטב הברביקיו יהיה חריף מוסיפים אבקת צ'ילי גרוס. מערבבים היטב ומביאים לרתיחה.
  3. מבשלים על אש נמוכה 12-15 דקות נוספות. מצננים ומעבירים לצנצנת. שומרים בקירור עד 10 ימים.

ממרח "נוטלה" ללא שוקולד

המצרכים: 250 גר' אגוזי לוז לא קלויים (2 כוסות) 2 כפות אבקת קקאו 1/3 כוס אבקת סוכר (או יותר לפי טעם) 1 כפית תמצית וניל 1/4 כוס חלב, רגיל או צמחי 1 כף שמן קורט מלח
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
10 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות.
  2. מניחים את אגוזי הלוז על תבנית מתאימה, מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון, בשכבה אחת. קולים בתנור עשר דקות, מוציאים ומצננים.
  3. מסירים מאגוזי הלוז את הקליפה – אפשר לעשות זאת בעזרת ידיים נקיות או בעזרת מגבת מטבח נקייה – עוטפים את אגוזי הלוז ומשפשפים בעדינות את הקליפה עד שהיא יורדת.
  4. במעבד מזון או בלנדר מניחים את אגוזי הלוז. טוחנים את אגוזי הלוז במשך שלוש דקות לקבלת פירורים. יש צורך לעצור מידי פעם את מעבד המזון ולגרד את פירורי האגוזים מקערת מעבד המזון.
  5. מוסיפים אבקת קקאו, אבקת סוכר, תמצית וניל וקורט מלח. ממשיכים לעבד עוד כשתי דקות. מוסיפים תוך כדי פעולה של מעבד המזון את החלב וכף השמן וממשיכים לעבד עוד 5-7 דקות עד לקבלת מרקם חלק יחסית. שימו לב, צריך לעצור את מעבד המזון ולגרד את התערובת מהדפנות די הרבה פעמים. ככל שפעולת הטחינה מתמשכת, יותר ויותר שמנים משתחררים מאגוזי הלוז והתערובת נעשית "ממרחית" יותר ויותר. אם הממרח לא מתוק מספיק. אפשר כמובן להוסיף אבקת סוכר כדי לקבל את המתיקות הרצויה. לממרח חלק יותר אפשר להוסיף עוד מעט חלב. שומרים בצנצנת סגורה במקרר עד עשרה ימים.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג "העדשים השמחות"