כמעט ואין צרפתי אחד שלא מכיר או לפחות שמע על מסעדת לה טור ד'ארז'אן (La Tour d’Argent), המעוטרת בכוכב מישלן. המסעדה היוקרתית ממוקמת על גדת נהר הסיין, ומתגאה בנוף המרהיב המשקיף על קתדרלת נוטרדאם. המסעדה המפורסמת, הייתה בעבר הרחוק ההשראה לסרט האנימציה זוכה האוסקר "רטטוי", והיא מוכרת גם כמסעדה בעלת אחד ממרתפי היין הגדולים והמרשימים בעולם. המרתף היפהפה, השמור ומקוטלג בקפידה, הוא משכנם של יותר מ-300,000 בקבוקים, ושווי האוסף מוערך באופן שמרני ביותר בכ-111 מיליון שקלים (28 מיליון אירו).
אבל עם תחילת השנה האזרחית החדשה נערכה במקום ספירת מלאי, שבעקבוציה התגלתה הדרמה - 83 בקבוקי יין יקרים נעלמו מהמרתף, ושוויים מוערך בכשישה מיליון שקלים (1.54 מיליון אירו) - מחיר גבוה מדי בשביל לעבור אחרי זה לסדר היום.
צוות אוצרי היין (סומליירים) של המסעדה מקפיד לסמן ולרשום כל בקבוק שעולה מהמרתף ומוגש לשולחנות, "לא יודע להסביר כיצד נעלמו הבקבוקים", סיפר אחד מאוצרי היין של המסעדה לעיתון הצרפתי לה פריזיאן, "אלה היו בקבוקים יוקרתיים ביותר. בין הנעדרים גם יין רומאנה קונטי".
1 צפייה בגלריה
יין אדום
יין אדום
לאן נעלמו בקבוקי היין היקרים? המשטרה חוקרת
(צילום: shutterstock)
מסעדת לה טור ד'ארז'אן הגישה תלונה במשטרה הצרפתית, ועד כה לא התגלו עדויות לפריצה. משטרת פריז הוציאה בינתיים הודעה לעיתונות כי היא חוקרת את היעלמות היינות.
לה טור ד'ארז'אן היא כמעט סמל של פריז, מאז נוסדה בשנת 1582. בין המבקרים הרבים במהלך השנים אכל שם גם המלך הנרי הרביעי, והיא ממשיכה עד היום לארח מפורסמים מכל רחבי העולם, למשל - המלכה אליזבת השנייה שהייתה אורחת הכבוד שם בשנת 1948. סלבס נוספים כוללים את תיאודור רוזוולט, צ'רלי צ'פלין, ביל קלינטון וגם ראש ממשלה מפורסם מישראל - שמעון פרס. וכמו כל שיפודייה ישראלית שמכבדת עצמה, גם כאן תמונות הסועדים המפורסמים מוצגות לראווה - במעלית של המסעדה.
המסעדה ממוקמת בקומה השישית של רציף דה לה טורנל (Quai de la Tournelle) בגדה השמאלית של הרובע החמישי בפריז, על שרידיה של טירה שאותה בנה מלך צרפת שארל החמישי. חלק ממגדל האבנים העתיק של הטירה עדיין עומד על תילו.
לפי האגדה, לקוק (Leqoq), הטבח המלכותי בתקופת נפוליאון בונפרטה, לקח על עצמו את ניהול המסעדה שסבלה מאירועי המהפכה הצרפתית, ובאותה תקופה תבשילי הדגל של המקום היו אווז צלוי ורגל טלה. פרדריק דלייר, רב-המלצרים הראשון, הגה בשנת 1890 את המנה המפורסמת ביותר של המסעדה, אותה מגישים שם עד היום: "ברווז בדם" (בעבר כונה Le Canard au Sang), זהו ברווז צלוי הנחשב למעדן ומוגש בתוספת רוטב המורכב מדם ברווז, שאליו מצטרף גם לשד עצמותיו של הברווז שמוצו באמצעות מסחטת כסף הדורה, ומרכיבים נוספים, ובהם חמאה, לימון ויין.
תפריט היין של המסעדה גדול כל-כך, עד שצריך לגלגל אותו על עגלה וכך לשנע אותו לכל שולחן. בתפריט אפשר למצוא יינות ישנים מאוד ויקרים בהתאם, מבצירים שמקורם בסוף המאה ה-19, והוא כולל גם בצירים של כמעט כל יקב מוביל מבורגון, מבורדו, מעמק הרון, מאלזס ועמק הלואר.
לה טור דארז'אן היא גם המסעדה שהחזיקה הכי הרבה זמן בהיסטוריה בניקוד המקסימלי של שלושה כוכבים במדריך מישלן האדום מ-1933 עד 1996, אז ירד הדירוג שלה לשני כוכבים; בשנת 2006 ירד דירוג המסעדה לכוכב אחד. בעל המסעדה הקשיש, קלוד טראי, לקה לאחר הפרסום על הכוכב האחד, במקרה או שלא במקרה, בהתקף לב ונפטר מיד לאחר מכן. נכון להיום, דירוג המסעדה נשאר עדיין כוכב אחד.
אגב, בשנת 1940 טראי המנוח החביא את הבקבוקים היקרים ביותר שלו במסעדה מאחורי קיר מזויף, בזמן שהנאצים התכוננו להשתלט על המקום. חלק מן הבקבוקים הללו נמצאים עד היום במרתף, ורק מעטים יכולים להרשות לעצמם להזמין אותם.
לה טור ד'ארז'אן שייכת לעידן מסעדות הצמרת הישן בפריז, והיא מזוהה עם בעליה, משפחת טראי, זאת בניגוד למסעדות העילית החדשות שצמחו החל מהמחצית השנייה של המאה העשרים ומזוהות דווקא עם השף. למסעדה יש סניף נוסף בטוקיו, הנושא את אותו השם.
אבל עם כל הכבוד לתפריט היין הנדיר, עבור רבים ברחבי העולם המסעדה ידועה בעיקר כהשראה לסרט האנימציה המצליח של פיקסאר, "רטטוי", שבו עכברוש צעיר עם חושי טעם וריח מפותחים, משתלט על המטבח ומדהים את החברה הפריזאית עם יצירותיו הקולינריות, בשעה שמבקר מסעדות נחשב מגיע לביקורת במסעדה.