בדיוק ברגע שנראה שמשבר המסעדות הגיע לשיא, מתפרסם דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ובו הנתון המטריד והמדאיג כאחד: אחת מכל ארבע מסעדות צפויה להיסגר עד סוף השנה (3500 מסעדות מתוך 14,000). המסעדנים והשפים, אלה ששרדו את שני הסגרים, כבר מתחילים להיערך לסגר השלישי, ואם נראה כי הענף בשעתו הקשה מכל - לפי התחזיות ולפי עדויות שעולות מהשטח ממסעדנים ושפים, אנחנו עדיין בשיא המשבר.
5 צפייה בגלריה
דא יאפא יפו
דא יאפא יפו
דא יאפא: עסק חדש שאינו זכאי למענקים או הקלות
(צילום: דא יאפא)
"אני עדיין מקווה לשרוד ולא רוצה להגיע למצב של סגירה", אומרת ספא יונס מיפו, הבעלים של מסעדת "דה יאפא", מסעדה חדשה שנפתחה ביפו בתחילת המשבר. "המצב קשה ואין תמיכה בעסקים חדשים. אם המצב יימשך כך אצטרך לסגור כי המצב באמת גרוע. הקמנו את המסעדה בינואר, והיא הייתה אמורה להיפתח במרץ, ובגלל הקורונה הפתיחה הייתה רק ביוני ככה שעבדנו רק שלושה חודשים מיוני עד אמצע ספטמבר ואז שוב היה סגר ולא היינו זכאים למענקים כי אנחנו עסק חדש. זה לא פשוט בכלל, במיוחד כשהעסקים החדשים לא זכאים לשום סיוע מהמדינה - לא פטור מארנונה, לא מענקים לשימור עובדים ולהחזרת עובדים, כלום".
נראה שהשקעתם בעסק המון כסף ויש הוצאות קבועות ותשלומים לספקים ושום דבר לא מכסה את זה, אז כמה קרובה את לסגור הכל?
"בינתיים אני משתמשת בכספי ההשקעה הראשונים שמכסים את כל ההוצאות הקבועות, אבל הכסף הולך ואוזל. קיבלתי הלוואות להקמה שעדיין לא התחלתי להחזיר אז קשה לקבל הלוואות נוספות, ואני אובדת עצות, גם עסקים חדשים וגם עסקים ותיקים מרגישים את זה, זה חוסר אונים ואפילו לא יוצאים לרחובות. זה מתחיל לייאש לא לראות את האור בקצה המנהרה, לא פשוט".
5 צפייה בגלריה
מסעדה סגורה כיסאות
מסעדה סגורה כיסאות
סגורים ואין אופק
(צילום: תיקי גולן)
את חושבת שתצליחי לשרוד את התקופה הזאת?
"הממשלה צריכה לקחת החלטה מבין שתי אפשרויות: היא יכולה להחליט שפותחים ולעבוד עם הגבלות, פשוט לאפשר לעבוד ואז אנחנו לא רוצים ממנה כלום, או אם היא רוצה שנסגור אז שתפצה את העסקים האלה, כי אי אפשר לסגור אותנו ולהגיד לנו 'תתמודדו'".
אז עכשיו אתם על קצה הצוק?
"אני על הקצה, כן, ממש. אני משתמשת בכסף שנשאר לי כדי לממן את ההוצאות הקבועות, שאף אחד לא עוזר לממן, ואפילו הפטור מארנונה שאמור לעזור לעסקים לעבור את התקופה - הוא לא אופציה לעסקים חדשים כי הוא קשור לכל הנושא של הזכאות למענקים, הם קשרו את זה ביחד ככה שאני לא זכאית לפטור מארנונה".

המענקים לא מכסים את השכירות

המצב של רן דהן, בן 34 מתל אביב, הבעלים של "אטלס שפירא", לא הרבה יותר טוב מזה של יונס, אבל לעומתה הוא דווקא פתח את הבר לפני שנתיים. "אטלס שפירא" הוא כרגע הבר היחיד בשכונת שפירא ובשכונות שמדרום לה. ובהיעדר אלטרנטיבה אחרת לבילוי, הוא הפך עם הזמן לבר שכונתי ונעים, עם חצר גדולה והרבה נשמה.
