בשיתוף אחוזות רובינשטיין
אין כמו האוכל של סבתא – יש בו קסם נוסטלגי וניחוחות של פעם, מנות שעברו מדור לדור ומספרות על המקום ממנו באו הסבתות שלנו ובכלל על ההיסטוריה הקולינרית של המדינה שלנו. ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, מזמינים אתכם לצאת למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
עוד כתבות בפרויקט סבתא:
במהלך "פרויקט סבתא" נפגוש דמויות צבעוניות ומרתקות, ניחשף למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. והפעם: נלמד להכין אלפחורס ארגנטינאי וריבת חלב ביתית של יוליקה מרין. צפו בכתבה בראש העמוד
יוליקה (83) נולדה באוסטריה ונמלטה עם משפחתה לבוליביה עם עלייתו של היטלר לשלטון בשנות ה-30. בנערותה, הגיעה יוליקה לישראל עם משלחת של מתנדבים מדרום אמריקה והחליטה להישאר. את בעלה הצ'יליאני, לוצ'ו, הכירה אחרי שנפרדה מבעלה הראשון, כשהיא כבר אמא לתינוקת בת שנה וחצי. לזוג נולדו עוד שני ילדים, והם חיו באהבה גדולה בקיבוץ בחן שבעמק חפר עד פטירתו של לוצ'ו לפני עשר שנים.
4 צפייה בגלריה
יוליקה מרין
יוליקה מרין
יוליקה מרין
למעלה מ-15 שנים הייתה יוליקה אחראית על חדר האוכל של הקיבוץ, עד שהקיבוץ הופרט וחדר האוכל הפך לבית תרבות. פגשנו את יוליקה בביתה שבקיבוץ, בין החתולים הרבים שהיא מגדלת ואוסף מקלות הסבא והרובים של לוצ'ו שמעטרים את הקירות. יוליקה לימדה אותנו להכין אלפחורס ארגנטינאי, המאכל שלוצ'ו אהב במיוחד.
האלפחורס הן עוגיות סנדוויץ' ממולאות בריבת חלב ומצופות בקוקוס טחון. השם אלפחורס אולי נשמע ספרדי, אך למעשה מדובר במאפה מתוק שמקורו במזרח התיכון במאה ה-8. המילה אל-פאחר בערבית משמעה מפנק או איכותי. העוגיות חצו את המזרח התיכון והגיעו עד ספרד ועם כיבושי הספרדים את דרום אמריקה, העוגייה הנימוחה התאימה את עצמה לתרבות הלטינית והפכה למאכל רשמי במטבח של הארגנטינאיים, שמילאו אותה בקוקוס ובריבת חלב (דולצ'ה דה לצ'ה).
את האלפחורס המסורתי למדה יוליקה להכין מחברותיה הארגנטינאיות. בעבר, היא מספרת, היא אף נהגה להכין בעצמה את ריבת החלב, "במיוחד כשהיינו עושים שמירת לילה בקיבוץ. אנשים באו וביקשו מאיתנו הזמנות. את החלב היו מביאים לנו מהרפת. זה הרבה יותר טעים מריבת חלב קנויה".
4 צפייה בגלריה
המתכון לאלפחורס של סבתא יוליקה מרין
המתכון לאלפחורס של סבתא יוליקה מרין
המתכון לאלפחורס של סבתא יוליקה מרין

האלפחורס של יוליקה מרין

המרכיבים:
300 גרם קורנפלור
200 גרם קמח תופח
150 גרם סוכר
1 חבילה (250 גרם) מרגרינה ללא מלח
4 חלמונים
2 כפות קוניאק / ויסקי
קוקוס טחון
אופן ההכנה:
  1. מכניסים למעבד מזון את הקמח, הקורנפלור, הסוכר, המרגרינה, החלמונים הקוניאק (או הוויסקי) ומעבדים עד שנהיה בצק נוח לעבודה - לא קשה ולא רך מידי.
  2. כשהבצק מוכן מכינים ממנו כדורים גדולים, מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר ל- 30 דקות לפחות.
  3. לאחר הקירור מרדדים את הבצק לעובי הרצוי וקורצים ממנו עיגולים קטנים בעזרת כוסית צ׳ייסר.
  4. מסדרים את העיגולים במרווח על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.
  5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות למשך 30 דקות.
  6. לאחר שמוציאים את העוגיות מהמקרר נותנים להן להצטנן מעט.
  7. מורחים ריבת חלב על עוגייה אחת ומדביקים עוד עוגייה.
  8. מגלגלים את העוגיות על הצד של הסנדוויץ׳ בקוקוס טחון.
4 צפייה בגלריה
תכף זה נכנס לתנור
תכף זה נכנס לתנור
תכף זה נכנס לתנור

ריבת חלב ביתית של יוליקה מרין

המרכיבים:
2 ליטר חלב 3%
1 ק״ג סוכר
1 כפית סודה לשתייה
גולות של משחק
אופן הכנה:
  1. מרתיחים את החלב עם הסוכר והסודה לשתייה, מנמיכים את האש ומוסיפים גולות של משחק כדי שהחלב לא ידבק לסיר. הגולות שומרות על תנועה מתמדת בסיר במקום ערבוב.
  2. הריבה מוכנה כאשר היא סמיכה ובעלת צבע של קרמל, לאחר כ- 3 שעות או יותר.
  3. על מנת לוודא שהריבה מוכנה אפשר להוציא מעט ולבדוק אם הסמיכות טובה למריחה.
  • "פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס ייצא בשבועות הקרובים למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל