בחודש שעבר (אוגוסט) צוין יום ה-IPA הבינלאומי, בירת אינדיה פייל אייל (India Pale Ale), ופתח את החודש החם עם בירה מרירה וקרירה, מלאה בטעמים שמתאימים למזג האוויר המהביל. עולם הבירה עתיר במושגים כמו לאגר ואייל, אבל מהי בירת ה-IPA שהפכה לאופנה האחרונה בכל מסעדה, בר ומבשלת בירה?
כתבות נוספות שיכולות עניין אותך:
ההגדרה של המושג IPA כיום היא רחבה יותר ממה שהייתה לפני עשור. הבירה הזאת היא בירה ממשפחת האייל שמקורה באנגליה של המאה ה-18, שנוצרה כפתרון לבעיה שהאנגלים נאלצו להתמודד איתה - איך לייצר בירה שתשרוד מסע ארוך של כחצי שנה בים עד לקולוניה שלהם בהודו, ומכאן גם ראשי התיבות שלה - אינדיה פייל אייל.
6 צפייה בגלריה
בירה IPA
בירה IPA
(צילום: Shutterstock)
תהליך ההכנה של ה-IPA כולל שימוש נדיב בכשות, צמח עם יכולות אנטי בקטריאליות גבוהות, ומכאן גם האקסטרה-מרירות שמתלווה לטעם של הבירה. "הבירות האלה שרדו את המסע המפרך וגם הסתברו כטעימות", מסביר מומחה הבירה שחר הרץ. "הסגנון, כמו שאר הבירות ממשפחת האייל, הפך עם השנים לאזוטרי בגלל מהפכת בירות הלאגר והשתלטותן על העולם, אבל חזר לתודעה בשנות ה-80 בארצות הברית.
"יצרני הבירה הביתיים ומבשלות הקראפט המקומיות החיו את בירות האייל, תוך שהם משתמשים בזני כשות אמריקניים אטרקטיביים בעלי בשומות פירותיות משגעות, מה שגרם לפריחה מחודשת של IPA ולהולדה של נגזרות ותתי-סגנון כמו למשל דאבל IPA, סשן IPA, בלאק IPA, ניו אינגלנד IPA וכדומה. השגעת שנוצרה סביב ה-IPA בארצות הברית זלגה בסופו של דבר גם לשאר מדינות העולם, לרבות לישראל, וכיום הסגנון הזה נחשב לסגנון הבירה הפופולרי ביותר בפער גדול מכל השאר, בקרב תעשיית הקראפט וחובבי הבירה בעולם".