5 צפייה בגלריה
אטלס שפירא
אטלס שפירא
הבר אטלס שפירא
(צילום: אפיק גבאי)
מהרגע שנפתח הוא היה מקום בילוי תוסס, ולדהן היו בשבילו תוכניות גדולות מאוד. בדיוק לפני שהתחילה הקורונה הוא עוד קיים שם אירועים, הופעות וסדנאות, ובפברואר עוד הייתה תחושה שהמקום תופס והבר הולך לקראת אביב-קיץ טוב, אבל אז הגיעה הקורונה ושיבשה את התוכניות. "אנחנו סגורים בפעם השנייה, וכבר כמעט עברו חודשיים", אומר דהן, "בפעם הקודמת היינו סגורים כמעט חודשיים וחצי, אני לא סומך על המדינה".
כמה אתה במצוקה מבחינת העסק?
"עד היום כל המענקים שקיבלתי לא מכסים לי את שכר הדירה למקום שהיה סגור. אני במצוקה גדולה ואני יכול להזדהות לחלוטין עם ספא. השבוע היינו אמורים לחגוג שנתיים לבר. איך שהעסק התחיל להתבסס, לתפוס קהל והרגשנו שהוא הולך בכיוון הנכון, הגיעה הקורונה. הקורונה זו לא אשמה של אף אחד, אבל אנחנו כבר חודשיים לתוך הסגר השני ואין אופק ואין עתיד".
אם אתה אומר אין אופק אין עתיד אתה בעצם אומר קרוב לוודאי שאני אסגור.
"תראי, כמו ספא וכמו בעלי עסקים רבים אתה לא רוצה לוותר על עסק שעבדת עליו כל כך קשה והשקעת בו כל כך הרבה, אבל אני כן יכול להגיד שבשבועיים האחרונים התחלתי לחפש עבודה אחרת. אתה אוהב מאוד את מה שאתה עושה, אתה פותח עסק ואז מגלה שבישראל, בלי קשר לקורונה, לא קל להיות עצמאי".
5 צפייה בגלריה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
רן דהן: "בלי קשר לקורונה, בישראל לא קל להיות עצמאי"
(צילום: shutterstock)
אם אתה סוגר, יש לך אפיקים חדשים? יש לך אופק מקצועי או שהתחושה היא שאתה נשאר באפלה?
"אני צריך להתחיל לחפש. לפני שפתחתי את הבר למדתי, ויש לי תואר ראשון תואר ושני, אבל עזבתי את זה כדי לעשות משהו שאני אוהב. אני תמיד יכול לחזור למה שלמדתי, אבל זה פחות מרגש אותי. אני מרגיש שלא נותנים לנו ודאות דיברו על הקלות וכרגע כמו שד"ר אלרעי פרייס אומרת זה יימשך עוד שבועות ארוכים. אף אחד לא בא ונותן תמונת מצב או תוכנית שבעזרתה נוכל לצלוח את התקופה הזאת. התחושה היא שכל אחד לעצמו".
יש לך כבר מחשבות לסגור לפני שההפסדים יעמיקו עוד יותר?
"חד משמעית. ממרץ כל המענקים שקיבלתי לא מכסים את שכר הדירה של העסק, שלא לדבר על ארנונה, מע"מ ומס הכנסה, ואיפה אוכל. כרגע זה רק הפסדים על גבי הפסדים, אז עם כל הצער שבדבר ועם כל האהבה לעסק, צריך גם לא לטמון את הראש בחול, ולהבין שלפחות במדינת ישראל אף אחד לא הולך לתת לנו ודאות. כשאני אומר 'לנו' אני לא מדבר לאו דווקא על תחום המסעדנות אלא על עסקים קטנים".