אוכל הוא אמצעי לקירוב לבבות, ובעולם המפולג על ידי גבולות, דתות ופערים חברתיים ותרבותיים, האוכל תמיד היה גשר וחיבר בין אלפי הגוונים השונים המרכיבים את המין האנושי בכל העולם ובכל שפה. סדרות טלוויזיה העוסקות באוכל, גם משחקות תפקיד חשוב בתרבות, ומספרות לא רק את הסיפור הפרטי של שף, מסעדה, חומר גלם או אזור - אלא סיפור רחב הרבה יותר, שאותו תמיד מסקרן לגלות מתחת לצלחת.
בחרנו 11 תוכניות אוכל שזמינות בערוצי הטלוויזיה השונים, ושרק יגרמו לנו להמשיך לבשל - ולאכול גם עם העיניים.

1. קצוצים: צעירים | Chopped: Junior

איפה: ערוץ Food Network (סלקום TV, פרטנר TV) וחלק מהפרקים זמינים בחינם וללא תרגום ביו-טיוב
סדרת הבישול-ריאליטי האמריקנית בהנחייתו של טד אלן, מביאה ארבעה שפים צעירים במיוחד (מילדים בני 8 ועד מתבגרים), זה מול זה, כשהם מתמודדים על סיכוי לזכות ב-10,000 דולר. הילדים צריכים להכין בכל פעם מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח - עם ארבעה חומרי גלם לפחות, כשאחד מהמרכיבים ממש לא שגרתי (לדוגמה: דג פקינג, ברוקולי, אטריות סובה וסוכריות גומי בצורת מוח).
11 צפייה בגלריה
קצוצים צעירים
קצוצים צעירים
(צילום מסך )
בין שופטי הילדים אפשר למצוא את מרתה סטיוארט, מילה קוניס, שרה מישל גלר ואפילו הנסיכה בדימוס מייגן מרקל. מפתיע כמה שהילדים מלאי ביטחון עצמי, ורובם אכן יודעים לבשל בצורה מרשימה, שתגרום לכל הורה בישראל להרגיש כישלון, כיוון שהילדים שלו אפילו לא יודעים להכין חביתה. הסדרה כבר רצה ת עונות, אך בכל כמה זמן מתחילים מחדש שידורים חוזרים של כל הפרקים.

2. המסעדה שעושה טעויות | The Restaurant that Makes Mistakes

איפה: ערוץ Yes VOD
(המסעדה שעושה טעויות )
אם דיברנו פעם על טעויות שמלצרים עושים במסעדות, כדי להבין מה הן טעויות גדולות באמת, כדאי לצפות במיני-סדרה בת ארבעה פרקים, המביאה למסך את הסיפור המרגש מאחורי המסעדה הראשונה בבריטניה, שמעסיקה אנשים עם דמנציה. האם ג'ורדן, אווריל ורוג'ר, שלא זוכרים אפילו את גילם, יצליחו לתפקד תחת לחץ ולזכור את ההזמנות מהלקוחות? מסעדה אחת, שף אחד ו-14 חולי דמנציה בניסוי נועז, מרתק וגם נוגע ללב. הסדרה מתובלת בהרבה הומור, בלא מעט טעויות ובהרבה אוכל טעים. בריטניה, 2019.
11 צפייה בגלריה
המסעדה שעושה טעויות
המסעדה שעושה טעויות
המסעדה שעושה טעויות
(צילום מסך )

3. אבות המזון של אמריקה | The Food that Built America

איפה: ערוץ ההיסטוריה
(אבות המזון של אמריקה )
מיני סדרה על הדמויות שבנו אימפריות בתחום המזון: אנשים כמו מילטון הרשי, וויל קלוג, הנרי היינץ, האחים ריצ’ארד ו-מוריס מק’דולנד, הם אלה שבמו ידיהם אחראים לייסוד ולהקמת מותגי מזון שהפכו לפופולריים בעולם. הדמויות גדולות מהחיים: הן בנו אימפריות ענק, והגדירו את הרגלי האכילה האמריקניים.
11 צפייה בגלריה
אבות המזון של אמריקה
אבות המזון של אמריקה
אבות המזון של אמריקה
(צילום מסך )
הם השתמשו בהמון תושייה ואומץ לב, והגירו דם, יזע ודמעות בשביל לחדור ללב האמריקאים דרך קיבתם, כשלאורך הדרך הם היו חלק מבניית ערים, מטכנולוגיות חדשות ואף היו גורם מסייע בניצחון בשתי מלחמות עולם. חשוב לציין, כי ענקי המזון היו גם אנשים אכזריים, שלא בחלו לעתים בשימוש בטקטיקות מלוכלכות בשביל להשיג את יעדיהם, אך יש לזכור כי הם גם היו אנשי חזון ששינו את תעשיית המזון לעד.

