"אצלנו במשפחה מביעים אהבה באוכל", אומרת רוית ברדיצ'סקי אמו של איתי שנרצח יחד עם אשתו הדר בשביעי באוקטובר בביתם בכפר עזה. "בכל פעם שהייתי שואלת את איתי מה להכין ליום שישי הוא היה אומר לי – רקוט קפוסטה לי ומרק עגבניות עם בצקניות להדר".
המנות האהובות על איתי והדר ברדיצ'סקי
(צילום, בימוי ועריכה: אור סיט, באדיבות אסיף)

ברדיצ׳סקי סיפרה על המאכלים האהובים של בני הזוג ב"מקום בשולחן" - פרויקט הנצחה של מרכז תרבות האוכל אסיף. במסגרת הפרויקט בני משפחה ומכרים של אנשים שנרצחו ב-7 באוקטובר, מספרים על האדם שאיבדו בעודם מבשלים מנה לזכר יקיריהם.
מלבד ברדיצ'סקי נכללים בפרויקט גם סיפוריהם של עמית מן - הפרמדיקית בקיבוץ בארי, שני גבאי - שנרצחה בנובה, דוד (קצ'קו) קציר, שנורה בשער של קיבוץ כפר עזה, ושחף ברגשטיין, שנמצא ירוי בממ"ד ביתו בכפר עזה.

3 צפייה בגלריה
איתי ברדיצ'סבקי, הדר ברדיצ'בסקי
איתי ברדיצ'סבקי, הדר ברדיצ'בסקי
הדר ואיתי ברדיצ'סקי. "בגיל 21 היה ברור שזה לכל החיים"
משפחת ברדיצ'סקי סיפרה על הרגעים האחרונים שבהם שמעו מאיתי והדר. "היא עוד כתבה לנו ב-6:54: 'איזה כיף זה להיתקע עם שני טיטולי קקי בממ"ד'", סיפרה אופיר, אחותה של הדר. אבל אז הקשר עמם נותק. כשנכנסו המחבלים לבית המשפחה הצעירה בכפר עזה, הם רצחו את ההורים והשאירו את רועי וגיא ילדיהם התאומים, בני העשרה חודשים בלבד, בחיים. בדיעבד התברר כי המחבלים ניסו להפוך את התאומים למלכודת עבור הכוחות שיגיעו לחלץ אותם בעוד הם אורבים להם. אחרי כמה ניסיונות חולצו התאומים על ידי גדוד 13 של גולני - אותו הגדוד שבו שירת איתי בעצמו כמפקד פלוגה.
איתי גדל ביישוב שריגים, וחוץ מאהבתו לספורט וכדורסל, הוא גם אהב לאכול. "אצלנו בבית זו תשוקה ואהבה", סיפרה אמו רוית.
הדר נולדה וגדלה בכפר עזה, ואת איתי הכירה כשהיה בקורס קצינים. "בפעם הראשונה שפגשתי אותה זה היה בסיום הקורס", סיפרה רוית. "פתאום באה לקראתי בחורה יפה, גבוהה ובלונדינית שאני לא מכירה, וחיבקה אותי. הם היו אז בני 21 אבל לי היה ברור שזה לכל החיים".
השניים נישאו לאחר 7 שנים וחיו בכפר עזה, לצד משפחתה של הדר. ב-2022 נולדו התאומים - "יפים ומוארים כמו הוריהם", תיארה רוית.
המתכונים למאכלים שאהבו שמורים ביחד עם מתכונים אחרים על כרטיסיות, בתוך קופסה. שני נכדיה היתומים של רוית, שמוקפים היום באהבת כל המשפחה, עדיין לא טעמו את המנה שאביהם אהב, "אבל אין ספק שיש להם את התאווה לאוכל שירשו מאבא שלהם".
3 צפייה בגלריה
המנות האהובות על איתי והדר ברדיצ'סקי
המנות האהובות על איתי והדר ברדיצ'סקי
רקוט קפוסטה ומרק עגבניות עם בצקניות. המנות האהובות
(צילום: דן פרץ, סטיילינג: נורית קריב)

רקוט קפוסטה:

8-5 מנות
תבנית 20X30 ס"מ
מצרכים:
לשכבת הבשר:
4-6 כפות שמן זית
1 בצל חתוך לרצועות דקות
1 שן שום קצוצה דק
1 פלפל אדום חתוך לקוביות
500 גרם בשר שווארמה עוף או הודו חתוך דק
½ 1 כפות פפריקה
½ כפית פלפל
½ 1 כפיות מלח
לשכבת הכרוב:
4 כפות שמן זית
630 גרם (½ 1 קופסאות) כרוב כבוש
1 כף סוכר
לשכבת האורז:
1 כוס אורז פרסי/יסמין
2 כפות שמן זית
1 שן שום קצוצה דק
2 כוסות מים
לציפוי:
1-2 אריזות שמנת חמוצה
אופן ההכנה:
מכינים את שכבת הבשר: מחממים 4 כפות שמן ומטגנים את הבצל כ-5 דקות על חום בינוני. כשהבצל שקוף, מוסיפים שום, פלפל חתוך לרצועות ומלח. מטגנים כ-10 דקות עד לריכוך הפלפל, מוציאים מהמחבת לקערית ושומרים בצד.
מחזירים את המחבת לאש ומעלים לחום גבוה. אם צריך מוסיפים עוד 2 כפות שמן. מוסיפים את הבשר, הפפריקה, המלח והפלפל וצורבים עד שהבשר משחים יפה מכל הצדדים. מחזירים את הירקות למחבת ומבשלים הכול יחד כ-5 דקות נוספות על אש בינונית. מסירים.
שכבת הכרוב: מסננים את הכרוב מנוזלי השימורים וסוחטים היטב. מחממים מחבת עם שמן בחום בינוני, מוסיפים את הכרוב עם הסוכר ומטגנים תוך ערבוב עד להשחמה, כ-20-15 דקות (אם הכרוב לא סחוט כמו שצריך זמן ההשחמה יתארך).
שכבת האורז: מחממים בסיר 2 כפות שמן זית. מוסיפים את האורז והשום, מערבבים ומטגנים 3-2 דקות. יוצקים מים, מכסים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש נמוכה בינונית כ-15 דקות, מכוסה.
מרכיבים את השכבות: מניחים בתבנית שכבת אורז ממחצית הכמות, מעליו מסדרים מחצית מכמות הכרוב בשכבה נוספת, את כל כמות הבשר מסדרים בשכבה מעל ומסיימים בעוד שכבת אורז, שכבת כרוב ולבסוף מורחים שמנת חמוצה לכיסוי.
אופים בתנור שחומם ל-160 מעלות במשך 45 דקות עד להשחמה.
3 צפייה בגלריה
המנות האהובות על איתי והדר ברדיצ'סקי
המנות האהובות על איתי והדר ברדיצ'סקי
(צילום: דן פרץ, סטיילינג: נורית קריב)

מרק עגבניות עם בצקניות

כמות: 7-5 מנות
למרק:
30 גרם חמאה או מרגרינה
1 כף גדושה קמח
2 בקבוקים (1400 גרם) פסאטה - מחית עגבנית חלקה
3 כוסות מים
2 בצלים בגודל בינוני, חתוכים לקוביות בגודל בינוני
2 גזרים, חתוכים לקוביות קטנות
1-2 כפות סוכר
½ 1 כפיות מלח
לבצקניות:
1/3 כוס קמח
1 ביצה
2 כפות שמן
1 כפית שטוחה מלח
1 כף מים
אופן ההכנה:
מכינים את המרק: מחממים בסיר את החמאה או המרגרינה עד המסה ומוסיפים את הקמח. מערבבים ומטגנים את הקמח עד שהוא משנה את צבעו לחום בהיר.
מוסיפים את מחית העגבניות והמים, מביאים לרתיחה ומערבבים עד לקבלת נוזל חלק.
מוסיפים את קוביות הבצל והגזר. מתבלים במלח וכף סוכר וטועמים. אם צריך מוסיפים עוד קצת סוכר לפי הצורך.
מבשלים יחד תוך בעבוע עדין כ-30 דקות בערך או עד שהגזר רך. טועמים ואם צריך מתקנים תיבול עם מלח וסוכר.
מכינים את הבצקניות: מערבבים את כל החומרים מלבד הקמח לאחידות. מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב עד לקבלת בלילה חלקה והומוגנית.
כשטעמי המרק מאוזנים והנוזל מבעבע בעדינות, מחליקים באמצעות כף כמות של חצי כפית מהבלילה פנימה. חוזרים כך על כל הכמות עד שהמרק מתמלא בצקניות. לחילופין מעבירים את הבלילה לשקית זילוף, גוזרים את החלק התחתון ומזלפים פנימה לתוך המרק בצקניות בכמות זהה.
כשהבצקניות עולות וצפות על פני המרק, נותנים להן עוד 2-1 דקות בישול והן מוכנות להגשה עם המרק.