אחרי עשרות שנים שבהן החזיק קפה קדוש, מוסד ירושלמי ותיק, בתעודת כשרות של הרבנות, עברו בעלי המקום לכשרות אלטרנטיבית של ארגון רבני צהר. המהלך, שנעשה לפני שבועות ספורים, פורסם כעת ברשתות החברתיות, וסחף אחריו תגובות זועמות של לקוחות. "זה ממש ממש מבאס. לצערי אני ומשפחתי לא נוכל לאכול אצלכם", כתבה אחת הלקוחות, וגררה אחריה מטח של תגובות זועמות התומכות בהחלטת בעלי בית הקפה לעבור לכשרות של צהר.
הכל התחיל בחודש מרץ האחרון, בשעה שפקח מטעם הרבנות הגיע לבית הקפה, ולדברי בעלי המקום הורה לאחד המלצרים להדביק מדבקות שמציינות כי העוגות חלביות. מנהלת המשמרת ביקשה ממנו שלא יפעל מול המלצר, והזעיקה את בעל המקום, השף קונדיטור איציק קדוש, שניסה להסביר למפקח כי מדובר בבקשה לא סבירה משום שכל העוגות בבית הקפה חלביות ומעולם לא נדרשו בעבר לתייג את המוצרים כחלביים. מה גם, טען קדוש, שרוב העוגות והמאפים אינם ארוזים כלל. לדברי קדוש בתעודות הכשרות שניתנו למקום במהלך השנים נכתב בפירוש כי המקום חלבי והמוצרים הם בחזקת חלבי.
קרן קדוש: "אמרו לנו שאנחנו צריכים להפוך את הקרואסונים למשולשים בשביל שהלקוחות יבינו שזה חלבי, וכמובן שלא הסכמנו לזה. לפני חודשיים אמרו שאסור לנו למכור לחמניות בשביל שחלילה אחד הלקוחות לא יאכל את זה עם משהו בשרי, וביקשו שנקנה לחם ולחמניות מבחוץ, וסירבנו גם לזה. עכשיו הם מבקשים לשים מדבקות מכוערות על כל המוצרים החלביים"
4 צפייה בגלריה
תמונתם של קרן ואיציק קדוש במסעדה המשפחתית
תמונתם של קרן ואיציק קדוש במסעדה המשפחתית
קרן ואיציק קדוש בבית הקפה הירושלמי הוותיק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מאז ומתמיד יש לנו תעודת כשרות חלבית של הרבנות", אמרה הבוקר קרן קדוש ל-ynet, "ואני מרגישה שאין סוף לגחמות של הרבנות. לפני כמה שנים פנו אלינו ואמרו שאנחנו לא יכולים למכור חלת בריוש, אחר כך אמרו לנו שאנחנו צריכים להפוך את הקרואסונים למשולשים בשביל שהלקוחות יבינו שזה חלבי, וכמובן שלא הסכמנו לזה. לפני חודשיים אמרו שאסור לנו למכור לחמניות בשביל שחלילה אחד הלקוחות לא יאכל את זה עם משהו בשרי, וביקשו שנקנה לחם ולחמניות מבחוץ, וסירבנו גם לזה.
"עכשיו הם ביקשו מאיתנו לשים מדבקות מכוערות על כל המוצרים החלביים. באותו מקרה שקרה לפני כחודש, נכנס מפקח לבית הקפה ובצורה כוחנית, בזמן שהמסעדה מלאה עד אפס מקום, התחיל לאיים על איציק שאם לא ידביק את המדבקות הוא ייקח את תעודת הכשרות. לאחר דין ודברים המפקח באמת לקח איתו את התעודה, כשהלקוחות עדים למהלך האגרסבי והמשפיל. בכל שנות פעילותינו מול הרבנות מעולם לא התגלו תקלות או הפרות שלנו מול הרבנות, ותמיד רצינו לתת ללקוחותינו את הכשרות. האמינות שלנו חשובה לנו מול הלקוחות שלנו".
קרן קדוש: "בסוף כל בעל עסק יודע שאם הוא רוצה את המקום שלו כשר אז גם עם משגיח וגם בלי משגיח - הוא יעשה אותו כשר"
ומבחינתכם כבעלי העסק - מה ההבדלים בין שני סוגי הכשרות? "אנחנו כבר למעלה מחודש עם הכשרות של צהר וזה מרגיש מצוין, יש פה מישהו שנוכח כל הזמן, אבל בשבילנו זה אותו דבר - היינו כשרים לפני ואנחנו כשרים ומקפידים גם עכשיו, אין הבדלים גדולים. יש לי ביקורת על ההתנהלות של הרבנות ואני לא מצליחה להבין למה יש להם מונופול כל כך גדול וחזק. יהודי אחד לא יותר טוב מיהודי אחר. המשגיח לקח את התעודה והשאיר אותנו בלי כשרות, וכבר באותו יום חברים סיפרו לנו שהם עברו לצהר ושמחים מזה. במשך חודש הרבנות השאירה את המקום ללא פיקוח, המשגיח לא הגיע והתעודה לא הייתה על הקיר. אני לא קיבלתי את ההחלטה לעבור לצהר, הם החליטו בשבילי, לא רציתי להשאיר את המקום ללא כשרות. בסוף כל בעל עסק יודע שאם הוא רוצה את המקום שלו כשר אז גם עם משגיח וגם בלי משגיח - הוא יעשה אותו כשר. אנחנו נמשיך להקפיד על הכשרות כמו שהקפדנו תמיד. צהר נמצאים איתנו הרבה יותר שעות, והם גם עולים יותר כסף כי הם נמצאים כאן יותר אבל הם עובדים עבור השעות שאנחנו משלמים להם. זה מרגיש יותר נעים ואנחנו מבינים למה אנשים שעברו עשו את המעבר הזה. אנחנו לא נגד הרבנות, אנחנו פשוט רוצים לעבוד. בינתיים זה מרגיש אותו דבר".
4 צפייה בגלריה
רוצים להפוך את הקרואסון למשולש
רוצים להפוך את הקרואסון למשולש
רוצים להפוך את הקרואסון למשולש
(צילום: ירון ברנר)
מה הבעיה לשים מדבקות על מוצרים? "מי שקונה מוצר צריך לדעת איפה הוא קנה אותו ומה הכשרות של כל מוצר. למה לשים מדבקות מכוערות על אריזות? אין היגיון. זה לא שמבקשים את זה מכולם, בדקתי אצל עוד כמה בתי קפה באזור וזה לא קורה שם".
יש לכם חשש שאולי תאבדו לקוחות בעקבות המעבר לצהר? "עסקים מקבילים שעשו את המעבר מספרים ששום דבר לא נפגע, אז אני מניחה שגם כאן זה יהיה אותו דבר. צהר מקפידים על אותה כשרות שהייתה לנו, לא היינו כשרים למהדרין וגם עכשיו אנחנו לא כשרים למהדרין. אין שום הבדל".
ואיך התגובות שאתם מקבלים מלקוחות? "99 אחוז מהתגובות מדהימות אבל יש גם תגובות אחרות כמו זו שכתבו לי היום 'שיהיה זכרם של קפה קדוש ברוך'. מתי הפכנו להיות כל כך אלימים אחד לשני? גם כשמתנהל שיח מכבד מוצאים הערות קשות. אבל אנחנו נמשיך לייצר את אותם הקינוחים באותה רמת כשרות".
הרב יהושע ישי, יו"ר המועצה הדתית בירושלים, מסר בתגובה: "הדרישה של הרבנות היא שניכר יהיה על המוצר שהוא חלבי. הכרה כזו יכול שתתבצעה על ידי שינוי צורה ועל ידי מדבקה מיוחדת. לצערנו בגלל מוצר שנחשב פרווה אולם הכיל חלב מישהי נפטרה השבוע. הטענה כי כל המוצרים שלו הם חלביים אינה מספקת, כי כשהמוצר יוצא מבית העסק והקרואסון שמוכר לכל כמוצר כפרווה לא עולה על הדעת שהוא מכיל חלב. את ההטעייה הזו אנו מבקשים למנוע הין מבחינת ההלכה והן מבחינה בריאותית, כאמור".