4. מלח, שומן, חומצה, חום | Salt, Fat, Acid, Heat

איפה: נטפליקס
(מלח, שומן, חומצה, חום )
לשפית ממוצא איראני-אמריקני, סאמין נוסראת, יש גישה מעט אחרת לאוכל - פשוטה, מינימליסטית ומבוססת על מרכיבי בסיס מצוינים ויד אוהבת. הספר עליו מבוססת הסדרה כבר זכה בתואר "ספר הבישול הטוב ביותר אי פעם" על ידי הניו יורק טיימס, וכשרואים את נוסראת מדברת על אוכל אפשר להבין מדוע.
11 צפייה בגלריה
מלח, שומן, חומצה, חום
מלח, שומן, חומצה, חום
מלח, שומן, חומצה, חום
(צילום מסך )
כל פרק מתמקד ביסוד בסיס אחר של המטבח, כפי שניתן להבין משם הסדרה, ומעבר לצילומים מרהיבים של מזון וטיפים מצוינים שיתרמו למקצוענים ולמתחילים כאחד, הסדרה מלמדת את יסודות האוכל שאנחנו מכינים ואיך כל יסוד משפיע עליו באופן שונה. מרתק ומעורר תיאבון כאחד, ניכר כי נטפליקס השקיעו הרבה כסף בסדרה, והצפיה בה מענגת בכל דקה.

5. רקוב | Rotten

איפה: נטפליקס
סדרה תיעודית בת שתי עונות החודרת לקרביה של תעשית המזון וחושפת עובדות מדכאות תיאבון, תוך שהיא שופכת אור על הכוחות הסמויים שקובעים מה נאכל. בין הפרקים: דבש, בוטנים, שום, עופות, חלב, דגים, אבוקדו, יין, מים מבוקבקים, שוקולד וגם סוכריות.
11 צפייה בגלריה
	רקוב
	רקוב
רקוב
(צילום מסך )
כל פרק עוסק בחומר גלם מסוג אחר ובשחיתות התאגידית או הרגולטורית שקשורה אליו. למרות שאופן ההגשה וההצגה של הדברים קצת מיושן, ולמרות שקצב ההתקדמות של כל פרק הוא מעט איטי, התוצאה הסופית בהחלט שווה צפייה ומאוד מלמדת.

6.חלומות הסושי של ג'ירו | Jiro Dreams of Sushi

איפה: ערוץ Yes VOD
(חלומות הסושי של ג'ירו)
אפילו שהמסעדה כבר נסגרה, אסור לפספס את אחד מסרטי התעודה הקולינריים הטובים בכל הזמנים. הסרט "חלומות הסושי של ג'ירו", שזכה באינספור פרסים, ומתאר מספר ימים במסעדת "ג'ירו" ביפן.
11 צפייה בגלריה
	חלומות הסושי של ג'ירו
	חלומות הסושי של ג'ירו
חלומות הסושי של ג'ירו
(צילום מסך )
שף ג'ירו אונו, סולק מבית אביו ונשלח לעבוד בגיל 9, הפך במרוצת השנים למאסטר סושי-שף הכי מפורסם בעולם. מסעדתו היוקרתית הכילה 10 מקומות ישיבה בלבד, ואף זכתה בשלושה כוכבים במדריך המסעדות של מישלן (ובינתיים המסעדה איבדה את כוכביה). במהלך הסרט רואים כיצד השף (בזמן הצילומים היה בן 85, והיום הוא בן 94), עמל על יצירת הסושי המושלם, ואילו בנו – יושיקאזו ג'ירו, נכנס לחרדת ביצוע כשהוא חושב על היום שבו יצטרך להיכנס לנעליו של אביו הפרפקציוניסט - והנעלים הללו גדולות מדי. סרט שכולו תאווה לעיניים, עם התעכבות על תהליך היצירה הקולינארית.

7. מכוער וטעים | Ugly Delicious

איפה: נטפליקס
(מכוער וטעים )
השף זוכה פרס הקולינריה היוקרתי ג'יימס בירד, דייוויד צ'אנג, מככב בסדרת מסע זו ששולחת אותו למקומות הכי טרנדיים וקולינריים ברחבי העולם (טוקיו, קופנהגן ואפילו שוק פירות הים בווהאן בסין). אליו מצטרפים סופרים, פעילים חברתיים, אמנים ושפים אחרים, וכולם משתמשים באוכל ככלי לשבירת מחסומים תרבותיים והבנת תפיסות שגויות.
11 צפייה בגלריה
מכוער
מכוער
מכוער וטעים
(צילום צסך )
צ'אנג ואורחיו - רשימה הכוללת דמויות, כמו מארח הטלוויזיה ג'ימי קימל, סופר הקומיקס ניק קרול והסופר פיטר מיהן - מסתכנים בבישול מתוך מטבחים מלוטשים, תוך שהם חוקרים את המסורת הקולינרית של כל איזור.