המשקה המושלם לקיץ הישראלי

איך הגיעה הבירה הזו לכבוש את הישראלים? התשובה פשוטה: "עם התעצמות מהפכת בירות הקראפט בישראל, הפך ה-IPA לסגנון המוביל את הסצנה המקומית", מספר מאור הלפמן, מנהל מותגי בירות ישראליות בחברת הכרם. "בתוך כך, כל מבשלה מבשלת את הסגנון באינטרפרטציה שלה. עם בושמתיות נפלאה לצד מרירות מובחנת, נוצר המשקה המושלם למזג האוויר הישראלי והפרטנר המדויק לליווי מאכלים מתובלים שאופייניים למטבח המקומי".
6 צפייה בגלריה
בירה IPA
בירה IPA
(צילום: Shutterstock)
אורי שגיא, מייסד ומנכ"ל מבשלת אלכסנדר: "עקב כמות הכשות הגדולה מהרגיל, IPA מתאפיינת בטעמים ובשומות שבאים מהכשות, בעיקר טעמים וריחות הדריים כמו אשכולית, ריחות עץ אורן וטעמים וריחות פירותיים. בירת ה-IPA הראשונה בישראל יוצרה על ידי מבשלת אלכסנדר - אלכסנדר גרין, אשר נמכרת עד היום. לאחרונה השקנו סגנון בירה חדש בישראל שכבר צובר פופולריות בסצינת הקראפט - טרופיקל IPA, המאופיינת בבשומת ובטעמים של פירות טרופיים ובמרירות נמוכה".
אחד משיתופי הפעולה המעניינים בתחום הושק ממש לפני ימים ספורים: במטרה לייצר את הבירה המושלמת לאוכל תאילנדי, חבר יריב מלילי, השף והבעלים של מסעדת בית תאילנדי והבר קאב קם בתל אביב, לאורי שגיא, הבעלים של מבשלת אלכסנדר, ויחד הם רקחו את בירת Thaipa - Thai Pale Ale - במקום הודו - תאילנד. הבירה, הראשונה מסוגה, מתאימה כמו כפפה ליד לאוכל התאילנדי העוקצני, הריחני והעז בטעמים. היא מכילה 5.3% אלכוהול ובטעם שלה יש סממנים לפירות טרופיים רעננים. הניחוח הוא פרחוני עדין, והיא קלילה על הלשון ובעלת סיומת מרירה, כמקובל בז'אנר ה-IPA.
6 צפייה בגלריה
אורי שגיא (מימין) ממבשלת אלכסנדר עם יריב מלילי מבית תאילנדי
אורי שגיא (מימין) ממבשלת אלכסנדר עם יריב מלילי מבית תאילנדי
אורי שגיא (מימין) ממבשלת אלכסנדר עם יריב מלילי מבית תאילנדי
(צילום: נועה יפה)
6 צפייה בגלריה
בירה אלכסנדר לבית תאילנדי
בירה אלכסנדר לבית תאילנדי
TPA - Thaipa - הבירה הראשונה מסוגה
(צילום: נועה יפה)
הבירה הזאת היא למעשה "פרייבט לייבל" - בירה שיוצרה במיוחד עבור בית תאילנדי וקאב קם, והיא מוגשת רק בשני המקומות של מלילי, כולל בתפריט הקוקטיילים. את הבירה אפשר לקבל בבקבוק 330 מ"ל או בחבית בשני גדלים - 330 מ"ל מהחבית ו-250 מ"ל מהחבית (הכוס הקטנה מוגשת רק בבית תאילנדי). המחיר 28-21 שקלים.
אז אילו בירות בסגנון IPA תוכלו למצוא בארץ? ובין שמדובר במבשלה ענקית מסחרית או בין אם מדובר במבשלה ארטיזנלית פצפונת, כמעט כל מבשלה שמכבדת את עצמה מייצרת בירה בסגנון IPA. וטיפ קטן מאיתנו - טעמתם והיה לכם מר מדי? כאן מדובר בטעם נרכש, תוכלו לתת לה עוד צ'אנס או שניים.

הנה כמה בירות IPA ישראליות שכדאי להכיר:


6 צפייה בגלריה
בירה IPA
בירה IPA
(צילום: יח"צ)

ג'מס, IPA

בירה בעלת צבע זהוב ומרירות גבוהה עם ניחוחות וטעמים פירותיים חזקים. אלכוהול: 6%. מחיר: 15 שקלים

הרצל, IPA וזה

מודרנית, בעלת מרירות מובחנת, גוף בינוני ברקע, לצד בשומות איתנות של פירות טרופיים, כמו מנגו וגויאבה, לצד ניחוחות של אשכולית. אלכוהול: 7%. מחיר: 14 שקלים

מלכה, הינדי

סגנון IPA קלאסי, בעלת טעם המורכב ממתיקות לצד מרירות מובחנת ובשומת עוצמתית של כשות הדרי. אלכוהול: 6.2%. מחיר: 14 שקלים
6 צפייה בגלריה
בירה IPA
בירה IPA
(צילום: יח"צ)

נגב, פאטה מורגנה

פייל אייל (שזה הבייבי של ה-IPA), מדגישה את בשומות הכשות הנעימות, לצד רקע לתת קליל, אך נוכח. שופעת ניחוחות פירות טרופיים כמו פסיפלורה, ליצ'י ומלון. אלכוהול: 4.7%. מחיר: 13 שקלים

שפירא, Session

גרסה קלילה ומרעננת של אחותה הגדולה ה-IPA. צבעה בלונד בהיר, גוף קליל ומרווה עם מרירות עוקצנית וטעם טרופי בסיומת. אלכוהול: 4.3%. מחיר: 17 שקלים

שקמה, IPA

בירת קראפט IPA קלאסית, מלאה בבשומות של הדרים ופירות קיץ, ומרירות מודגשת. אלכוהול: 5.2%. מחיר: 15 שקלים

אלכסנדר, גרין

בירה עם בשומת פירותית מורכבת. בטעימה מורגשת מתיקות חלקה המאוזנת בטעם ארוך ומריר בסיומת. אלכוהול: 6%, מחיר: 15 שקלים

אלכסנדר, טרופיקל

התפרצות של בשומות נפלאות של פירות טרופיים, כמו פסיפלורה, גויאבה ואננס, לצד אפרסקים. הבירה בעלת מתיקות חלקה וטעמי פרי עשירים ומאוזנת במרירות עדינה עם גוף מלא וחלק. אלכוהול: 7.85%. מחיר: 15 שקלים