ביס נימוח ובצק מושלם: המאפייה הגרמנית של קהילת בית אל בזכרון יעקב היא פנינה של ממש. יש כאן איכות וייחודיות בחלק מהמוצרים, וסביר להניח שאילו הייתם אוכלים אותם בכפר נידח בבוואריה או בשכונה נחשבת בברלין, הייתם ממליצים לכולם להגיע.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
כל מה שצריך בשביל לטעום מהפלא זה רק להגיע לזכרון יעקב ולהיכנס לחנות המפעל של תעשיות בית אל. המקום עבר מתיחת פנים משמעותית לפני כשנה, והפך למאפייה ומעדנייה יפות ומזמינות. הוויטרינה הרחבה מבריקה ומסודרת, ומדפי המעדנייה מלאים בכל טוב.
4 צפייה בגלריה
yk13572117
yk13572117
יותר טעים מגרמניה: דודה ברטה בזכרון יעקב
(צילום: דוד קישקה kichkadavid@)
את הכל מכינים כאן חברות וחברי קהילת בית אל, שמונה כיום כבר למעלה מ־1,100 איש ואישה. מדובר בקהילה ממוצא גרמני, שהקימה בארץ אחות גרמנייה בשם אמה ברגר, שהחלימה ממחלה ממארת ונדרה נדר להגיע לישראל ולהקדיש את חייה לעבודת האל ולשיבת העם היהודי, תוך כדי אמונה ונאמנות לתנ"ך ולברית החדשה.
ברגר מצאה אדמות למכירה באזור, ולמעשה הקימה מעין קיבוץ עירוני בתוך גבולות זכרון יעקב, ובו מתנהלים חיי קומונה. בשנים הראשונות חברות וחברי הקהילה החלו לייצר מוצרים לצריכה פרטית, ובהמשך החלו למכור את תוצרתם גם לקהל הרחב.
4 צפייה בגלריה
yk13572119
yk13572119
לובקר (לובקה) - נימוחה וטעימה
(צילום: דוד קישקה kichkadavid@)
מוצרי המפעל נמכרים תחת המותג "דודה ברטה", שהייתה אחת מנשות הקהילה ומיצרניות הריבות הטעימות שכולם אהבו. בביקור האחרון אצל "דודה ברטה" הבחנתי במוצר חדש שהתווסף לוויטרינה המפוארת - לובקר (או לובקה) Lubeca, עוגיות מרציפן גרמניות. אושר גדול הציף אותי כשטעמתי את עוגיית השקדים הזאת, שמבוססת על המתכון המסורתי ונאפית ביד אמן. מדובר בעוגייה בגודל ובצורה של צלוחית, אשר במרכזה ריבת משמש (במקור בגרמניה שמים שם ריבת דומדמניות או פטל).
4 צפייה בגלריה
yk13576580
yk13576580
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
העוגייה הזאת שאכלתי כאן הייתה טעימה יותר מעוגיות דומות במאפיות בגרמניה. לצידה של הלובקר יש בויטרינה גם מאפי שמרים גבינה מהטובים בארץ. והנה עוד משהו שעושים כאן - פרעצל ושטנגלה (מקלות), שזה לחמניות פרעצל נהדרות שאני תמיד חוזר לקנות כאן, ואסור לפספס גם את עוגת הלינצר ואת עוגת הפאדג' שוקולד, שהן מהטעימות שתמצאו.
על המדפים תמצאו גם ריבות מצוינות לצד דבש, ממרחים שונים ורטבים ואף שוקולדים שמייצרים כאן. הניחוח האירופי, הלבוש הגרמני המסורתי שלובשות המוכרניות, חברות הקהילה, וכמובן איכות המוצרים וטעמם הנפלא מייצרים חוויה אמיתית לכל מי שיגיע.
דודה ברטה - דרך אבשלום 1, זכרון יעקב. טלפון: 04-6299986

מתכון לעוגיות לינצר גרמניות

מיכל לוי-אלחלל
המרכיבים (כ־40 יחידות בתבנית בגודל 35X25 ס"מ, או גודל דומה):
250 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות 3/4 1 כוסות (245 גרם) קמח לבן 1 כפית (5 גרם) אבקת אפייה 2/3 כוס (130 גרם) סוכר 2 1/2 כוסות (250 גרם) שקדים טחונים 1/2 כפית קינמון טחון קורט מלח כ־1/2 1 כוסות (350-300 גרם) ריבת תות או פירות יער
4 צפייה בגלריה
לינצר טורטה
לינצר טורטה
(צילום: מיכל לוי-אלחלל)
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערת המערבל עם וו הגיטרה (או בקערת מעבד המזון) את כל המרכיבים, למעט הריבה, ומעבדים לבצק אחיד.
  2. פורסים נייר אפייה על משטח העבודה, מקמחים אותו קלות ומניחים עליו כ־2/3 מהבצק (את היתרה שומרים בינתיים במקרר). מניחים עליו נייר אפייה נוסף ומרדדים כך, בין שני הניירות, לעלה בעובי כ־1/2 ס"מ ובגודל זהה לגודל התבנית. מעבירים את הבצק, עם הניירות, לתבנית, ומאחסנים במקפיא 10 דקות לפחות (ועד חודש).
  3. פורסים עוד נייר אפייה על משטח העבודה ומקמחים אותו היטב. מניחים עליו את יתרת הבצק ומקמחים גם אותו היטב . מרדדים למלבן בעובי כ־3 מ"מ ובגודל 25X20 ס"מ. מאחסנים במקרר עד לשימוש.
  4. מחממים את התנור ל־180 מעלות, מומלץ בתוכנית טורבו. מוציאים את הבצק מהמקפיא ומקלפים את נייר האפייה העליון. מורחים על הבצק את הריבה בשכבה אחידה.
  5. מוציאים את יתרת הבצק מהמקרר וחותכים אותו לרצועות ברוחב כ־1/2 1 ס"מ. מסדרים את הרצועות על הריבה באלכסונים, במרחק של כ־1 1/2 ס"מ זו מזו (חותכים ומתאימים את אורך הרצועות לפי הצורך).
  6. אופים 30-25 דקות, עד שהבצק מזהיב. מוציאים ומניחים לצינון של כ־30 דקות בטמפרטורת החדר. מאחסנים במקרר כ־30 דקות לפחות. חותכים את המאפה למלבנים. מגישים.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.09.23