8.שולחן השף | Chef’s Table

איפה: נטפליקס
(שולחן השף )
סדרה תיעודית יפהפייה שהייתה מועמדת לפרס האמי, וזכתה כמה פעמים בפרס הקולינריה על שם ג'יימס בירד, מעניקה הצצה לתוך מטבחיהם ומוחותיהם של הכוכבים הקולינריים הבינלאומיים שמגדירים מחדש את מזון הגורמה. בין השפים: מסימו בוטורה, דן ברבר, פרנסיס מלמן, ניקי נאקאיאמה, בן שורי ומגנוסנילסן.
11 צפייה בגלריה
שולחן השף
שולחן השף
שולחן השף
(צילום מסך)
לסדרה יש עד כה 6 עונות (30 פרקים) ועוד סדרת בת "שולחן השף: צרפת" (שבה רק 4 פרקים). יש שיטענו כי זו גם סדרת הקולינריה הטובה ביותר אי פעם, ושפסקול של עונת החורף של ויואלדי, נפרשות חלק מן המנות היפות שתראו בחייכם.

9. מהיר וטעים עם ג'יימי אוליבר | Jamie's Quick & Easy Food

איפה: ערוץ האוכל (Yes + Hot)
(מהיר וטעים)
יש כאלו שיכולים לצפות בג'יימי אוליבר מבשל במשך שעות בלי הפסקה (מודים, אנחנו ביניהם), ולכן כמעט כל תוכנית שבה הוא מככב תזכה להכרה והערכה. בתכנית "מהיר וטעים" הוא מלמד לתקתק ארוחות טעימות ובריאות. הרעיון מאחורי הסדרה הוא מזון נגיש (בעיקר בבריטניה), שפוי, קל להכנה, עם חמישה מרכיבים בלבד, וכמובן בריא ומצטלם נהדר.
11 צפייה בגלריה
מהיר וטעים עם ג'יימי אוליבר
מהיר וטעים עם ג'יימי אוליבר
מהיר וטעים עם ג'יימי אוליבר
(צילום מסך )
הפטפוט הקולינרי של אוליבר עדיין מעורר תיאבון, אם כי מרבית המנות שמופיעות בסדרה לא בהכרח מתאימות לעולם הקולינרי שלנו כאן, כמו נתחי בקלה טריים ועסיסיים עטופים בפנצ'טה מעושנת ומטוגנים קלות על מחבת. גם המרכיבים של מנת קוקי סן ז'אק ממקור שמקפיד על קיימות, צרובים על מחבת עם נקניק דם, אפונה קפואה ונענע, לא בהכרח המנה שכולנו נרוץ להכין, אבל לפחות זה מעורר תיאבון ומלמד לא מעט.

10. הצלחתי! | !Nailed It

איפה: נטפליקס
(הצלחתי!)
אין הרבה תוכניות אוכל שיגרמו לבטן שלכם לכאוב מרוב צחוק: בסדרה ההיסטרית "הצלחתי!" מתקיימת תחרות אפייה, בה מתמודדים שלושה אופים חובבים, המנסים לשכפל עוגות ומגדניות מסובכות על מנת לזכות בפרס מזומן בסך 10,000 דולר.
11 צפייה בגלריה
	הצלחתי!
	הצלחתי!
הצלחתי!
(צילום מסך )
הסדרה כל כך משעשעת ומצליחה, שזכתה כבר לארבע עונות (27 פרקים) ועוד שתי עונות חגים (13 פרקים), והיא אף שוכפלה בגרסאות מקומיות במקסיקו, צרפת, ספרד וגרמניה. בין השופטים-אורחים אפשר לפגוש בין השאר גם השף-קונדיטור הישראלי המצליח המתגורר בניו יורק, רון בן-ישראל.

11. שמישהו יאכיל את פיל | Somebody Feed Phil

איפה: נטפליקס
(שמישהו יאכיל את פיל)
פיל רוזנטל, היוצר של "כולם אוהבים את ריימונד", מטייל ברחבי העולם וטועם מהתרבות ומהמאכלים המקומיים בבנגקוק, בליסבון, במקסיקו סיטי - וגם בישראל. בפרק השני של העונה הראשונה הוא מבקר בתל אביב, מטייל בכרם התימנים ומגיע לפגוש את בינו גבסו ב"ד"ר שקשוקה" ביפו, ולא מעט דמעות נשפכות שם לתוך הצלחת.
11 צפייה בגלריה
שמישהו יאכיל את פיל
שמישהו יאכיל את פיל
שמישהו יאכיל את פיל
(צילום מסך )
רוזנטל מלא שמחת חיים, מודעות עצמית והומור, לומד על הקולינריה המקומית ונכנס למסעדות הכי שוות שיש, תוך שהוא פוגש שפים מעוטרים כוכבי מישלן, ואף מנסה את מזלו בבישול חלק מהמנות הכי טעימות שיש. נטפליקס אישרה לאחרונה את הסדרה לעונה שלישית.