אי אפשר להתעלם מהעובדה שהקורונה העלתה מחדש את נושא הטבעונות, הצמחונות וזכויות בעלי החיים לסדר היום: כרזות הקוראות להפסיק לאכול מוצרים מהחי, לצד קריאות של סלבס ברחבי העולם לעבור לטבעונות, הלכו ותפסו תאוצה בחודשים האחרונים. הקשר בין העטלפים לווירוס הקורונה הכשיר את הקרקע לשיח חדש על אכילת בעלי חיים, וזה קרה גם בצלחות של המפורסמים.
7 צפייה בגלריה
מובי
מובי
מובי: אי אפשר לפספס
(צילום: AP)
אבל טבעוני העולם עדיין מנסים להתאושש מההצהרה האחרונה של מיילי סיירוס: אחרי שקיבלה מארגון PETA את הכינוי "very vegan" על שנים של פעילות התנדבותית והסברה טבעונית; אחרי שקעקעה על גופה קעקועים טבעוניים; אחרי ששיתפה בחשבון האינסטגרם שלה מסרים שקוראים לאהוב את כל החיות וחקקה את הביטוי "אני מעדיפה לאכול אבק לפני שאוכל חיות", הודיעה לאחרונה הכוכבת שהיא כבר לא טבעונית. ליאם המרסוות', בעלה לשעבר, איתו התחתנה בחתונה טבעונית מתוקשרת, הודיע זמן קצר לאחר מכן, שמסיבות בריאותיות גם הוא הפסיק עם הטבעונות, וחזר לנגוס בבשר.
את נאום הזכייה שלו הקדיש חואקין פיניקס להסברה טבעונית, וגרם ללא מעט נשים וגברים בעולם, טבעונים וגם כאלה שלא, לדמוע. בעקבות הנאום הזה, לנה דנהאם הצהירה שהיא עוברת לתזונה טבעונית

VEGAN IMPORTANT PEOPLE

רק בחודש פברואר האחרון, ריגש את הקהל - ומיליוני אנשים נוספים ברחבי העולם - השחקן חואקין פיניקס, כשזכה באוסקר על התפקיד שגילם בסרט "הג'וקר".
את נאום הזכייה שלו הוא הקדיש להסברה טבעונית, וגרם ללא מעט נשים וגברים בעולם, טבעונים וגם כאלה שלא, לדמוע. בעקבות הנאום הזה לנה דנהאם הצהירה שהיא עוברת לתזונה טבעונית, ואנחנו משערים שהיא לא היחידה.
7 צפייה בגלריה
חואקין פיניקס
חואקין פיניקס
חואקין פיניקס
(צילום: AP)
גם הספייס גירל לשעבר, ויקטוריה בקאהם, ובן זוגה, הכדורגלן דיוויד בקאהם, הודיעו לאחרונה לכל מיליוני העוקבים שלהם ברשתות החברתיות, שהם הפסיקו לצרוך בשר. לא ברור עדיין אם הם עוברים לטבעונות מלאה או למגמת של הפחתה באכילת מוצרים מהחי, אבל מה שבטוח הוא שהזוג המלכותי הזה מנהל חיים מודעים לטבעונות.
7 צפייה בגלריה
פאוור קאפל
פאוור קאפל
פאוור קאפל
(צילום: Gettyimages)
אבל עם כל הכבוד לסיירוס, בקאהם ופיניקס, נראה שאת העבודה ה"שחורה" בתחום הטבעונות עושה דווקא ביונסה, שנמצאת חזק בקטע הטבעוני: את צעדיה הראשונים בתחום התזונה הטבעונית היא התחילה באתגר של 22 ימים, שהפכו ל-44 ימים - שהפכו לדרך חיים. היום, יחד עם בעלה ג'יי זי ועם מאמן הכושר שלהם, היא מעודדת רבבות אנשים ברחבי העולם לעבור לתזונה מהצומח, כשהיא משתפת ברשתות החברתיות מתכונים, מחשבות ושאר ירקות.

עוד קצת פלפל לתוך הסלט

הקומיקאי ג'ו רוגן מנהל מערכת יחסים ארוכה של אהבה שנאה עם הטבעונות. רוגן חתום על פודקסט שאורכו יותר משלוש שעות על הסרט The game changers (סרט דוקו על ספורטאים טבעוניים ועל הצד הבריאותי של תזונה טבעונית). הוא מעודד טבעונות, אבל גם צוחק עליה; הוא אוהב לאכול בשר - אבל מבין שכדאי לצמצם בצריכה. אז רוגן הוא אמנם לא טבעוני, אבל הוא מושפע ממנה, מנהל איתה יחסים מורכבים ומתעסק בנושא לא מעט.
גם אלן דג'נרס מנהלת מערכת יחסים ארוכה עם הטבעונות: היא התחתנה בחתונה טבעונית, היא מעודדת טבעונות, והיא מדברת עליה ועל זכויות בעלי חיים באותה נשימה שבה היא מדברת על זכויות אדם.
7 צפייה בגלריה
אלן דג'נרס פורשיה דה רוסי
אלן דג'נרס פורשיה דה רוסי
אלן דג'נרס (משמאל) ופורשיה דה רוסי: חתונה טבעונית
(AP)
ובכל זאת, לפני כשנתיים היא הודתה שאחרי שמונה שנות טבעונות היא חזרה לאכול דגים וביצים "בלי סיבה מיוחדת", ועד היום לא ברור לגמרי אם התפריט שלה טבעוני במאה אחוז או לא, אבל מה שבטוח זה שהלב שלה לגמרי שם.
גם נטלי פורטמן, הכוכבת ההוליודית, התחתנה באחת החתונות הטבעוניות הראשונות. היא מגדלת שני ילדים טבעוניים, וכבר בשנת 2008 השיקה קו נעליים טבעוניות.
7 צפייה בגלריה
נטלי פורטמן
נטלי פורטמן
נטלי פורטמן
(צילום: Gettyimages)
פורטמן סיפרה שכשהייתה בהריון בשנת 2011 היא שברה את הטבעונות עם חשקים שהיו לה כהריונית, אבל מיד אחר כך חזרה - יחד עם כל המשפחה - לתזונה טבעונית מלאה.
את הקשר של מובי לטבעונות אי אפשר לפספס: על צווארו של הכוכב מקועקע המשפט VEGAN FOR LIFE, ועל זרועותיו מקועקעות בגדול שתי מילים שלא משאירות שום מקום לספק: ANIMAL RIGHTS
מובי, פול מקרטני ומוריסי גם נמצאים באותה סירה: מוריסי, הזמר הבריטי השנוי לעתים במחלוקת, הוציא כבר בשנת 1985 אלבום בשם "בשר זה רצח", ובו שיר הנושא את אותו השם. מוריסי מקרין בהופעות שלו על מסכי ענק סרטונים מבתי מטבחיים, ולא מתבייש להביע את דעתו בנושא, בכל הזדמנות שנקרית בדרכו. מקרטני נחשב גם הוא לטבעוני אדוק, עוד הרבה לפני שזה היה באופנה. יחד עם אישתו לינדה השניים ייסדו את "יום שני ללא בשר".
לינדה נחשבה לצמחונית אקטיביסטית וגררה לשם גם את בעלה, שממשיך היום את דרכה, ומצמצם כבר שנים ארוכות את השימוש במוצרים מהחי. בזמנו, אמרה לינדה את אחד המשפטים שנחקקו, כנראה לנצח, בעולם הטבעונות: "אם לבתי מטבחיים היו קירות שקופים, כל העולם היה הופך לצמחוני".
7 צפייה בגלריה
לינדה ופול מקרטני
לינדה ופול מקרטני
לינדה ופול מקרטני
(צילום: gettyimages)
שלוש שנים לפני מותה השתתף הזוג מקרטני בפרק של סדרת הטלוויזיה המצוירת משפחת סימפסון, שם הופיעה לינדה בדמותה של "ליסה הצמחונית". השניים הסכימו להשתתף בסדרה, רק אם דמותה של ליסה תישאר צמחונית עד סוף הסדרה. ומה עם מובי? את הקשר של מובי לטבעונות אי אפשר לפספס: על צווארו של הכוכב מקועקע המשפט VEGAN FOR LIFE, ועל זרועותיו מקועקעות בגדול שתי מילים שלא משאירות שום מקום לספק: ANIMAL RIGHTS.

ובינתיים אצלנו

אורנה בנאי, רתם סלע, עז זהבי, מיקי חיימוביץ', אסף אמדורסקי, עידן חביב (שפרש ממשימת האוכל המגעיל בהישרדות), שלומי סרנגה, רן דנקנר, צופית גרנט, שירן השכל, הסופר והחוקר יובל נח הררי ומובילי דעה רבים נוספים, מנהלים חיים צמחוניים-טבעוניים. חלקם לוקחים חלק פעיל בהסברה בנושא זכויות בעלי חיים ותזונה טבעונית, וחלקם מנהלים אורח חיים טבעוני מחוץ לאור הזרקורים.
7 צפייה בגלריה
עידן חביב
עידן חביב
עידן חביב: פרש ממשימת האוכל המגעיל בהישרדות
(צילום: מאיר כהן)
בסופו של דבר, רק ההיסטוריה תגיד איך, ואם בכלל, השפיעה הקורונה על הטבעונות. אנחנו מהמרים שעוד רבות ידובר בהקשר הזה, וכל עוד הקורונה מרחפת מעל ראשינו, היא תרחף גם מעל הצלחת של כולנו, כי אם יש דבר אחד שלמדנו מהווירוס זה שמוטב שהאנושות כולה תתחיל לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע ליחסנו לחי, לצומח ולסביבה - עם עזרתם של הסלבס או בלעדיה.